Vinka åt andra hojförare?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ibland när jag hälsat på en annan hojåkare så slår det mig plötsligt att jag kan ha hälsat på en sån där kretin som inte bytt oljan på länge, en riktigt motorplågare aså. Då blir ja så sjukt arg att jag bestämmer mig för att inte hälsa på minst 10 hojåkare i rad. Sen mår ja bra igen.

Polisbumsar hälsar jag alltid på, för de cyklarna sköts by the book.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
HD åkare har svårt för att hälsa. Detta beror på att en HD uppför sig som en skottkärra.
Försök släppa ett av hantagen på en skottkärra så förstår alla att det är därför
de inte hälsar:tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det jag ville säga (primärt till den med nytaget körkort som ställde frågan) var att om man är upptagen med kopplingen eller en kurva, exempelvis, så är det ingen som har anledning att bli sur för en utebliven vink utan det finns alla möjligheter att koncentrera sig på det man håller på med.
Jag hälsar alltid, raka eller kurva spelar väl ingen roll? Man ska ändå inte sitta å dra i styret i onödan :fakta Står man i en korsning och håller in kopplingen så nickar man bara tillbaka istället :nicka
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag hälsar alltid, raka eller kurva spelar väl ingen roll? Man ska ändå inte sitta å dra i styret i onödan :fakta Står man i en korsning och håller in kopplingen så nickar man bara tillbaka istället :nicka

Hear hear! Precis så, hojtyp är direkt oväsentligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför vinkar ni till andra hojåkare? Vilka andra okända vinkar ni till?

Man hejar på andra även när man är ute i båt, möts på skoterleden, när man fjällvandrar etc etc.

Det är inte att "vinka till okända", det är att "vara en del av en gemenskap".
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ibland när jag hälsat på en annan hojåkare så slår det mig plötsligt att jag kan ha hälsat på en sån där kretin som inte bytt oljan på länge, en riktigt motorplågare aså. Då blir ja så sjukt arg att jag bestämmer mig för att inte hälsa på minst 10 hojåkare i rad. Sen mår ja bra igen.

Polisbumsar hälsar jag alltid på, för de cyklarna sköts by the book.

Hade en skittrevlig tant i min grupp på en SMC-kurs. Hojen hade 1 bar för lågt tryck i däcken, 1 liter för lite olja i motorn (av 2.3 l) och hon hade ingen aning om hur många mil den hade gått.
I de lugnaste vatten! :gnissla
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hälsade igår på en hoj vid Solna Centrum. Han hade inte lyktan på så jag pekade som en galning på min lykta och på hans hoj. Han såg ut som om jag vore dum i huvudet. Hoppas han fick igång lyktan för man syns rätt kasst utan den.
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Aldrig någon som hälsar på mig när jag sitter på MC-scootern.
På Suzukin är det ett jävla vinkande dock..
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jga vinkar till alla utom mopedister. Poliser och de med skinnväst är roligast att vinka till, de ser så förvånade ut. Ibland släpper jag styret med båda händerna och flaxar med armarna medans jag skriksjunger "I believe I can flyyy!!!" i hjälmen. Då ser alla förvånade ut.


Tydligen är jag inte ensam... :rolleyes:

https://www.youtube.com/watch?v=JZzFtQmsHfI
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Brukar vinka tillbaka jag. Har också märkt att HD-förare aldrig vinkar. Annars verkar de flesta vinka.

På folkungagatan vare nån KTM som körde upp brevid mig, blev handvink, nick och ett oralt "tjena" från honom haha..
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Och.............extra viktigt, alltid tjenixa på våra 125-åkare. De är framtiden !
 

sniegel

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Jag brukar vinka för det mesta, dock ej när jag pendlar till jobbet eller kör på motorväg..
Körde sporthoj idag och då vinkade jag ej då det känns läskigare att släppa styret med en hand helt då man sitter framåtlutad
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Var ute och körde ikväll, mött en Gullwing förare. Han vinkade inte. Akta er för dem ;)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Man skulle kanske göra en empirisk undersökning av hälsandet. Det bästa vore kanske att köra evenemanget Mälaren Runt åt fel håll,
och hälsa på alla och räkna hur många som hälsar tillbaka:D
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man skulle kanske göra en empirisk undersökning av hälsandet. Det bästa vore kanske att köra evenemanget Mälaren Runt åt fel håll,
och hälsa på alla och räkna hur många som hälsar tillbaka:D

Sätta fast en atrapparm på vänstersidan i en konstant hälsning, och spela in det för att se vilka som hälsar. :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top