Motorras utan bestyckning - Med slipon?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hellu!

Ja... Det här är en fråga i klass med ''Får jag köra en R1a på A2 behörighet med igentejpad luftburk?''... men likförbannat måste jag ställa den. :D

Har nyligen köpt mig en helt orginal drz400sm-07 (min PÄRLA), som jag putsar så fort det landar ett pollen på... Orginal så låter det ju som en 4takts kinascooter, så jag köpte mig ett begagnat slipon fortare än kvickt. Jag har beställt munstyckekit från staterna, och lär få dom i slutet på nästa vecka. ''Problemet'' ligger i att imorgon så vill några arbetskollegor dra iväg på en glass, cirka 1-2 timmars aktiv körning...
Nu med sliponet, när jag ligger på jämn gas så hostar den då och då, smäller vid både upp och nerväxling och motorbroms... Den ber helt enkelt om mer soppa... :tungan Samtidigt som den inte tvekar en sekund vid full gas, den drar på som den ska, inget bogg eller liknande. Förstår att det är skitsvårt att bedöma utan att själv ha kört... Men hur stort är behovet av mer soppa tror ni? Den stuttrar och hostar ju som sagt vid jämn gas landsvägskörning, men vid full gas så tvekar den inte.

Är det direkt skadligt att köra 2timmar jämn gas med dom där hosten? Min 125a hade slipon utan bestyckning under 300mil med samma host, och det hände ju inget... MEN NU GÄLLER DET INGEN 125A, UTAN MIN PÄRLA!! :tuttar

Värt att trycka dit orginaldämparn inför turen imorgon för att skona motorn? Vill ju vara cool inför kollegorna :gnissla:yoparty

Tacksam för input! :tummenupp
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Det som händer är att tändstiftet kommer bli vitbränt och kröken lätt börjar glöda.
Men går den Ok när du gasar borde det räcka att höja nålen max och se hur den beter sig. Eventuellt justeta blandskruven sen. Hittar du inte rätt är det bäst med original en sista gång och resten av livet med riktiga dämpare;)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det som händer är att tändstiftet kommer bli vitbränt och kröken lätt börjar glöda.
Men går den Ok när du gasar borde det räcka att höja nålen max och se hur den beter sig. Eventuellt justeta blandskruven sen. Hittar du inte rätt är det bäst med original en sista gång och resten av livet med riktiga dämpare;)

Tack för tips med nål! Tyvär har jag inte tid att riva ner förgasare inför imorgon... :död Men du tror med andra ord att hojen kan ta skada imorgon, helt original med slipon? Förstår att det här är lite utav en kuggfråga... en helt original motor kan ju också ta skada när man kör :fakta Men jag menar, höjs risken drastiskt när man slänger på ett i mitt tycke, ganska öppet slipon på en annars org motor? :va
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Frågan är hur tuff du är inför polarna då den smäller o hostar.....

http://ridedualsport.com/forum/index.php?topic=2091.0

Kolla punkt 12

11. Consider after market Exhaust changes
12. If you change exhausts you MUST rejet

Jag skulle helt enkelt börjat med en upp på lågfart och huvud, behåll nål, och se hur det känns.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Munstycke-kit? Det finns ju hos närmsta mc-handlare, dvs större originalmunstycken.

Tips @ http://motard-supermoto-wheels.sportsontheweb.net/drz400-3x3-mods-drz-modifications.htm

Snordyrt sådant, 950spänn med frakt… Det är med nålar, huvudmunstycke, pilot munstycke, instruktioner osv… Ett beprövat kitta ifrån Thumpertalk som folk rekommenderar :tummenupp dyrt, men man vet att det kommer bli bra iallafall:)

Äsch vafan jag kör med slipon imorgon, många blandade meningar från folk kring slipon och bestyckning… 2 timmars åktur lär inte spränga den :D inte om 125an överlevde 300 plågsamma mil! Sen så kanske kollegorna rekommenderar befordran, för att jag er så jekla KEOL!
Tack för era inputs :Bugar
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Klurig tråd. Du frågar på Sporthoj:

Tacksam för input!

Det som händer är att tändstiftet kommer bli vitbränt och kröken lätt börjar glöda.
Men går den Ok när du gasar borde det räcka att höja nålen max och se hur den beter sig. Eventuellt justeta blandskruven sen. Hittar du inte rätt är det bäst med original en sista gång och resten av livet med riktiga dämpare;)

Tack för tips med nål! Tyvär har jag inte tid att riva ner förgasare inför imorgon...
I
Frågan är hur tuff du är inför polarna då den smäller o hostar.....

http://ridedualsport.com/forum/index.php?topic=2091.0

Kolla punkt 12

11. Consider after market Exhaust changes
12. If you change exhausts you MUST rejet

Jag skulle helt enkelt börjat med en upp på lågfart och huvud, behåll nål, och se hur det känns.

...får konkreta råd om vad som krävs, men har inte "tid" att ta till dig dessa tips...

Andreas318 skrev:
Äsch vafan jag kör med slipon imorgon, många blandade meningar från folk kring slipon och bestyckning… 2 timmars åktur lär inte spränga den :D
Tack för era inputs :Bugar

...utan väljer att dra iväg som du redan bestämt dig för från början: med en smattrande och misständande 400. Det viktiga är alltså att det LÅTER mycket, inte hur det går eller mår...?

"Jag hörs, alltså är jag..." Descartes. Typ.

Förlåt om jag är taskig, och ursäkta om jag är OT i Teknikforumet - men jag är ändå inte helt väck:
Varför ens posta en fråga om man redan bestämt sig?

Så, för att inte hela posten skall strykas så får jag bidra med något vettigt också:

Många tänker baklänges när det gäller mindre hojar:
"Äsch, det är bara en 400"
Sanningen är dock den att litereffekten i din 400 är högre än i de allra flesta 650, och dessutom har du ett mindre förbränningsrum som skall ta hand om värmeffekterna, samt mindre gods som kan fördela ut värmetoppar. Bestyckningen blir alltså viktigare ju mindre motorn är - givet att maskinen har effektambitioner, och inte är en begränsad 125a.

Nej, jag tror inte motorn "rasar" av några timmar med ett slip-on på, men jag tror heller inte att den mår speciellt bra av det. Speciellt inte som du redan noterat misständning.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Varför inte bara smälla på originalblås tills du har tid att riva förgasare om du känner dig osäker..?
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
När du sätter på ett öppet avgassystem så minskar du motståndet för avgaserna. Detta innebär att gasblandningen brinner snabbare och med högre värme. Detta kan om du ha otur göra att motorn tar skada, du får ett överhettat tändstift som vid lång och hård belastning faktiskt kan bränna hål i toppen på kolven.
Om du bara slänger på ett slip on utan att optimera övriga delar av förbränningen är det inte troligt att du ökar din effekt, iaf inte där du har mest användning av den, dvs på låg och mellanregister. Du kommer nog inte att få någon mer effekt men kanske inte skada motorn heller, på kort sikt, men några garantier finns naturligtvis inte.

Vill du ändå åka med ett öppet avgas så kan du minska riskerna för överhettning på två enkla sätt. Se till att ha maximal oljemängd i motorn, så du får så stor volym som kan hjälpa dej att ta hand om överskottsvärmen. Häll i bränsle med så högt oktantal som möjligt, mer energi per volymsenhet gasblandning, något långsammare förbränning.

Men bäst är naturligtvis att göra det ordentligt. Ha en fin tur/ J
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Största risken vid körning med slion utan best är att bränna utblåsventilerna och i vissa fall lossnar ventilsätena av den höga värmen = totalras!!

Köpa munstycken är inte nödvändigt man kan borra upp högfarten. Ex 160" munstycke är samma som 1,6mm borr. Borra då 1,7 eller 1,8mm så går den rel säkert. 1,7mm kan vara för snål och 1,8 för fet gissar jag . Vid köp av munstycken utgå från 10% större högfart.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Förlåt om jag är taskig
Äsch, jag skrev ju till och med innan att jag visste vilken kaliber det var på frågan... Jag tar inte illa upp :tummenupp

Tack alla för att ni lägger ner tid och ger tips! Även fast att jag inte tillämpade de tipsen i just det här fallet, så ska ni veta att det UPPSKATTAS! :) Känns bra att ha ett forum att luta sig mot! Sen så angående att jag redan hade bestämt mig oavsett era svar, så nja! Jag visste ju att risken för att kolven smälter, topplocket spricker och att vevstaken viks till en kringla inte är direkt mer aktuellt pga att mitt slipon fick sitta kvar... Det jag hade mer i tankarna var typ att värmelampan skulle tändas, och kompet tog stryk av att kolvringarna fick slita lite extra :tungan Ett egentligen ''motorras'' visste jag att jag inte skulle få!
Så syftet med tråden då? Jag ville höra det ifrån er grabbar också! :tungan:D Det är ju trots allt pärlan det handlar om :tummenupp Man nojjar ju så att det bara skriker om det.

Det blev en skitfin tur, märks att säsongen är här :tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Nu har du redan varit ute och kört utan problem men det jag tänkte säga är:
Av de hojar med fler cylindrar och förgasare där ägarna monterar eftermarknadsslipon så tror jag att det är ytterst få som ens bemödar sig med att bestycka om förgasarna, om det vore så känsligt så skulle det nog stå en och annan rasad motorcykel lite här och var.

På en 2-taktsmotor kan det vara känsligt då smörjningen sker med hjälp av bränslet men nu pratar vi om en 4-takt :tummenupp

Så denna ombestyckningshysteri är nog likt dåliga 2-taktsoljepumpar bara myter
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top