Batteriproblem

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Tja, har ett 2 månader gammalt batteri ifrån biltema. Igår laddade jag det fullt innan jag skulle besikta min motorcykel. Efter besiktningen var batteriet slut, gick iaf inte starta hojen med elstarten så fick springa igång den. När det stod att batteriet var fullt så mätte jag spänningen med en multimeter, fick fram 13V och när det inte gick starta längre var det nere på 12,5. Är 12,5 verkligen urladdat eller är det något annat fel tro?

Testade mäta tjuvström med och där visa den 0.001 så det är ju lugnt.. kan ju va att jag startat och stängt av den lite för många gånger med haha :)

Tack på förhand :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du för spänning över polerna med motorn igång? Och med lite varv på motorn?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ja mät även om det är laddat. Sedan kan du ha på mätning och kolla hur mycket det sjunker när du kör starten.
Jag har haft biltema batterier som har funkat från ca en vecka till flera år.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Olika cyklar är olika känsliga för låg spänning. Ibland för att startmotorn lever hårt (stora twinnar och stånkor t.ex.) ibland för att elektroniken är kräsen (vissa BMW boxers t.ex.). Sedan kan ju ruttna förbindelser i eller på väg till startmotorn stjäla en massa strömming som aldrig kommer fram...

För en enkel koll av batteriet: Ladda fullt, koppla bort laddaren och vänta sedan en-två timmar. Om batteriet sedan visar mindre än 12,7 V har det gett upp.

Tipsen ovan om att kolla laddningen är förstås viktiga om nu batteriet är ok.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är VÄLDIGT vanligt att laddregulatorn ger upp på gamla hojar. Din modell är inget undantag. Det är mer sannolikt att den i stället för att brinna upp direkt gradvis blir sämre och sämre. Varför dog det gamla batteriet, svajig laddning är den vanligaste orsaken. Googla runt lite på regulator/rectifier och SV650 och du skola finna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemas underhålls fria batterier håller laddade 13,0 - 13,2 Volt. Med 12,9 Volt startade inte min SV650S.
Det var laddningsregulatorn på min Sv650s som var kass.
Du ska ha minst 14 Volt på batteriet med halvljuset tänt och motorn igång. I varje fall från 3000rpm och högre. Och helst inte över 14,7 Volt.
 
Last edited:

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Biltemas underhålls fria batterier håller laddade 13,0 - 13,2 Volt. Med 12,9 Volt startade inte min SV650S.
Det var laddningsregulatorn på min Sv650s som var kass.
Du ska ha minst 14 Volt på batteriet med halvljuset tänt och motorn igång. I varje fall från 3000rpm och högre. Och helst inte över 14,7 Volt.

Kollat lite med multimetern nu:
13V ostartad
13.8-13.9V startad med halvljus

Ser väl okej ut?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollat lite med multimetern nu:
13V ostartad
13.8-13.9V startad med halvljus
Ser väl okej ut?

Ser INTE OK ut. Om du inte får upp spänningen över 14,0 Volt med halvljus från tex 3000RPM så kommer batteriet långsammt förstöras pga av dålig laddning, aldrig fulladdat batteri.
Det finns skäl till att de flesta "intelligenta" batteriladdare laddar batteriet upp till 14,3 eller 14,4 Volt.
På min Triumph håller generatorn spänningen med tänt halvljus och tomgång på 14,3 Volt.
När jag kör hojen ger generatorn 14,3 till 14,4 Volt. Mätt på batteriet med en
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...rument/digital-spanningsmatare-med-ram-p48363
under körning. Foto taget i garaget. Motorn inte igång.
 

Bifogat

  • Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    30.5 KB · Visningar: 45

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Ser INTE OK ut. Om du inte får upp spänningen över 14,0 Volt med halvljus från tex 3000RPM så kommer batteriet långsammt förstöras pga av dålig laddning, aldrig fulladdat batteri.

Fast hade inte 3000 rpm, gasade inte ens. Startade bara upp hojen och mätte :) Ökar förmodligen lite när jag gasar upp den till 3000 rpm, ska testa senare ikväll efter jobbet! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast hade inte 3000 rpm, gasade inte ens. Startade bara upp hojen och mätte :) Ökar förmodligen lite när jag gasar upp den till 3000 rpm, ska testa senare ikväll efter jobbet! :)

Jo, mät gärna en bit upp i varvspannet, du vill inte se höga siffror lika lite som du vill se låga siffror. En del hojar laddar inte på tomgång, så det i sig är inte något att bli oroad för men fortsätter det ge inget alls på lite högre varv, eller för den delen dra iväg mer och mer ju mer du varvar så tyder det på trasig laddning.
Om det ger en fin, stadig laddning på 14-ish V så laddar det som det ska och batteriet är nog för trött för hojen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Dito på Ulvhamne! Kolla vid 3krpm, 5krpm, 7krpm. Ska mäta stadiga 14,5V+- cirka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast hade inte 3000 rpm, gasade inte ens. Startade bara upp hojen och mätte :) Ökar förmodligen lite när jag gasar upp den till 3000 rpm, ska testa senare ikväll efter jobbet! :)

Det går att hoppas. Men då skulle du inte haft tomt batteri efter du kört med hojen.
Hojen startar efter batteriet laddats med batteriladdare: Batteriet friskt
Hojen startar inte efter man kört en tur: Laddningen funkar inte.
Laddningen funkar inte:
Alt 1 Generator fel, ta loss de tre sladdarna från generatorn från laddningsregulatorn. Mät mellan sladdarna nån skruv på motorn, mät motståndet, ska vara högt, över 100 kOhm. Starta motorn. När motorn gått några minuter och är varm, varva upp till 4000 rpm. Då ska du kunna mäta ca 70 vac (växelström) mellan sladdarna,med tre sladdar så blir det 3 x 70 VAC.
Klarar generatorn de här testerna så är generatorn OK. laddningsregulatorn kass.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top