Yzf R1 M

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Bo där du bor, de hojarna du har, den bilen du har, fan nu vill ja också vara klar med skolan! Har jobbat nu undertiden jag pluggat med att dra rör på ert nya reningsverk vid tennisvägen. Trevligt område må ja säga! :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tack för det. Det var en insats som verkligen behövdes här.

Ja, jag är lyckligt lottad. Men det tar bra många år att ta sig hit. I alla fall om man skall jobba ihop stålarna, som jag gjort. Är 55 nu och kände att jag bara måste äga en modern grym sporthoj, och inte bara de gamla nostalgihojarna. :)

Kommer ihåg att jag kände på liknande vis när jag var 20, och kämpade på med utbildningen - man bara ville börja jobba och tjäna pengar.......
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Igår blev det 18 mil på blöta vägar. Känner mig inte riktigt hemtam på däcken ( Bridgestone RS10R ) i vått ännu. Känns som att det är bäst att ta det rejält lugnt. Det är ju inte mycket till mönster. Slicks typ......
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inga Supersport / Superstockdäck är roliga eller ens lämpliga på blöta underlag. Inte ens för upprätt körning då de ju knappt har mönster på mitten. Stor risk för vattenplaning.

Angående RS10R och bankörning, det verkar råda lite tveksamheter kring prestanda såväl som rekommenderat lufttryck. Flera som har följt Bridgestones rekommenderade lufttryck har bränt upp däcken på nolltid, bl.a. dessa jänkare:

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=493449
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=488873
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Igår blev det 18 mil på blöta vägar. Känner mig inte riktigt hemtam på däcken ( Bridgestone RS10R ) i vått ännu. Känns som att det är bäst att ta det rejält lugnt. Det är ju inte mycket till mönster. Slicks typ......
Hmm, känns som ett märkligt däcksval om Du inte kör oerhört mycket bana i de snabbaste grupperna, bör vara i princip omöjligt att nå arbetstemperatur med de svålarna på vårt rikssvenska vägnät?

Däck av typen Bridgestone S20 EVO, Metzeler M7RR eller Dunlop Sportsmart 2 känns som det bästa valet för en förare som lägger mer tid på gata än bana, oavsett hur gasglad denne är, speciellt om man använder moppen vid andra tillfällen än högsommardagar med strålande sol från en klarblå himmel, soldis och värmeångande asphaltvägar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
M-modellen levereras med RS10R medans basmodellen har det däcket eller Pirelli Diablo Supercorsa SP beroende på marknad.

Basmodellens Pirelli Diablo Supercorsa SP känns också som ett bättre val för gatkörning och för den som blandar gata med enstaka bandagar. Hyfsad livslängd, SC-modellens schyssta geometri på framdäcket som ger skön instyrning samt ett grepp som duger till att åka under 1.10 på Gelleråsen. Vill man ha mer grepp väljer man valfri SC-blandning, naturligtvis på bekostnad av livslängd och med risk för kallgång vid lökig gatkörning.

Observera att M-modellen kommer med 200 och basmodellen med 190 mm bakdäck.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
M-modellen levereras med RS10R medans basmodellen har det däcket eller Pirelli Diablo Supercorsa SP beroende på marknad.

Basmodellens Pirelli Diablo Supercorsa SP känns också som ett bättre val för gatkörning och för den som blandar gata med enstaka bandagar. Hyfsad livslängd, SC-modellens schyssta geometri på framdäcket som ger skön instyrning samt ett grepp som duger till att åka under 1.10 på Gelleråsen. Vill man ha mer grepp väljer man valfri SC-blandning, naturligtvis på bekostnad av livslängd och med risk för kallgång vid lökig gatkörning.

Observera att M-modellen kommer med 200 och basmodellen med 190 mm bakdäck.
Ja, Supercorsa SP är en kanondäck för torrföre, men lider av väta och kalla mornar i f t de jag nämnde, och med tanke på vår vädermässigt geografiska belägenhet kan det väl ha viss betydelse? :) Diablo Rosso förtjänar dock ett omnämnande bland däcken jag rabblade upp, ett bra däck för aktiv körning på gata samt bandagar upp till den snabbare delen av snabb grupp. Låt oss säga ner till 1.12 då, för att tala en viss asfaltslinga i närheten av Karlskoga där regnet enligt uppgift ska bo :)

250-400 mil lyckas man väl få ut på ett sportdäck av den kaliber jag pratat om, vill man få ut mer än så må man nog kika på sporttouringdäcken. De är inte alls dåliga idag och klarar det mesta vi utsätter dom för på landsväg, däremot är de möjligen lite rundare och mer saktmodiga vid instyrning.

Men utan att ha provat RS10R låter det som ett "nästan-DOT" som behöver mycket värme för att komma till sin rätt. Och det är ju inte alltid så lätt att jobba upp i våra svenska förhållanden...
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Idag passerades 160 mil = helt inkörd enligt manualen.
Då är det inga begränsningar längre. :D Förutom de egna och diverse trafikregler.
Får bli bankörning nästa vecka kanske....?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top