Lyssna på musik i hjälmen när man kör Mc

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ingen hit eller?
Man gör det ju när man kör bil, gärna högt och något man gillar. Visst man sitter säkrare och kanske mindre fokus behövs på körningen med bil (egentligen inte).
Hur är det med Mc, har ni nått i öronen när ni kör, alltså ingen ljudbok om Tracys hämnd eller avslappnings musik med åska och regn. Menar så klart bra musik.

Rent spontant låter det som om man ska undvika musik i öronen när man kör? ;) kan inte heller vara speciellt bekvämt när man har en åtsittande hjälm ;)
Hur kör en Gullwing förare, de ser ju ut att ha det lyxigt och skönt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har öronproppar i när jag kör. De tar bort vindbruset men lämnar motorns sång som jag brukar ackompanjera med egen sång. Varför skulle jag vilja höra på något annat än det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har väl kört med musik emellanåt, mest när jag jobbpendlade nere i Karlskrona. När jag är ute på långturer blir jag bara trött i huvudet av musiken, och får skavsår i öronen av musikpluggarna. När jag nöjeskör vill jag höra hojen.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag glömde nämna, skit i att ni har ett vackert motorljud, ibland kanske man vill höra nått annat.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag glömde nämna, skit i att ni har ett vackert motorljud, ibland kanske man vill höra nått annat.

Fast så är det ju inte. Hur skulle jag kunna bortse från att jag älskar motorljudet? Jag kör inte med musik av samma anledning som jag inte kör med intercom. När jag kör hoj är det hojen och jag och min egentid för mina egna tankar. Jag lyssnar på så mycket prat och annat övrig tid, så när jag kör hoj vill jag slippa det.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har kört med öronproppar och musik från mobilen i blåtandsintercomen. Funkar bra vid sega transportsträckor. Propparna filtrerar bort jobbigt vindbuller men släpper igenom tillräckligt med musik från intercomhögtalarna.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag har alltid kört med musik vare sig det är touring eller lek. Enda gången jag lämnar hörlurarna hemma är småvändor till jobb, affären osv. Kör med pluggar för att slippa vindbrus, tidigare Bluetooth men det vart så meckigt vid touring(ytterligare en grej som ska laddas på kvällen)

Helt underbart när man glider en kväll och favvolåten går på, höjer känslan ?
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Kör med musik eller ibland ståuppkomik via blåtandheadsetet... :)
 

sniegel

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Brukar köra med lite chillmusik när man glider runt på landsvägarna :) Motorn hör man tydligt ändå när man gasar på
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
kör med musik, gött att ha nåt å trumma till vid rödljusen
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Fast så är det ju inte. Hur skulle jag kunna bortse från att jag älskar motorljudet? Jag kör inte med musik av samma anledning som jag inte kör med intercom. När jag kör hoj är det hojen och jag och min egentid för mina egna tankar. Jag lyssnar på så mycket prat och annat övrig tid, så när jag kör hoj vill jag slippa det.

Yes! säger inte att du har fel. Jag respekterar din åsikt :)
Jag har bara haft mitt körkort i två dagar so a rookie I am, ändå lite nyfiken på vad andra gör :)
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Alltid musik. Pendling, cruising, grusbomba... BT-headset funkar bra för mig.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Yes! säger inte att du har fel. Jag respekterar din åsikt :)
Jag har bara haft mitt körkort i två dagar so a rookie I am, ändå lite nyfiken på vad andra gör :)

Självklart skall var och en göra som de vill så länge det inte påverkar andra eller inverkar på trafiksäkerheten. :fakta

Grattis till lappen förresten! Skynda dig och anmäl dig till en SMC-kurs nu! ;)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nej jag tycker att ljudet är en stor del av att köra mc, jag vill inte förstöra det med musik, särskilt inte mitt ducceljud. ;)
(Jag vet att detta inte är ett originellt inlägg, men så är det.)

På tal om guldvingar så har ju de stereo och högtalare

2009-honda-gold-wing-gl18-6_600x0w.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag glömde nämna, skit i att ni har ett vackert motorljud, ibland kanske man vill höra nått annat.

För mig har motorljudet vid nöjeskörningen en praktisk grund med, man slipper glo på varvräknaren för att veta när man ska växla, plus att man hör tydligt och klart om motorn hittar på något vanskligt som ventiltick, eller annat som varnar för att det snart blir en väldigt onöjsam nöjeskörning.

Men när det är lugna lagom långa turer på typ 50 mil eller mindre så kan jag väl lyssna på musik. Har dock blivit mindre och mindre musik ju mer jag kör.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
har man tillräckligt högljud hoj så hör man den genom musiken :tummenupp

Kör väldigt ofta med musik, men så kör jag i stadstrafik väldigt mkt så de e skönt o ha något annat än motorbuller o lyssna på, vet inte alltid om det är min egna hoj eller bussen brevid som låter mest vid rödljusen, dessutom så känner jag mig mer skärpt med en skön rock låt när jag lanesplittar för kung o fosterland mellan bilarna här i polen :yoparty

Kör Sena 20S och en mp3 :) laddar min Sena 1 gång var annan vecka (tror inte musiken drar så mkt batteri som när man har den som interkom, den säger alltid "battery level high" varje gång jag frågat den), öronpropparna åker bara i om jag vet att jag skall köra snabbt en längre period, då kommer vindbruset… :gnissla )
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har kört med ljud ibland, har bytt lurar på min intercom till Koss Porta Pro-lurar, däremot upplever jag det som att jag nästan måste ha öronproppar och hög volym för att vindbruset inte ska ta bort allt.

Däremot kör jag oftast med någon pratig radiokanal eller liknande, då jag tycker musik kan hetsa körstilen mer och störa på ett annat sätt.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nöjeskörning = bara öronproppar. Semesterturer eller längre transportsträckor = öronproppar och radio, dokumentärer eller musik via mobilen och en G9 på hjälmen.

Har också en G9x - Fullständigt makalös manick, Musik - GPS instruktioner (från HERE i androiden) - snacka med polarna om faror på vägen etc etc. Fattar inte hur jag klarade mig UTAN innan.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Säger bara Bose quietcomfort 20. Kööööööp det gjorde jag för en månad sen
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top