Hjälm på flyget

Johniiiee

Ny medlem
Gick med
1 May 2011
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ER-6n -08
Hejsan!

Befinner mig nu i Shanghai och är på väg att avsluta min studier här, ska resa hem till de djupa smålandskogarna i juni och vill få med mig en hjälm härifrån som jag använt under min tid här (dyr AGV).

Få tala med mitt flygbolag hur jag ska göra, dock har jag en annan resa till USA senare i år där det ska köras så tänkte kolla hur folk bruka göra när ni flyger med utrustning?

Posta den är sista alternativet.

Tack på förhand!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Aldrig varit några problem för mig att ha hjälmen i en hjälmväska som extra handbagage utöver mitt ordinarie handbagage som oftast varit en ryggsäck. Har funkat på SAS, Norwegian och Lufthansa. Oftast har jag haft den under stolen framför, men ibland får den inte plats där pga att den är för hög, så då har det fått bli bagagehyllan ovanför.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hjälmväska som handbagage fungerar på SAS och hela Star Alliance, inrikes såväl som internationellt. Du får naturligtvis räkna med att köra den genom röntgenapparaten vid säkerhetskontrollen, men den är inte på något sätt olaglig som handbagage. Det största orosmomentet är alla andra jävla idioter som reser med samma flyg, de där som med våld ska mosa in sin egen väska trots att bagagehyllan redan är full.

Hjälm i incheckat bagage är bara att rekommendera om du har en riktigt hård och stabil väska. Baserat på egna erfarenheter av hur bagagelastning- och lossning på Arlanda går till.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag har haft på mig min i samband med incheckning och ombordstigning.
"Jag är något flygrädd och känner mig trygg med min hjälm på under start och landning"
Ledde till en längre diskussion en gång och en djupdykning i regelboken (IATA mfl) där vi kom fram till att hjälm är ok under förutsättning att man inte har mörkt visir. Personalen måste kunna få ögonkontakt av säkerhetsskäl.
En britt som jag mötte på Heathrow lärde mig att man kan hänvisa till tidigare huvudskador och därför reser med hjälm eftersom ett fallande bagage från hatthyllan skulle kunna bli fatalt (funkar bara om man endast har hjälmen med sig).

Själv reser jag i hela utrustningen om jag ska flyga.
Slipper checka in en väska och riskera att bli av med grejerna.
Visst ser fånigt ut, men det är bara att säga att man ska hämta en hoj på destinationen så fattar folk.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack Morris - Nu fick jag löst ett liten grej ang. Fru Dansken´s packning, inför lite touring vart hon ska plockas up på Heathrow. Jag får hänvisa till ditt inlägg s hon kan se att jag inte var ute och cyklade i min enkla förklaring ang. bagagen...
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Hej.

Måste fråga, har du kört hoj i Shanghai? Bodde där under ett års tid för några år sen och kom ihåg trafiken med skräck i minnet ;-)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Flög hem från USA med två hjälmar i handbagaget och har aldrig reflekterat över att det skulle innebära ett problem. Kan förstå personalen på flyget om man som Morris försöker boarda med hjälmen på... :hjälm
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Tycker d bara jobbigt med alla stirriga blickar, å sen vart d svettigt satan. Så nu får hjälmen vara hemma när jag flyger....
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Flög till och från nya zeeland med en downhillhjälm(crosshjälm). Hängde den utanpå bagen jag hade som handbagage. Inga problem varken i stockholm, helsinki, shanghai, auckland, napier eller hongkong.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Enklast borde väl vara att dra på den på huvudet och om någon ifrågasätter, kommenterar eller annat så visar du bara upp en lapp där det står "I'm the Stig" så är det inga problem.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finns det någon update på detta?
Någon som tagit hjälmen som handbagage på flyget nyligen?
Mäter jag min så är den ca 25cm som "minsta mått", och flygbolagen anger 23cm.
Någon som har färska upplevelser här?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns det någon update på detta?
Någon som tagit hjälmen som handbagage på flyget nyligen?
Mäter jag min så är den ca 25cm som "minsta mått", och flygbolagen anger 23cm.
Någon som har färska upplevelser här?
Färskaste upplevelsen är från tre år sedan, men har aldrig varit något problem för mig. Hjälmväska utöver ordinarie handbagage har alltid funkat. Kan inte påminna mig om att någon kontrollmätt handbagaget, men har å andra sidan alltid flugit reguljärt och undvikit t ex Ryanair. Ett par gånger blev det Norwegian och det funkade även där.

Undvik platserna längs fram, vid nödutgångarna eller direkt bakom pentry/toalett, särskilt vid mindre flygplan. Detta eftersom det inte är säkert att det finns tillräckligt med plats i bagagehyllan och då finns inte alternativet att ha hjälmen under stolen framför.

Oftast har jag ändå haft hjälmen framför fötterna för att undvika att någon dunkar sin tunga kabinväska i den. Ibland har den inte riktigt rymts under framförvarande stol, utan då har den legat delvis inskjuten, delvis mellan mina fötter, men det har inte varit några problem, även om det kan vara lite jobbigt på längre resor eftersom man inte kan röra benen lika fritt.

Har du möjlighet att boka business, exempelvis genom bonuspoäng, kan det vara en extra säkerhet eftersom är mer tillåtande kring handbagage om man har en sådan biljett.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Finns det någon update på detta?
Någon som tagit hjälmen som handbagage på flyget nyligen?
Mäter jag min så är den ca 25cm som "minsta mått", och flygbolagen anger 23cm.
Någon som har färska upplevelser här?
Flög till Portugal i somras med Shoei GT Air II hjälmen som handbagage. Inga bekymmer. Juli månad iår. Flög med Norwegian då.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns det någon update på detta?
Någon som tagit hjälmen som handbagage på flyget nyligen?
Mäter jag min så är den ca 25cm som "minsta mått", och flygbolagen anger 23cm.
Någon som har färska upplevelser här?

Gick hur bra som helst så sent som på onsdag morgon. Hjälm i hjälmväska på hyllan ovanför.

Precis som jag skrivit en gång tidigare, jag skulle vara mest orolig för alla andra idioter som ska knöla in sin väska trots att bagagehyllan är full…
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Reste till Grekland i höstas med hjälm som handbagage. Inga problem. Den väckte t o m viss munterhet ombord hos flygpersonalen.
- Oj, tror du att den behövs?
- Ja, jag har hört att ni brukar landa lite skakigt så jag tog med den för säkerhets skull. :)

Rest praktiskt så hängde jag upp den med hakbandet på min ryggsäck så att jag kunde hävda att jag bara hade ett kolli, inte två. Tveksam logik... men ingen sade något.

Gjorde samma sak till Spanien 2017 nån gång. Inga problem då heller.
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Det där med mått blir jag inte klok på, tycker att människors cabinväskor blir större och större, så en liten hjälmväska blir jag inte så orolig för.
Jag ska flyga med Norweigan om en månad och tänkte ha en hjälmväska som enda handbagage.

Såg en kille hem från Spanien i våras som hade sin hjälm i handen, utan väska, funkade bra också verkade det som.

Däremot ska jag kolla så skinnställ mm går in i en mjuk stor bag, blir en den prylar hehe
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top