ALLT skrapar fan i

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Var och körde bana idag för andra gången. Bytte upp mig till medelgrupp idag och fick uppleva riktigt klibb på sulorna för första gången! :tuttar Har dock problem med att en jävla massa skit tar i på hojen. Fotpinnar kan jag köpa att de tar i, men det är inte det som är problemet! Kåpan under motorn där den går upp och fäster i sidokåpan går i marken, wtf! Hur kan ens en den kåpan ta i? haha Även ljuddämparen tar i marken och vid ett tillfälle fick jag ett hyggligt bakhjulsläpp av det. Jag tänker verkligen på att hänga ut med överkroppen och röven ordentligt för att kunna räta upp hojen mer i kurvorna, men det tar ändå emot avgasröret när jag pushar på lite. Om jag hänger som en riktig jävla apa värre än rossi så får jag i knät istället för avgasröret, men det känns ohållbart att köra på det viset när jag trots allt ändå kör i rätt lågt tempo.

Vad gör jag för fel?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hänger för mycket med röven. Häng mindre med den.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Be någon kolla dina spårval. Det kan hjälpa att bli snabbare på att få till nerlägget.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du borde således ha några "fina" skrapmärken att visa upp, släng upp en bild!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Utveckla gärna :)

Aphänger man med röven så kommer överkroppen i 9 fall av 10 inte ut så den gör någon nytta. Flytta röven litegrann och försök hitta känslan att du låter armbågen falla ner mot asfalten så följer överkroppen med automagiskt.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Är cykeln sänkt? Rätt dimension på däcken?
Nu har jag aldrig kört en sen nittiotals GSXR, men jag har fått för mig att de skall ha rätt bra markfrigång, så om saker skrapar i bör det gå hyfsat fort, oavsett om man hänger av eller ej.

Tror precis som HanneZ att det är något som inte stämmer med cykeln.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag förstår inte riktigt. Är det vanligare att du skrapar ljuddämparen före knät tar i backen, förutom de gånger du hänger av hojen som en dåre? Jag får upp en guldvinge i huvudet men det är ju inte det du kör :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du har den hoj som står i din profil (-99 GSX-R) och ljuddämpare såväl som kåpor tar i före knät, då är någonting riktigt fel. Antingen höjden på hojen eller körtekniken. Står allt rätt till med däckdimensioner, fjädring och diverse höjder...? Eller sitter du som en polisman med ett järnspett upp i röven...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du några bilder från bandagen där man ser dig i en kurva? Det skulle underlätta oerhört för att analysera ditt problem.
Men jag tror som andra i tråden att du antagligen hänger ut arslet, och som effekt har kvar överkroppen över tanken, och således inte hänger rätt. Alternativt har du en väldigt sänkt hoj, för det ska inte ta i överallt, speciellt inte innan knät tar i marken.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hade jag varit dig, hade jag sett över stötdämparen bak, samt kollat gafflarna

är dessa servade de senaste 10 åren ? olja i gafflarna ? justerat in komp/retur ?
bak, är det olja eller gasdämpare ? hur är denna inställd ?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du borde således ha några "fina" skrapmärken att visa upp, släng upp en bild!

Varsågod.
5yc7qs.jpg

5n2ua.jpg

qqqvdv.jpg



Aphänger man med röven så kommer överkroppen i 9 fall av 10 inte ut så den gör någon nytta. Flytta röven litegrann och försök hitta känslan att du låter armbågen falla ner mot asfalten så följer överkroppen med automagiskt.

Okej, tack för tipset! Min första bankörning hängde jag nog ut mer med röven än överkroppen, och då gick det bra, kanske för att jag var i grön grupp. Igår i gul grupp fick jag tips om att hänga mest med överkroppen för det är där man har mest tyngd, så försökte verkligen tänka på det.

Om jag förstått saken rätt så tyder slitningen på puckarna, som är mitt på pucken, att jag inte bara hänger ut knät utan att hojen faktiskt lutar hyfsat också? Om jag bara hängt skulle slitningen vara högre upp på pucken?

24doow1.jpg


Dålig dämpare? Då blir det lätt så

Där kan du nog vara något på spåret!

Är cykeln sänkt? Rätt dimension på däcken?
Nu har jag aldrig kört en sen nittiotals GSXR, men jag har fått för mig att de skall ha rätt bra markfrigång, så om saker skrapar i bör det gå hyfsat fort, oavsett om man hänger av eller ej.

Tror precis som HanneZ att det är något som inte stämmer med cykeln.

Om du har den hoj som står i din profil (-99 GSX-R) och ljuddämpare såväl som kåpor tar i före knät, då är någonting riktigt fel. Antingen höjden på hojen eller körtekniken. Står allt rätt till med däckdimensioner, fjädring och diverse höjder...? Eller sitter du som en polisman med ett järnspett upp i röven...?

Den är inte sänkt och däcken har normal dimension. Jag tycker också att den borde ha bra egenskaper för bankörning. Här är en bild på hojen bakifrån, känns som att stötdämparen bak lär komprimeras rätt rejält om jag ska få i ljuddämparen i backen, alt ett rejält jävla motogp nedlägg av cykeln, haha.

1zmjfgp.jpg


Vad väger du......?

97 pannor torrvikt. Så med ställ å allt blir det väl närmare 110kg.

Har du några bilder från bandagen där man ser dig i en kurva? Det skulle underlätta oerhört för att analysera ditt problem.
Men jag tror som andra i tråden att du antagligen hänger ut arslet, och som effekt har kvar överkroppen över tanken, och således inte hänger rätt. Alternativt har du en väldigt sänkt hoj, för det ska inte ta i överallt, speciellt inte innan knät tar i marken.

Nej tyvärr, men kanske dyker upp bilder från körningen senare i veckan om nån fotade, så i så fall återkommer jag. Har dock en film från gopro monterad på hjälmen om det kan hjälpa för att analysera körningen?

hade jag varit dig, hade jag sett över stötdämparen bak, samt kollat gafflarna

är dessa servade de senaste 10 åren ? olja i gafflarna ? justerat in komp/retur ?
bak, är det olja eller gasdämpare ? hur är denna inställd ?

Mycket möjligt att de aldrig sett service. Gaffeln lär väl iofs servats då tidigare ägare lämnat in den på verkstad med jämna mellanrum utan att veta så noga vad som gjorts utan bara betalat och varit nöjd, så då lär de väl passat på att serva gaffeln NÅGON gång tänker jag. Men bak kan nog vara i totalt orginalskick från fabrik 1999. Hur servar man ens en bakdämpare?

Fördämpning är "standard" från fabrik, i alla fall fram - bak vet jag inte.
Komp och retur är ställda på "standard" och sedan har jag skruvat till dem lite hårdare med typ 0,75 varv extra.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har en bakdämpare från ZX10R på min SV. I manualen till Ninjan står det att fjädringen är grundinställd efter en förare på 68 kg. Det är möjligt att fjädringen är väldigt trött på hojen din efter 16 års tjänst men det skadar inte att kolla manualen först :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du hänger ut för dåligt med överkroppen i kombination med att dämparna inte orkar med din vikt.

Ställ in hänget efter alla konstens regler och byt fjädrar om du måste.

Lär dig hänga ut mer med överkroppen!


Att du får i knät i backen säger inget. Huvud och överkropp väger mkt mer än röv och knä. Trust me.

Haft din hoj fast en 96a men det skiljer ju inget i ram eller dämpare...
Inga problem alls att köra fort med den bågen utan att skrapa i.

However jag fick både dämpare och kåpa skrapat innan jag fick ut överkroppen på min med.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
97 pannor torrvikt. Så med ställ å allt blir det väl närmare 110kg.

Nej tyvärr, men kanske dyker upp bilder från körningen senare i veckan om nån fotade, så i så fall återkommer jag. Har dock en film från gopro monterad på hjälmen om det kan hjälpa för att analysera körningen?

Mycket möjligt att de aldrig sett service. Gaffeln lär väl iofs servats då tidigare ägare lämnat in den på verkstad med jämna mellanrum utan att veta så noga vad som gjorts utan bara betalat och varit nöjd, så då lär de väl passat på att serva gaffeln NÅGON gång tänker jag. Men bak kan nog vara i totalt orginalskick från fabrik 1999. Hur servar man ens en bakdämpare?

Fördämpning är "standard" från fabrik, i alla fall fram - bak vet jag inte.
Komp och retur är ställda på "standard" och sedan har jag skruvat till dem lite hårdare med typ 0,75 varv extra.

Med min erfarenhet av servicear på verkstad så vetefan om du kan anta att gaffeln blivit servad alls. Det kan nog vara dags för en genomgång av både gaffel och dämparen. En fördel är att hojen kommer bli mycket trevligare att köra rent allmänt efter det. :hihi

Videon borde hjälpa till lite, då ser vi ju dina spårval och sådär och kan säga om det är något som ger dig alldeles för skarpa nerlägg.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Efter att kollat på videon:

spårvallen kan bli bättre såklart.
Du hänger ut LITE men häng ut mer. Men du är inte hopplöst illa ute.

En rolig sak. de flesta svängar jag tittade på så tar du in överkroppen i slutet på svängen???
Där är det som viktigast att du håller kvar kroppen långt ut, rätar upp hojen men inte kroppen och gasar.
Sätta dig rakt på hojen eller byta sida kan du göra när det momentet är klart.

Sök / googla på "pick-up"
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top