Vinka åt andra hojförare?

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Nu har jag bara kört i Stockholm, och haft körkortet ett kortare tag, så mina erfarenheter är relativt begränsade, men jag tycker att många hojförare på vägarna är relativt tillbakadragna. Kör du i centrala stan så kan du glömma någon samtalskonversation, de flesta hälsar inte ens trots att jag kör upp bredvid och hälsar eller tittar mot deras håll.

Vidare har jag märkt att HD-/kromförare hälsar mindre än sport- och touringförarna. När man väl får en hälsning tillbaka så är det en svag nickning, allt för att de inte ska släppa fasaden...

Kom igen folket, var lite sociala och prata med likasinnade. Eller kan det vara att ni inte vill beblanda er med någon som har en motor med mindre slagvolym än 1000cc? :lol

Var i sthlm brukar du åka?

Får ganska ofta folk som kör upp brevid mig vid rödljus som hälsar. Men vinkningar brukar ja skippa inne i stan, speciellt när det är massa trafik.

Igår körde en customare upp brevid mig vid ett rödljus, vände mig mot honom för att nicka och i samma veva vände han sig bort HAHA.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det leder till ohälsa att inte hälsa. Jag brukar även heja på knattar på 5 år o neråt flickor som pojkar, dom tycker man är skit häftigt o brukar bli väldigt glada. helt klart uppskattat :)
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Hamngatan, Sveavägen, Fridhemsplan, Odenplan, etc etc..
Håller med om att säkerheten kommer först och att man inte bör hälsa om det är trafikstockning eller liknande, men vid rödljusen tycker jag att man gott kan ta upp visiret och snacka lite. Blir en mycket roligare MC-upplevelse tycker jag, en stor anledning till varför jag ville ta körkortet var ju för den sociala biten som man hört mycket om.
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Haha, känner igen mig i din text. Det brukar alltid finnas något charmigt troll som gör revv-gester och då kan man ju inte annat än att göra de lite glada. :hej
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har inte kört så mycket ännu då jag är ny med hoj men det är väldigt få som hejat på mig. Är de nåt fel med att jag kör Spyder (3-hjuligt)? Vissa anser kanske att det är mer bil än motorcykel hahaha.
:hej

Tror dom flesta resonerar som jag att om du inte bemödat dig med att ta mc-kort så hälsar jag inte.

Dock vinkar jag alltid till småbarn som storögd pekar på mig vid rödljus och dylikt. Glädjen där går inte att ta fel på.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Varför vinkar ni till andra hojåkare? Vilka andra okända vinkar ni till?

Jaha ja. Jag vinkar inte. Kör ni drottning Silvia-vinkningen då eller? De flesta jag möter morsar genom att höja handen eller de fyra fingrarna utan att släppa styret. Inne i stan morsar man inte. I alla fall inte förr.

På tal om förr, detta hälsande uppkom väl på sjuttiotalet? På den tiden hojåkare kallades för knuttar. Illa omtyckta av svennar och media. Hälsandet stärkte sammanhållningen vilket kunde behöver ute på vägarna. Om man fick soppatorsk, punka eller något annat så stannade inga bilister. Hojåkare stannade alltid. Det fanns inga mobiltelefoner på den tiden. Alla hojåkare hade verktyg och lite reservdelar med sig. Det kändes lite skönt att möta lite hojar när man var ute och åkte.

Idag... Helt annorlunda. HD-åkare... Hur vet man att de är riktiga hojåkare eller fånar som har köpt sig en livsstil? Det gäller många solskensåkare. Man ser ju det på forat här. Vad är det för frågor som ställs?!
Inte faaaan åker jag hoj för att vara del i någon gemenskap eller för att ni är så härliga som vinkar till varandra!
Har ni verktyg och några reservdelar med er? Det har inte jag heller kom jag just på. Stannar ni och kolar läget om en hojåkare står och meckar vid vägkanten?

Apropå "vinka" till sjöss så var det förr som med knuttarna. Det var viktigt och ännu mer ett bevis på sammanhållning och snudd på livsviktigt att hjälpa varandra. Båtlivet är ett kapitel för sig. Nu har mobiltelefonen ersatt stora delar av det behovet. Men det blir sköna vinkbilder till fFB.
Jag har haft båt sedan -87 och hojkort sedan -77. Har tennisarmbåge av allt morsande.

Undviker att morsa på customåkare med verktygsväska under framljuset, vespor, EU-moppar, storskotrar, de trehjuliga paggioskotrarna, killar med tribaltatueringar, tjejer som har döpt sin motorcykel, dessa äventyrsgubbar som åker BMW med packväskor som är lika breda som en bil och dom här lite crazy killarna som till och med åker motorcykel på Lucia - med glitter tomteluva! Fyy faaan.

Däremot morsar jag gärna på de få som åker 125:a. Likaså de som åker själva, de som åker snyggt och när allt känns så jävla bra. Som ett Kodak moment liksom. I dessa stunder kan till och med en seglare morsa på mig i motorbåten. Morsa först dessutom :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte faaaan åker jag hoj för att vara del i någon gemenskap eller för att ni är så härliga som vinkar till varandra!
Kan väl inte påstå att det är därför jag kör heller, eller ens började köra. Gemenskapen kom som en trevlig överraskning och något jag gärna håller liv i.
Har ni verktyg och några reservdelar med er?
Verktyg ja, reservdelar nej, om man inte räknar buntband, najtråd och silvertejp och punkalagning som reservdelar. Men man kan laga rätt mycket med det. :hihi
Stannar ni och kolar läget om en hojåkare står och meckar vid vägkanten?
Japp.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jag har märkt att om man kör motard eller endurohoj hejas det minst på. De tycks vara skämsfaktor att heja på högskärmade enstånkor.
När jag bytte till Buell m2 så hejade nästan alla.
Nu kör jag KTM sm 990 som har hög skärm men den är ju fet så fler hejar på den än högskärmad enstånka men inte lika frekvent som på Buellen.

Köp En gammal Buell med stort runt lyse om ni vill ha hejningar med andra ord :D


som någon annan sa så tror folk att man åker moped, inte speciellt många som hälsade på mig när ja satt på motarden jämfört med mt-07an.
antar att det tar en stund för dom som inte är insatta i enduro/motard hojjarna att inse att det är en mc och ingen moped.

när ja körde ktm 530 förra sommaren på bakhjulet mellan rödljusen så kom det upp en bil med två 18-20 åriga grabbar som vevade ner rutan och sa "uuuh det där är ingen moped va?" varpå det vart grönt och ja brände iväg allt va motarden orkade med :) lite off topic kanske men en ganska kul stund ang motard och mopeder :)
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Få saker gör mig så varm (bortsett handtagsvärme) som att hälsa och bli hälsad på av andra motorcyklister, hälsar på allt som inte är moped eller har två hjul under styrdonet...

:fyllisar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I dessa stunder kan till och med en seglare morsa på mig i motorbåten. Morsa först dessutom :)

Det är ännu ovanligare än en stenhård HD-åkare med grått skägg och solbrillor som kör Silviavinkningen till ett moppefucko...

I vanliga fall brukar ju både motorbåtsägaren och den genomvåta segelbåtsbesättningen försöka titta åt alla andra håll utom mot den andre, samtidigt som motorbåtssvallet framkallar ljudet av krossat glas inifrån segelbåtens ruff... för givetvis har motorbåtsägaren inte ens dragit ned farten (det betyder ju då att denne noterat segelbåtens existens...)
Lite på samma sätt kan jag uppleva det ibland mellan vissa kategorier hojåkare. Och man undrar ju varför.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag mötte en MC-polis idag och vinkade, inget svar :mad:

Sen mötte jag en annan stackare när det ösregnade och han vinkade glatt! :tummenupp (utanför lomma, mot värpinge vid 12-tiden om någon känner igen sig)
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Börjar kännas lite diskriminerad. Jag hejar på i stort sätt alla hojåkare men sällan någon hejar tillbaka. När man ser att dom tittar men ändå inte kan lyfta på handen tillbaka får ja lust att visa fingret istället :)
Ska börja köra om, och samtidigt heja med höger hand för att testa om det blir någon reaktion istället :)
När man står still stirras de ofta men det är sällan de "balla grabbarna" kommer fram och snackar heller. Hur svårt kan de va!? Blir ja diskriminerad för att ja kör Spyder eller? :arsele

Har hejat så mycket nu så jag nästan har blivit skadad och är nära att heja på hojåkare även när jag kör bil :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Börjar kännas lite diskriminerad. Jag hejar på i stort sätt alla hojåkare men sällan någon hejar tillbaka. När man ser att dom tittar men ändå inte kan lyfta på handen tillbaka får ja lust att visa fingret istället :)
Ska börja köra om, och samtidigt heja med höger hand för att testa om det blir någon reaktion istället :)
När man står still stirras de ofta men det är sällan de "balla grabbarna" kommer fram och snackar heller. Hur svårt kan de va!? Blir ja diskriminerad för att ja kör Spyder eller? :arsele

Har hejat så mycket nu så jag nästan har blivit skadad och är nära att heja på hojåkare även när jag kör bil :)

Inte för att du är mindre välkommen här inne för mig eller någon annan, men nej jag anser inte att du kör en motorcykel.
Det är så det är.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Börjar kännas lite diskriminerad. Jag hejar på i stort sätt alla hojåkare men sällan någon hejar tillbaka. När man ser att dom tittar men ändå inte kan lyfta på handen tillbaka får ja lust att visa fingret istället :)
Ska börja köra om, och samtidigt heja med höger hand för att testa om det blir någon reaktion istället :)
När man står still stirras de ofta men det är sällan de "balla grabbarna" kommer fram och snackar heller. Hur svårt kan de va!? Blir ja diskriminerad för att ja kör Spyder eller? :arsele

Har hejat så mycket nu så jag nästan har blivit skadad och är nära att heja på hojåkare även när jag kör bil :)

Tror att de flesta inte hejjar på scootrar då det inte anses vara en mc. Har den dessutom stödhjul och körs med bilkörkort så näe :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag köpte en 125-a åt dottern i veckan och körde hem den 26 mil. INGEN hälsade tillbaka utom utlänningar.

Det får mig att definitivt slå fast att det är "hojen" man generellt hälsar på, inte "föraren". Lite barnsligt faktiskt.

Jag fortsätter hälsa på alla (som kör motorcykel alltså).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top