Rambygge

Tsc.sundsvall

Ny medlem
Gick med
20 May 2015
Ort
matfors
Hoj
Honda cb 400 1983
Hejsan är helt ny på detta forum
men har en fråga om ram matrial.
jag ser alla som bygger ramar bygger i rör men undra finns det inte andra profiler som är god kända också?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför skulle man inte använda rör? :va Att ha solida stänger ger en betydligt mycket tyngre ram om man vill ha samma vridstyvhet. Det är ju även lättare att få längre fogyta med rör än med stänger.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja du kan ju bygga i aluprofiler också men då krävs en helt annan kunskapsnivå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hänger väl mest ihop med hållfasthet och enkelhet. Rör ger bra hållfasthet och är förhållandevis lätt att arbeta med. I, H och fyrkantsbalk går säkert använda med, men är både svårare att få snyggt och har olika styvhet i olika riktningar och allt sånt där.
Det är alldeles för längesen som jag läste materiallära och hållfasthet, så någon som kan mer om ämnet får gärna fylla på. :hihi
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske ska säga vad de är du tänker bygga först. de är ju krav på rör med hög hållfasthet och lätt att svetsa i. och de brukar vara sömlösa rör. vad jag vet finns de sömlösa fyrkants"rör"/balk med. de byggs ju med fyrkantsbalk som ramar i bilar så de går säkert.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bäst är att kontakta lämplig SFRO-besiktningsman med MC-kompetens, finns på SFRO:s hemsida.
Det är ju sedan denne besiktningsman som ska besiktiga och förhoppningsvis godkänna bygget. Så det blir ofta trassel när folk gått på hörsägen, sedan dyker upp hos SFRO-besikningsmannen med ngt som lätt hade kunnat undvikas om kontakt hade tagits från början.

Själv TROR jag inte det är problem för fyrkantsrör, men det är som sagt andra krav på rör och svetsfogar som ska uppfyllas. Så sätt inte igång innan du sökt samråd med en SFRO-besiktningsman. Sedan håller du dig till samma besiktningsman rakt igenom hela projektet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top