Åk inte här!!

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hojvänner, kör inte på landsvägen mellan Gnesta och Vagnhärad till väg 218. Här har man "lagat" väghålen med grus...grus överallt. Vägen är också mest skadat i skymda kurver så det är fullständigt livsfarligt just nu att färdas med båge där.

Det var när jag var påväg till jobbet imorse från Gnesta till Vagnhärad.. idag var jag glad att jag tog bilen.

SMC är kontaktade så hoppas dom skäller på VV.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Falkenberg

Tångarondellen bort mot Shell (arvidstorpsrondellen) - OLJA på vägen !! Någon har börjat läcka i Tångarondellen och fortsatt hela sträckan bort mot Shell Arvidstorp.

Var ute på en kvällstur nu för en timme sedan och skulle lugnt köra om en bil med hästsläp. Gör en sidoförflyttning och accar LUGNT från 70 km/h till 80 på 4:ans växel för att komma förbi, när hela baken på hojen börjar svansa omkring. Tre, fyra otrevliga kast med bakändan innan jag reder upp det. Åker in på Shell och kör försiktigt tillbaka för att kolla, väldigt hal vägbana.

Kör lugnt där.

Vem ska man ringa till för att anmäla oljeutsläpp, grus etc ? (vägverket, polisen ?)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vem ska man ringa till för att anmäla oljeutsläpp, grus etc ? (vägverket, polisen ?)

Jag skulle ringa till Vägverket/Trafikverket.

Ett tips är att registrera sig som Vägrapportör hos Trafikverket; då kan man använda deras app "Live Trafik" (som finns för Android och iOS) för att rapportera saker i trafiken och på vägen.
 

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Falkenberg

Tångarondellen bort mot Shell (arvidstorpsrondellen) - OLJA på vägen !! Någon har börjat läcka i Tångarondellen och fortsatt hela sträckan bort mot Shell Arvidstorp.

Var ute på en kvällstur nu för en timme sedan och skulle lugnt köra om en bil med hästsläp. Gör en sidoförflyttning och accar LUGNT från 70 km/h till 80 på 4:ans växel för att komma förbi, när hela baken på hojen börjar svansa omkring. Tre, fyra otrevliga kast med bakändan innan jag reder upp det. Åker in på Shell och kör försiktigt tillbaka för att kolla, väldigt hal vägbana.

Kör lugnt där.

Vem ska man ringa till för att anmäla oljeutsläpp, grus etc ? (vägverket, polisen ?)

Tackar :Bugar
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Kan alltid ringa 112 om risk för trafikfara finns! Det har jag gjort vid flera tillfällen. Senast förra veckan höll jag på att köra på en halv bromsskiva från en lastbil som låg i en vattenpöl och gömde sig på E18. Ringde 112, blev kopplad till en patrullbil i närheten som plockade bort den inom 10 min!

Var inte rädda att använda 112 om det finns risk för olycka!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Egentligen är en sådan här tråd guld värd för oss hojåkare (och alla andra trafikanter också såklart)

Kan inte Swedie lägga en "Tipsruta" någonstans på sidan som man kan klicka på och sedan få andra hojåkares varningar på ?. Helst hade jag sett en funktion där man scrollar ex vis "Halland" sedan "Falkenberg" och där får aktuell information om det är någon som lagt in hinder/olja/grus/andra faror på den sträckan man tänker åka. Ger man detta lite tid och promotar för att den finns, så kanske det kan bli en "bank" för alla som sett något på sin hojtur och gör det till en självklar grej att rapportera i denna när man kommit hem.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vem ska man ringa till för att anmäla oljeutsläpp, grus etc ? (vägverket, polisen ?)

Efter att åtskilliga gånger försökt ringt Trafikverket och försökt meddela sådant med blandat resultat skulle jag nog ändå säga att det bästa är att ringa Polisen på 11414. Ringer man Trafikverket kommer man till någon som oftast sitter någon helt annanstans och inte ens kan stava till Google Maps om man nu inte känner till vägnumret enligt Trafikverkets hemliga system. Hos Polisen brukar de tacksamt ta emot tipset och fatta direkt vilken väg det handlar om. Enda gången jag haft mindre framgång med Polisen var när jag råkade ut för en ko som blockerade vägen framför mig :4skrika
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Det jag gjorde var att kontakta SMC så dom skäller på VV.. sen blev jag av SMC vägledd till denna länk och rapportera

https://webapp.trafikverket.se/e-tjanster/kundtjanst/?ref=road

Fick sen tillbaka ett mail från Trafikverket

"Hej!



Tack för att du hör av dig!



Jag framför detta till vår driftentreprenör och ber dom sätta upp skyltar."

Sen såg jag faktiskt två ombudsbilar påväg dit ut.. men man hade sopat upp efter sig så inga skyltar verkade åka upp.

Nu är vägen bra igen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top