Mappningslägen strypt ktm 690

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Tja! Jag har en 690 smc från 2011 som jag ströp för att få köra på a2-kortet. Vet någon om map switch lägena som man kan ändra själv fortfarande stämmer och om man i så fall kan ändra hur man vill? Den är strypt på 24kw och jag upplever att det är bättre drag på 1a, som ska vara soft än på 3e som ska vara standard.

Om någon är insatt i mappning skulle de va grymt om ni kunde förklara lite och svara på om det på nåt sätt är dåligt att byta lägen:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är nog mest placebo du känner. Strypningen ligger i samtliga mappar oavsett hur du vrider.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Har nu satt tillbaka akra slip-on och har mappad om med tuneecu till akramappen. Måste säga att jag är lite besviken då jag inte märker särskilt stor skillnad jämfört med 25kw mappen... Jämför man mapparna ser det ju ut att vara en jävla skillnad:s Är det någon annan som strypt av? Upplevde ni stor skillnad?

Om man har laddat över en nya mappar så ersätts de befintliga direkt va? Funderar nästan på att kolla om rätt mapp sitter i, fast det känns onödigt eftersom jag vet att jag laddat över de nya samt kollade att det var i direkt efter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Känner du inte skillnad på 25kw och fulleffekt är du antingen en klåpare med trasig rövdyno eller så låg där inte en stypmapp i datorn från början.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Ok då måste jag kolla, har ingen tidigare erfarenhet av motorcyklar så kanske att jag bara är okunnig. Men jag ska kolla å se så att rätt mapp är i.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Kollade nyss och det ser ut som att rätt mappar sitter i de heter KM765EU11B0231FIMap och ep för den andra.

Träffade däremot en kille som har en likadan cykel fast med orginaldämpare och öppet filter. Vi provade varandras och det är mycket bättre drag i hans på lägre varv (han tyckte också det). Vet ej på hur det var i jämförelse på högre men. Han körde med någon custom mapp som han skulle maila över.

Tyckte som sagt att något inte var helt rätt och fick det på sätt och vis bekräftat.. Är akramappen gjord så att det drar iväg lite senare (på högre varvtal)? kan det finnas någon annan förklaring än mappningen?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Alla mappar förutom original och strypmappen är förmodligen enbart för racing. Det gör att tillverkaren inte behöver garantera att buller begränsning och avgasrening fungerar korrekt.
Då kan man låta motorn gå lite aggressivare.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Det låter logiskt.

Kom på nu att det gick väldigt fort att ladda över mapparna till hojen, tog typ bara nån sekund. Funderar på om det inte gjordes riktigt även om det är rätt namn. Det ända som finns kvar är helt enkelt att ladda ner mappen från hojen och jämföra med hur det ska se ut. Är det likadant så måste det ju vara nåt annat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur upplevs hojen mot hojarna du körde på körskolan? Där har du ju en hint om hur mycket effekt du har i din.

Att det bara tar någon sekund beror på att det är väldigt lite data som skickas över, det är en tabell med trottelöppning på ena axeln och varvtal på den andra, typiskt i steg om 5-10% och 500rpm.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Har inte kört någon annan hoj sedan i höstas så det är lite svårt att relatera. Vet att jag inte upplevde någon jätteskillnad ialf, körde iofs rätt lugnt både hemma och på körskolan då.

Men tycker som sagt inte att det var någon större skillnad när jag mappade om. Var nyss ute och ladda över akra mapparna igen samt gjorde tps reset och 15 min tomgång. Körde sedan en sväng och allt var som vanligt, lika "svag/seg" på lägre varvtal. När jag kom tillbaka laddade jag ner EP mappen från hojen och den såg likadan ut som akra EPn, alltså borde mapparna vara rätt ändå..

Innan jag mappade om från 25kw laddade jag ner mapparna som var i och de såg ut såhär:
EP
25kw EP mapp.jpg

FI
25kw FI mapp.jpg

Kollar man på EP mappen så är det ju bara dryga 40 %(?) som mest vid full gas. Jämför man med akra EPn så borde det ju vara en jätteskillnad.

EP AKRA
AKRA EP.jpg
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
En ostrypt 690 med "race-mappen" vill döda dig om du gasar fullt. Allt under det är strypt :D
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nu är jag rätt dålig på TuneEcu. Vet hur man hanterar mapparna men skulle aldrig våga pilla. Men akra mappen ser ju skit skum ut? Totalt linjär från 1200rpm till 10000rpm. Kan det verkligen stämma? Vart har du fått tag i mappen?
Eller har du ändrat visningsläget på nå vis? För siffrorna är ju bara rakt av tagna från % av trottelöppningen?
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Jag vet lika lite som dig, men hur tänker du att den ska vara då typ? någon med koll får gärna uttala sig:)

Tog hem dem från tuneecus hemsida ialf. Det är sjukt synd att de inte finns ktm verkstad här:(
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Testade ladda ner akra mappen från tuneecu. Den såg inte alls ut som din bild. Fick inte till printscreen dock. :p
Men var samma mapp namn (tro ja) å va helt andra värden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Testade ladda ner akra mappen från tuneecu. Den såg inte alls ut som din bild. Fick inte till printscreen dock. :p
Men var samma mapp namn (tro ja) å va helt andra värden.

Där finns 2 mappar som båda måste laddas i och matcha. En som reglerar soppa vs TPS och en som reglerar trottelöppning vs TPS.

Trottelöppning vs TPS skall vara linjär eller nästan helt linjär. Öppnar du gashandtaget 40% skall trotteln öppna lika mycket. Undantaget är om man vill strypa alternativt man vill undvika ryckighet på riktigt små trottelöppningar. Man kan dessutom använda cellerna för mycket motorvarv men ingen trottelöppning för att smygöppna lite och minska motorbromsen för att hjälpa slirkopplingen. Men det är överkurs för gatmys...

Soppamappen är något helt annat....
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jaha ok. Avancerat det här...
Är det p.g.a effektlägena man kan göra så alltså?
Inget som existerar på min SD det inte. Men låter vettigt när du säger det. :)

Kan det vara nå sånt TS missat då?

För avancerat för mig när det ska hållas på med två mappar. ;-)
 
Last edited:

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Nja hänger inte riktigt med på allt men har laddat över 2 mappar, EP och FI.

Jag har fått custom mappen av han jag träffade och den ger mer soppa än akran. Funderar på att sätta i den och prova. Han kör som sagt med öppet filter bör mappningen vara annorlunda då jämfört med slip-on? tänker inte på enskilda värden utan mer typ uppbyggnad.

Känns ju som att effektkurvan just nu är fördröjd eller vad man ska säga, när den väl kommer upp i varv tycker jag att den går bra. Men har inget att relatera till riktigt så vet inte hur det ska vara.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Kan tillägga att han jag fick mappen av har ett större bakdrev, tror att min är nerdrevad fram men är inte 100. Det kan ju ha å göra med det också, skulle bara vara skönt att veta att allt är ok och att den går som den bör.
 

mazzktm

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ktm smc 690
Update: Tror jag vet anledningen till varför den går så dåligt. Fick tips om att kolla hur mycket gas den fick/gav när jag vred handtaget med hjälp av tuneecu. TPS visade bara ynka 9% vid fullgas.. Den stannade vid 9 vid ungefär halvgas, dock visade throttle (under "sensors" till vänster om alla mätare) 100.

Är det nån som har en aning om varför TPS endast visar 9%? Såg någonstans att man skulle ha auto connect på tuneecu vilket jag inte haft, fick alltså disconnecta och reconnecta manuellt mellan mapparna. Men känns inte som att det kan bero på det OM det nu inte förstör hela mappningen av någon anledning. Sen har jag bockat ur SAI och O2 om det nu har någon betydelse.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top