Soppatorsk men bensin kvar i tanken...

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
GSXR 750 1986

Jag är ute och kör, parkerar på ett ställe och kommer tillbaka och ska köra iväg ca 20 minuter senare. Hojen startar men beter sig konstigt på gaspådrag, jag tänker att soppan börjar ta slut och vrider om kranen till reservtanken, samma resultat här, konstig när man gasar och motorn dör när man försöker köra iväg, gör flera försök att starta och försöka köra iväg men ger upp efter ca 5-10min. Jag går iväg till skuggan och googlar lite och tänker, crap nu måste jag leda hojen till närmaste mack och accepterar ödet. Bara för att, så provar jag att starta hojen och nu helt plösligt funkar den och jag kan tom köra iväg, så jag åker snabbt till närmaste mack och tankar, fick i 9.3L och tanken blev nästan full (tanken rymmer 21L varav 4.5L är reserv)

Efter jag tankat så funkar den som normalt igen. En liknande grej har hänt tidigare också och då dog den 100 från en bensinmack som tur är, flyttade kranen till reservtanken men det gick inte att få igång då, ledde den till macken, tankade och så starta den igen.

Vad kan det vara, är reservtanken "trasig"?
Är det någon som känner igen dessa symptom?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Undertryck i tanken, skit i filter och sånt där ligger väl nära till hands...
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Undertryck i tanken, skit i filter och sånt där ligger väl nära till hands...

... med mycket låga odds på undertryck i tanken skulle jag säga. Nästa gång det händer, öppna tanklocket och stäng igen. Provstarta. Funkar det bra så vet du.
Vet inte var avluftningen på din cykel sitter, på min är det en liten "pip" i tankens bakkant. Långt ner under sadelkanten förstås.

Tryckluft in där så "ploppar" det nog till ska du se.
Blir det stopp efter vägen igen, ta en slangbit mellan pipen och tryckluftshandtaget, men spruta in en hygglig mängd 5-56 i slangen innan tryckluftsoperationen.

Backventilen ska ju släppa in luft men inte ut bensin. Kärvar den blir det inget bra alls.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Hade samma Symptom på en FZ750. Den gick som en peng tills det var knappt halv tank kvar. Visade sig att bränslepumpen lagt av men nån sån har du väl inte på Suzukin?:confused:
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
... med mycket låga odds på undertryck i tanken skulle jag säga. Nästa gång det händer, öppna tanklocket och stäng igen. Provstarta. Funkar det bra så vet du.
Vet inte var avluftningen på din cykel sitter, på min är det en liten "pip" i tankens bakkant. Långt ner under sadelkanten förstås.

Tryckluft in där så "ploppar" det nog till ska du se.
Blir det stopp efter vägen igen, ta en slangbit mellan pipen och tryckluftshandtaget, men spruta in en hygglig mängd 5-56 i slangen innan tryckluftsoperationen.

Backventilen ska ju släppa in luft men inte ut bensin. Kärvar den blir det inget bra alls.

Jag provade att öppna tanklocket men det gjorde ingen skillnad. Det konstiga är att det funkade igen efter ca 5-10min.

Avluftningen låter som en bra idé, det finns 2 avluftningar, en på toppen av tanken och en på undersidan. Ska försöka kolla på det, har dock inget tryckluftmaskin hemma.

Hade samma Symptom på en FZ750. Den gick som en peng tills det var knappt halv tank kvar. Visade sig att bränslepumpen lagt av men nån sån har du väl inte på Suzukin?:confused:

Nej, det är ingen bränslepump på min, om inte någon installerat i efterhand av någon anledning men det tror jag inte.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Kontrollera bränslefilter och bränsleslangarna så att det inte är några veck på dom. Jag antar att symptomen är att hojen går sämre och sämre tills att den dör? Om du chokar så går den lite bättre tillfälligt?
 

Mr Blackis

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
åstorp
Hoj
cbr 1100 xx -97
Jag kör en blackbird och hade samma symtom och det visa sig vara vacuumembranet i bensinkranen som var trasigt. Jag vet inte om du har ett sådant i din men det kan vara värt att kolla upp det. Lycka till med felsökningen:hej
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top