Lyssna på musik i hjälmen när man kör Mc

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Har funderat på det men än så länge kör jag bara proppar. Då kör jag förvisso bara nöjesturer men om jag skulle åka långt och tråkigt skulle jag nog försöka få till lite musik i hjälmen.
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Brukar ha musik på när jag åker en a-b sträcka. Men på ganska låg volym, viktigare att höra motorn och medtrafikanter :/
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Har kört med musik nån enstaka gång. Det problem jag upplever är att när den där bra låten kommer på vrids det på rullen i samma takt... då går det lite väääl fort till slut... :brinnerup

får börja lyssna på valsång eller nåt så kanske tempot inte blir så högt.. :D
 

HerrLindén

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2013
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR600f f3 -98
Kör oftast med pluggar i öronen för att minska draget kombinerat med Spotify i hjälmen genom G9x:en ��
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Kör nästan alltid med lurar och lyssnar på musik sålänge jag kör ensam.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Får ni inte ont i öronen med hörlurar i hjälmen. Måste pressa en del.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag ofta med softa lurar som inte trycker mot hjälmen. De fungerar dessutom som öronproppar när drt gäller att ta bort brus och tryck på trumhinnorna. Sedan har alltid en beanie på och den håller lurarna på plats och ganska låg volym. Har några sköna Spotifylistor som inte triggar kör ingen för mycket. När det är off season spelar jag de listorna ibland, blundar och vips får man sköna flash backs från sommarens körning. Jag har även börjat med en spellista att testa på bandagar. :tummenupp
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Kan tipsa om nocs in ear. Väldigt små snäckor, försvinner helt in i örat. Ba en tunn sladd som fortsätter ut. Hur bekvämt som helst.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har också en G9x - Fullständigt makalös manick, Musik - GPS instruktioner (från HERE i androiden) - snacka med polarna om faror på vägen etc etc. Fattar inte hur jag klarade mig UTAN innan.

Instämmer, hur klarade man sig utan interkom förr? kör visserligen 20S men det är samma skit antar jag, nu kommer man aldrig kunna köra utan det (iprincip) den lilla extra vikten på hjälmen är definitivt värd sin vikt i guld :tummenupp
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag kör ofta med musik när jag kör ensam. Använder min G9 till det. Ni som säger att musiken döljer motorljudet har uppenbarligen inte kört en KTM twin med öppet luftfilter och öppna slip-ons :crash
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Jag har musik på när jag kör långt, men det är farligt på kurviga vägar och det är en skön rocklåt på :hihi
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Lite märkligt men jag upplever att jag kör mer lugnt och sansat med musik :va och då lyssnar jag allt som oftast på saker av den lite tyngre sorten:rock:yoparty... När jag inte har musiken på så ökar gärna varvet!
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Jag köpte mig ett par enkla hörlurar, plockade isär dem och drog kabeln "snyggt" i hjälmen. Kan prata i upp till 110 KM/H utan problem, blev bra bas efter att jag klistrade på ett par eftermarknadskuddar tillhörande Koss porta pro (Ebay). Styr allt med Siri i min iPhone, riktigt nöjd :)

IMG_0332.JPGIMG_0331.JPG
 

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Kan tipsa om nocs in ear. Väldigt små snäckor, försvinner helt in i örat. Ba en tunn sladd som fortsätter ut. Hur bekvämt som helst.

Problemet är att hitta ett par lurar som sitter kvar (små) och som också fungerar någorlunda som öronproppar. Har testat flera olika sorter utan att hitta något bra. Dessa nocs in ear kostar 99:- på Fyndiq just nu. Så det är väl värt att testa också dessa.

Snart lägger jag mina slantar på formgjutna öronproppar med hörlursfunktion. Det är fan snart inte värt att testa sig fram längre...
 

bloom

Guest
jag körde med sena smh10 intercom, högtalarna sitter då i hjälmen så inga proppar som skaver i öronen men jag tyckte att det va störande med musik.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Du behöver inte lägga massa pengar på formgjutna öronproppar. Köp istället skummgummi proppar. Sök på google och sedan leta på ebay eller liknande sidor. Dessa brukar kosta 30-40 kronor och passar till de flesta hörlurar.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Kör med formgjutna proppar ifrån Bellman med AUX-uttag för musik.
Men hör typ inget ändå p.g.a en brutalt högljud hoj :confused:

Musik lyssnar jag på vid pendling eller om jag inte är ute för att "leka"
Drar jag ut på en riktig bombrepa så vill jag inte bli distraherad ifrån något som t.e.x musik.. Koncentrerar mig bättre utan :)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Mestadels kört med 3M orange hörselproppar, har dock testat många olika inearlurar genom åren. Men aldrig funnit några som passar bra. Om dom inte åker ur när man drar på sig hjälmen så ligger dom och trycker/skaver när man väl fått på hjälmen.

Extremt dålig ljudreduktion också då dom flesta släpper in alldeles för mycket vindbrus vid farter över 70km/h. Provat alltifrån dyra AKG, Philips, Sony mfl. Lurar både med och utan gummi "sleeves". Vanliga med sladden som går rakt ner och philips sportlurar med båge över öronen.

MEEEN nu har jag ÄNTLIGEN funnit ett par som passar :) Shure SE425 (alla i SE serien har liknande form). Dom ligger helt innanför örat = dom trycker inte alls mot öronen/huvudet, sedan går sladden upp och bakom örat så den trycker heller inte något och sedan riskerar man inte att man drar ur lurarna när man tar på sig hjälmen.

Lika bra vindreducering som hörselproppar så man kan köra utan musik också :)
Utbytbar sladd vilket också lär förlänga livstiden en hel del :tummenupp

233232-shure-se425-in-ear-view.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top