Byta tanklock utan originalnyckeln?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tjena!
Håller på och kittarom Bettan till banhoj och har köpt på mig lite extra delar till hojen för att ha lite i reserv om det händer något.

Nu till problemet. Hojen är en zx10r -08. Jag har köpt en extra tank från en omkullkörd zx10 som jag tänkte använda istället för originaltanken som jag har. Problemet är att jag inte har någon nyckel till den nya tanken. Hur får jag då bort tanklocket? Det sitter med fem skruv men låser även inne i tanken med hjälp av låste till tanken. Tacksam för svar.

Jag har inget behov av det nya locket/låset, kan använda det som sitter på min originaltank.

Tanke att jag skulle lägga upp en bild oxå men verkar krångligt med iphonen. :) Kanske kan lösa det när jag kommer in till datorn.

Mvh
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
borra upp låscylindern? blir ju o städa ur tanken efteråt men, är nog enklare att få bort låset än att försöka dyrka upp det
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Du borde kunna plocka bort bensinpumpen och gå in underifrån eller så kan skruvmejsel och hammare vara grejen...
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Låssmed kanske är det smidigaste. Får kolla det på måndag. Kan iof kolla lite youtube innan om hur man borrar, alltid roligt att lära sig något nytt :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är det en vanlig sågtandad nyckel är det enklare att dyrka ett lås än vad de flesta tror ;) har lyckats med 2st och misslyckats med 0 hittills
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Bumping eller det lite krångligare sättet?
Försökte med det först men lyckades inte, så fick köra "en pigg i taget" och då gick det :D

Boris sätt är antagligen det snabbaste, men en sats med dyrkar kan du få för under en hundralapp och det är ganska roligt när man lyckas ;) Låssmeden jag frågade ville ha 800:- för att försöka dyrka ett lås, oavsett om han sen fick upp det eller ej.

Finns mängder med videos på youtube om man är intresserad
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top