Kan någon verifiera? Garmin Zumo 390 + Scala Rider + Telefon koppling

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan,

Lurkat runt på nätet nu tillräckligt men ingen kan säga rakt ut att detta fungerar.

Vad jag eftersöker är följande:
Köra min Scala Rider SHO-1, denna kan ta emot 2 bluetooth signaler.
Ena signlaen vill jag att Zumo 390 ska vara och bara säga directions.
Andra signalen ska vara min mobil, med spotify tex.

Scenario: Lyssna på musik, sen när det är en väganvisning så överöstar den musiken, sen fortsätter musiken spela/går tillbaka till vanligt ljud igen.

Zumo 390 har funktionen att du kan koppla mobil + Bluetooth headset till den.
Däremot vill jag ha Headsettet som "hubb" och endast få vägbeskrivningar från Zumon via denns Bluetooth kanal. Samtidigt har jag mobilen kopplad på bluetooth kanal nr 2 till mitt Bluetooth headset.

Är det någon som har denna GPS (Zumo 390) och kan verifiera att detta går?
Eller är det så enkelt att det är upp till min Intercom och lösa kopplingen och att det kvittar vilken GPS jag har kopplat mot den?
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag har inte testat med SHO-1 men min erfarenhet är att Zumo 390 fungerar rätt dåligt som hubb mellan telefon (iPhone i mitt fall) och min Scala Rider G9. Jag ville låta Zumon fungera som tangentbord och telefonbok. Tyvärr blir det ganska ofta fel på ljudet så att allt ljud i G9 distar kraftigt. Startar man om allt försvinner problemet, men återkommer sedan då och då.

Jag löste det genom att koppla min telefon direkt till Scalan, men då är det krångligt att ringa när jag kör.

Är du förresten säker på att du vill ha talade vägbeskrivningar? När jag testat har den pratat rätt mycket.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag har inte testat med SHO-1 men min erfarenhet är att Zumo 390 fungerar rätt dåligt som hubb mellan telefon (iPhone i mitt fall) och min Scala Rider G9. Jag ville låta Zumon fungera som tangentbord och telefonbok. Tyvärr blir det ganska ofta fel på ljudet så att allt ljud i G9 distar kraftigt. Startar man om allt försvinner problemet, men återkommer sedan då och då.

Jag löste det genom att koppla min telefon direkt till Scalan, men då är det krångligt att ringa när jag kör.

Är du förresten säker på att du vill ha talade vägbeskrivningar? När jag testat har den pratat rätt mycket.

Hej, tack för bidraget :)
Jo jag tror jag kör vidare på SHO-1:an som Hub, problemet som det verkar både för en Zumo 390 eller en TomTom Rider är att när väl gör en vägansvisning så går aldrig mobilen på igen.
Har du någon erfaranhet om samma gäller vid intercom samtal? Vore ju segt om man är ute två personer, jag visar vägen, men att intercom samtalet bryts bara för att GPSen säger till.

(Tror jag vill ha det, vill inte behöva titta ner på GPSen hela tiden känner jag, eller det kanske räcker, dina åsikter?)
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Zumon har någon prioritetsordning som bryter det mesta för vägbeskrivningarna men när den snackat färdigt återkommer det man hade tidigare. Det räcker för övrigt inte att sänka volymen på Zumon till 0, man måste använda mute för att den inte ska bryta med ingenting.

Som sagt, jag tycker inte att bluetooth fungerar speciellt bra och det är inte det enda med Zumo 390 som jag ogillar. Sämst är det obegripligt usla programmet man använder för att göra rutter. Dåligt är också övrigt användargränssnitt för allt som har med datorn att göra (uppgradera kartor och mjukvara till exempel) och synkningen, åtminstone med Mac. Och att man bara kan ha två egendefinierade knappar på skärmen när det skulle behövas tre. Och att det är för bökigt att sortera på skärmen mellan delmål. Och att den spontant slängde halva historiken från min Europasemester förra året, bland annat varven på Nürburgring. Förmågan att hitta kul vägar är skiftande. Ibland hittar den fantastiska vägar, vid andra tillfällen tycker den att spikrak 90-väg är mer lämplig trots MC-inställning.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har en 590 och kan väl bara instämma (förutom att jag inte haft några problem med synkningen på min Mac), men TomTom verkar inte vara så mycket bättre. Sambon lyckas inte att synka sin överhuvudtaget efter deras senaste mjukvaruuppdatering (Mac där också), så det bidde min zumo på vårt senaste "biläventyr". :p

GPS-navigatorer är dyra produkter med usel hårdvara och än värre mjukvara. :-/

Edit: Garmin BaseCamp kräver mycket skotsk single malt för att bli hanterbart. ;P
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Zumon har någon prioritetsordning som bryter det mesta för vägbeskrivningarna men när den snackat färdigt återkommer det man hade tidigare. Det räcker för övrigt inte att sänka volymen på Zumon till 0, man måste använda mute för att den inte ska bryta med ingenting.

Som sagt, jag tycker inte att bluetooth fungerar speciellt bra och det är inte det enda med Zumo 390 som jag ogillar. Sämst är det obegripligt usla programmet man använder för att göra rutter. Dåligt är också övrigt användargränssnitt för allt som har med datorn att göra (uppgradera kartor och mjukvara till exempel) och synkningen, åtminstone med Mac. Och att man bara kan ha två egendefinierade knappar på skärmen när det skulle behövas tre. Och att det är för bökigt att sortera på skärmen mellan delmål. Och att den spontant slängde halva historiken från min Europasemester förra året, bland annat varven på Nürburgring. Förmågan att hitta kul vägar är skiftande. Ibland hittar den fantastiska vägar, vid andra tillfällen tycker den att spikrak 90-väg är mer lämplig trots MC-inställning.

Jag har en 590 och kan väl bara instämma (förutom att jag inte haft några problem med synkningen på min Mac), men TomTom verkar inte vara så mycket bättre. Sambon lyckas inte att synka sin överhuvudtaget efter deras senaste mjukvaruuppdatering (Mac där också), så det bidde min zumo på vårt senaste "biläventyr". :p

GPS-navigatorer är dyra produkter med usel hårdvara och än värre mjukvara. :-/

Edit: Garmin BaseCamp kräver mycket skotsk single malt för att bli hanterbart. ;P

Tack för bidragen grabbar. Slog till på TomToms nya Rider 400 som de släpte här om månaden, sitter och laddar ner kartor as we speak. Stod mellan den och Zumo 390, men då TomTom konstant släpper mjukvaruuppdateringar för denna ser framtiden ljus ut. Får återkomma med en review vid tillfälle. Har kontakt nu med Cardo med gällande hur deras Scala rider kan hantera dessa enheter. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top