Läcker olja ur ena stötdämparen, farligt att köra vidare?

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Har en Daytona 675 -10 800mil.
Såg i dag när jag skulle åka hem från jobbet att det under dagen hunnit bildas en pöl stor som en 5-krona nedanför vänster stötdämpare +att bromsoket och det runt omkring dämparens nedre del var ganska oljigt.

Däpningen känns ok just nu, men är det farligt/dumt att köra vidare?
Bästa verkstadstiden jag fått är 11/6, men den är bokad för 1000-milaservice, inte för rep.

Är det dyrt och komplicerat att packa om stötdämparen? Gör man båda när man ändå håller på?

Någon i 08 som kan hjälpa mig med detta mot skälig ersättning?

Snyft, jag vill ju åka... nu vet jag inte om jag vågar..

Robert

UAT773.jpg
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Om det kan komma olja på bromsklossarna så har du problem

jag hade ett läckage bak på en CB750 -78 och bakbromsen blev aldrig sig lik efter stötdämparoljan

Kanske att tömma det läckande benet på olja?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det läcker så mycket att skivan blir insmord med olja påverkar det ju bromsförmågan till det sämre. Hoppas du hittar någon vänlig själ som kan hjälpa till. Hade jag testat att byta packningar på gaffelbenen nån gång hade jag gärna hjälpt till, men nu skulle du bli testobjektet. :hihi Det slipper du nog helst. :crash
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Om hojen är några år gammal och stått för förvaring är det inte helt ovanligt att packningarna torkat något och att det läcker lite olja. Om inte packningarna torkat för mycket kan det räcka med att komprimera framdämparna några gånger för att "smörja upp" igen. Nu lär detta inte vara fallet för dig.

På offroadhojar är det inte helt ovanligt att framgaffeln börjar småläcka pga att sand och annan skit tränger sig in. Läckages kan då avhjälpas med hjälp av ett bladmått som man för ner och sedan drar runt gaffelbenet, innanför packningen, ett par gånger.

Personligen skulle jag prova bladmåttet. Blir det bättre så kör vidare, men var försiktig, om inte få det åtgärdat snarast möjligt. Aldrig kul att upptäcka bromsen inte tar, det har hänt mig.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Tack för svar, hoppas någon dyker upp som kan hjälpa mig...
Hojen får väl stå tills det inträffar...
Vågar inte köra som den är nu..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är mest rädd för olja på däcket. Din hoj har dubbla bromsskivor, så bromsförmågan blir enbart reducerad på framhjulet med olja på bromsskivan.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Vad händer om jag tömmer gaffeln på olja?
Kan jag göra det på något enkelt sätt?
Vad händer om gaffeln inte har olja, blir det inte lite konstigt då med dämpningen?
Vafan ska jag göra?
Får ju inte tag på någon meck innan sommarn är slut... :(
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
....någon som vet om det här är en dyr historia på verkstaden?
Måste det utföras av aukt. Triumphverkstad för att vara tillförlitligt eller handlar det bara om mekanik så att vilken duktig mc-mek som helst kan fixa?
Då ökar ju chanserna något att jag kan åka i sommar...
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
....någon som vet om det här är en dyr historia på verkstaden?
Måste det utföras av aukt. Triumphverkstad för att vara tillförlitligt eller handlar det bara om mekanik så att vilken duktig mc-mek som helst kan fixa?
Då ökar ju chanserna något att jag kan åka i sommar...

Har precis bytt på mitt gamla lik! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275720-Påbackad-gaffel
Ja, du ska byta båda när det ändå rivs.
Nej, du ska inte köra med läckande packning. Olja både på däck och bromsar. Inte bra.
Svårt att tänka mig att det är en smart lösning att tappa ur oljan för att slippa läckage.
Måste väl finnas någon som kan byta packboxarna innan 11/6??
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag gissar på en höft en tvåtusing, det tar ju en stund. Men har verkstäderna tid? Gör det själv istället! Skaffa manual, skaffa packningarna, skaffa oljan, skaffa verktygen. Youtube brukar ha tonvis med instruktionsvideor på sånt här. Jag har svårt att se varför en aukt triumphverkstad skulle behövas, känns som typiskt standardjobb.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På riktigt, 75% chans att det blir tätt om man försiktigt sågar ett bladmått varvet runt! någon måste väl kunna åka och lägga den minuten på att hjälpa till?
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Tack för svar.... ingen som vill tjäna lite extra slantar då?
Bra Chronic, kom och testa, jag har inget att förlora.. ;)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Bladmåttstricket röstar jag också för, vet inte hur det ser ut på din hoj men man kan ofta lossa skrapringen (dvs den som sitter längst ned på yttre gaffelbenet om man har USD-gaffel och är till för att skrapa bort grus och skit som hamnat på inre gaffelbenet) också, försiktigt med en skruvmejsel eller kanske hellre med något i plast/trä, och pilla ut skräp. Dra därefter ett tunt bladmått runt gaffelbenet och vinkla det så att du "skopar upp" skit som fastnat istället för att trycka det längre in i gaffelbenet.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Gjorde iordning min framgaffel härom veckan och satte i nya packningar, en baggis! Men fick ta lite hjälp av youtube imellanåt. :)
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Ska testa bladmåttvarianten...
Sedan måste jag väl tömma oljan för att kunna få rätt mängd ny olja 492ml tror jag det ska vara.
Eller ska jag bara höfta i det jag tror har runnit ut?
Inget som ska luftas eller ställas in utöver rengöringen?

Tack för svar!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Up-side down gafflar är krångliga att serva eller byta olja på .
Man måste plocka bort benen och demontera dem. sedan skall man lufta och fylla på oljan till en viss nivå, mätt i mm.

Enklast är nog att plocka bort benen och lämna in dem till någon som kan serva dem, det bör kunna gå typ över dagen .

Vad är det för fabrikat på gaffeln ? ta någon som har reservdelar hemma ....
 

Raderad medlem 61114

Guest
Testade du med bladmåttet? Jag har ett jävla oflyt med packboxar..... Men för orolig att testa med bladmåttet av rädsla att skada packningen...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top