Yzf R1 M

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu har jag skiftat till raceväxlat också. Trodde det bara var att flytta länkarmen, men hålet var inte gängat. Verkstan fixade på servicen, och nu så gäller det att programmera om hjärnan. Nu så här initialt så känns det faktiskt ganska naturligt. Försöker tänka att när jag bromsar 7 minskar farten / närmar mig en kurva etc. så reser jag mig lite upp och då lyfter jag samtidigt foten för nedväxling.

Vet inte vad ni andra anser om raceväxlat? Eller hur ni tänker? Kanske skulle man satt en dekal på styret som kom ihåg?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag skiftat till raceväxlat också. Trodde det bara var att flytta länkarmen, men hålet var inte gängat. Verkstan fixade på servicen, och nu så gäller det att programmera om hjärnan. Nu så här initialt så känns det faktiskt ganska naturligt. Försöker tänka att när jag bromsar 7 minskar farten / närmar mig en kurva etc. så reser jag mig lite upp och då lyfter jag samtidigt foten för nedväxling.

Vet inte vad ni andra anser om raceväxlat? Eller hur ni tänker? Kanske skulle man satt en dekal på styret som kom ihåg?

Jag gillar raceväxlat väldigt mycket. Det är lite spännande om man har flera hojar med standard och race-växlat innan man vant sig att byta mellan de två olika växlingarna. :gnissla
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu har jag skiftat till raceväxlat också. Trodde det bara var att flytta länkarmen, men hålet var inte gängat. Verkstan fixade på servicen, och nu så gäller det att programmera om hjärnan. Nu så här initialt så känns det faktiskt ganska naturligt. Försöker tänka att när jag bromsar 7 minskar farten / närmar mig en kurva etc. så reser jag mig lite upp och då lyfter jag samtidigt foten för nedväxling.

Vet inte vad ni andra anser om raceväxlat? Eller hur ni tänker? Kanske skulle man satt en dekal på styret som kom ihåg?

Raceväxlat är mycket goare och naturligare:tummenupp speciellt vid aktiv körning!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Flyttade också ner växelpedalen ett snäpp. Nu känns det mer naturligt för foten vid uppväxling.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Buller ( som vissa oinsatta uttrycker det ) - på min R1:a står det 99dB.
Betyder det att man inte får köra på bana? 95dB är någon gräns jag hört!?
I så fall måste man ju tillverka en dB-killer till originalsystemet, för bankörning?????!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Buller ( som vissa oinsatta uttrycker det ) - på min R1:a står det 99dB.
Betyder det att man inte får köra på bana? 95dB är någon gräns jag hört!?
I så fall måste man ju tillverka en dB-killer till originalsystemet, för bankörning?????!

Ja, gränsen på de flesta banorna i Sverige är 95 dB. Om din hoj låter mer kan du bli plockad av banan. Kolla upp om du inte kan få hojen uppmätt så du vet hur mycket den låter.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Brorsan körde sin R1 2015 på falkenberg och hade 96 dB, så precis på gränsen. Löses enklast med en uppväxling innan mätstället!
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Det beror väl lite på var och hur man mäter 99db. På falken gäller 95db och jag skulle uppskatta att man mäter på ca 10m avstånd, kanske försvinner några db på den sträckan? Är det 99 db någonstans vid varvstopp? Då kanske det räcker att dra av på gasen lite, eller inte varva ur helt?

grym hoj btw :tummenupp
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det är två helt olika mätmetoder så siffrorna går inte att jämföra alls. Med original R1 bör du klara dig på bana om mätningen sker rätt. Finns andra hojar som har mer problem.

Buller ( som vissa oinsatta uttrycker det ) - på min R1:a står det 99dB.
Betyder det att man inte får köra på bana? 95dB är någon gräns jag hört!?
I så fall måste man ju tillverka en dB-killer till originalsystemet, för bankörning?????!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nästa söndag vet jag. Då är det " förhoppningsvis " banpremiär med R1:an. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Vet inte vad ni andra anser om raceväxlat? Eller hur ni tänker? Kanske skulle man satt en dekal på styret som kom ihåg?

Jag kör raceväxlat på tre av fyra hojar, det tog ett eller två pass så satt växlingarna. Den som inte är raceväxlad går det inte att skifta på utan större ingrepp. Jag gillar raceväxlat mycket mer än den vanliga växlingen, det känns mer naturligt och intuitivt. Att dessutom foten inte riskerar att fastna vid uppväxlingar i vänstersväng och att det är lättare att växla upp i högersväng är bra. Att skifta mellan hojarna har aldrig varit något problem.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Funderar på om jag skall försöka ändra till raceväxlat även på de andra. I alla fall på de som jag kör lite mer aktivt. :D
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vad tror ni att man kan förvänta sig för livslängd på bakdäcket? Bridgestone S10R.
Jag kör aktivt / aggresivt, mestadels kurviga landsvägar.

Tänkte om man redan nu ( 150 mil ) skall betsälla ett bakdäck för att inte hamna i ett läge där det är slut, och att man inte får tag i ett nytt.....
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vad tror ni att man kan förvänta sig för livslängd på bakdäcket? Bridgestone S10R.
Jag kör aktivt / aggresivt, mestadels kurviga landsvägar.

Tänkte om man redan nu ( 150 mil ) skall betsälla ett bakdäck för att inte hamna i ett läge där det är slut, och att man inte får tag i ett nytt.....

Det är väl lika bra att beställa och byta när du kört 4-500mil om ca 1månad?;) Segt att köra med kasst däck när det är juli och semestern lurar runt hörnet;) Speciellt om du kör aktivt och bandagar..

Iofs så är det säkert inga problem med tanke på all elektronik du har på hojen:D:tummenupp

- - - Updated - - -

Vad tror ni att man kan förvänta sig för livslängd på bakdäcket? Bridgestone S10R.
Jag kör aktivt / aggresivt, mestadels kurviga landsvägar.

Tänkte om man redan nu ( 150 mil ) skall betsälla ett bakdäck för att inte hamna i ett läge där det är slut, och att man inte får tag i ett nytt.....

Det är väl lika bra att beställa och byta när du kört 4-500mil om ca 1månad?;) Segt att köra med kasst däck när det är juli och semestern lurar runt hörnet;) Speciellt om du kör aktivt och bandagar..

Iofs så är det säkert inga problem med tanke på all elektronik du har på hojen:D:tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nytt bakdäck beställt. Törs inte chansa och vänta. Lika bra att ha ett i garaget. Säsongen är för kort för avbrott.

Typ lätt nevrotiskt, eller.....:gnissla
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
image.jpgNu har jag provkört grabbens MT-07 också. Wow! Den var ju superskön! :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Strypt till 35kW, men det känns som att allt vrid ändå är kvar. Riktigt bra punch vid omkörningar etc.

image.jpg
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Riktigt fin hoj! Inte alls avundsjuk..... Kör henne väl!

Vad är det för AGV-hjälm du har?? Tror jag är kär! :gnissla:kär:7peta
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top