Nya Oves Motor

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
När jag skrev två sidor av myntet menade jag att man bara får se nya Oves Motor sida och inte får chansen att höra den andra sidan av dom som jobba där.

Så det var absolut inget illa menat mot personalen som jobba där tidigare.

Ingen fara. Jag menade mest att jag varken kan säg det ena eller det andra. Hans beteende stör mig oavsett om personalen var klantarslen eller inte :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om han istället visa upp lite generella före och efterbilder:

*Såhär såg det ut när jag tog över men nu är det nya tag som gäller*

...så hade firman säkert vunnit lite mark.

Instämmer, om man hade haft ett sånt fokus så hade känslan blivit mycket mer positiv. Inte för att det nödvändigtvis är likhetstecken mellan rent och snyggt första veckan och hur det ser ut efter ett år...
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Finns ingen mening att lägga upp bilderna på facebook förutom att smutskasta ovesmotor olofström.
Den gamla ovesmotor är historia å har inget att göra med nutid.
Vi handlade alla våra motocrosser på där på 80 å 90 talet och fick superbra service å bemötande.
Tråkigt att dom har stängt.

Ytterst märkligt beteende. Man kan endast hoppas att det är många som ser det.
Oves har haft många duktiga och lojala medarbetare genom åren. Det lär inte vara kul att se dessa bilder och läsa kommentarerna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den här tråden vore bättre om den tilltalade yttrar sig, kan ingen locka hit honom?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här tråden vore bättre om den tilltalade yttrar sig, kan ingen locka hit honom?

Han svarar på i princip samma saker på FB-posten, verkar inte riktigt ta till sig att han lagt en rätt hyfsad kabel i det omtalade blå skåpet.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Den här tråden vore bättre om den tilltalade yttrar sig, kan ingen locka hit honom?

Han verkar inte vara en så aktiv besökare av forumet.
Senaste aktivitet 2014-08-12 16:57
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
För er som inte kan följa vårt kära sociala forum:

Peter: Fy vad uselt, den gamla personalen i butiken var tbx o man var glad över detta....., har alltid blivit väl bemött och har inget att klaga på vad gäller Oves Motor i Olofström, oavsett hur det såg ut i verkstaden så hade jag inte lagt upp detta för att smutskasta den förre ägaren. LÅGT SOM FAAAAN Smiley frown


Birger Rommedahl: Jag smutskastar INTE den förra ägaren! Tvärtom så är han min vän! Men hans personal, inte alla men många, körde över honom.....


Peter: Ove???, skulle nån kört över Ove..... tillåt mej skratta i så fall roterar jorden avigt, nej du Birger ja tycker detta vore värt en ursäkt jag känner förre ägaren oxå o den förrförre emellan honom så icke detta köps inte av mej....., ja tycker du ska be om ursäkt o när detta är gjort sopa detta eländigt dumma inlägg!!!!!. Du sparkar dej själv i röven Smiley frown


Senaste inlägg i posten på Facebook:

Oves Motor Att fakta kan uppröra så mycket är minst sagt häpnadsväckande; det var ju inte jag som har grisat ner i verkstaden. Jag visar bara bilder på hur det såg ut; det såg likadant ut långt innan konkursen också.....
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Känns lite som att vara ny på jobbet och värma en matlåda med fisk i micron första dagen.

"That's a bold strategy, Let's see if it pays off for 'em"
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tyckte inte det var MC-relaterat då jag mest hängde upp mig på beteendet :tungan
Ni får bestämma. Mamma Mia, hundar börjar tala mat :rolleyes:

OT är det bästa :kär

Du blir visst aldrig svaret skyldig. Oves är ändå något av en institution historiskt, den falnande utvecklingen till trots. Stör mig nåt oerhört på de töntiga filmerna. Det är som talanglösa sökanden till talangjakter. Omgivningen har helt uppenbart undlåtit att upplysa dem om att ska man syssla med humor bör man vara rolig.

En sak är klar. Ordningen i verktygsskåpet har inte ett jota med hur duktig mekaniker är att göra. Skäggot formulerade det klockrent.

Bra tråd, med patos och förnuft. OT eller MC-relaterat kan spela kvitta.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hmmmm....

Att ha en "historik" att hänvisa till brukar vara A och O i somliga branscher.
Somliga kallar det "legacy" eller "heritage" och vevar positivet så det nästan blir jobbigt.
Andra tummar på sanningen och halvskarvar ihop något som skall tyda på kontinuitet, arv och tidslinje.

Att köpa ett konkursbo och sedan driva gäck med det känns som ett...
...lite annorlunda upplägg.

Kanske hade det varit bättre att inte köpa konkursboet alls, utan att istället bygga upp något eget - något som inte var så förskräckligt illa skött och i dålig ordning...?

Well well, jag är säker på att en hojfirma placerad på Öland är ett genuint framgångsrecept, så det skall nog inte vara några problem att kosta på sig lite annorlunda marknadsföringsmetoder där man sparkar gamla kunder på pungen och stryker eventuellt nya mothårs. JOLO! eller hur...?
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
För er som inte kan följa vårt kära sociala forum:

Peter: Fy vad uselt, den gamla personalen i butiken var tbx o man var glad över detta....., har alltid blivit väl bemött och har inget att klaga på vad gäller Oves Motor i Olofström, oavsett hur det såg ut i verkstaden så hade jag inte lagt upp detta för att smutskasta den förre ägaren. LÅGT SOM FAAAAN Smiley frown


Birger Rommedahl: Jag smutskastar INTE den förra ägaren! Tvärtom så är han min vän! Men hans personal, inte alla men många, körde över honom.....


Peter: Ove???, skulle nån kört över Ove..... tillåt mej skratta i så fall roterar jorden avigt, nej du Birger ja tycker detta vore värt en ursäkt jag känner förre ägaren oxå o den förrförre emellan honom så icke detta köps inte av mej....., ja tycker du ska be om ursäkt o när detta är gjort sopa detta eländigt dumma inlägg!!!!!. Du sparkar dej själv i röven Smiley frown


Senaste inlägg i posten på Facebook:

Oves Motor Att fakta kan uppröra så mycket är minst sagt häpnadsväckande; det var ju inte jag som har grisat ner i verkstaden. Jag visar bara bilder på hur det såg ut; det såg likadant ut långt innan konkursen också.....
Jag bor på Öland och har träffat den nya ägaren av Oves Motor... Birger Rommedahl... flera gånger under våren. Bl a helgen 8 - 9 - 10 maj när han hade utställning på Ölands Köpstad i Färjestaden och senast igår när jag passerade Oves Motor på väg från södra Öland upp till Borgholm.

När Birger snackar om den förra ägaren så syftar han på Ove Johansson som startade Oves Motor i Olofström 1962 om jag inte minns fel och som drev Oves Motor från till 1992. Enl Birger skötte Ove sitt företag exemplariskt fram till 1992 då han tyvärr p gr av sjukdom var tvungen att sluta med sin företagsverksamhet. Iom att Ove slutade 1992 så började allt strul och företaget har haft fem ägare mellan åren 1992 - 2014. Den senaste ägaren brydde sig inte ens om att köpa in hojar utan drev bara företaget i konkurs vilket kan styrkas av några andra vänner till mig som besökte Oves Motor i Olofström förra sommaren.

Ovanstående är den nya ägaren Birger Rommedahls egna ord till mig som han berättat vid ett flertal tillfällen senast 8 - 10 maj samt igår onsdag 20 maj.

Vad jag själv tycker är beklagligt är att Birger i ena meningen säger till lokalpressen att Oves Motor kommer att bli superlyftet för Färjestaden och Öland och som kommer att locka mängder av nya turister (hojåkare) till Färjestaden och Öland.
I nästa mening säger han till mig personligen senaste i onsdags 20 maj att han i princip ENBART ska satsa på reservdelsförsäljning via nätet!!!!!????? Dvs han kommer INTE att satsa på VARKEN NYA eller BEGAGNADE HOJAR!!!???

Där hänger jag personligen inte riktigt med - hur detta kan öka turismen till Färjestaden och Öland???

För övrigt vill jag inte ha någon uppfattning om varken Birger eller hans köp av konkursboet Oves Motor. Jag bara återger dagsläget för Oves Motor i Färjestaden.
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag bor på Öland och har träffat den nya ägaren av Oves Motor... Birger Rommedahl... flera gånger under våren. Bl a helgen 8 - 9 - 10 maj när han hade utställning på Ölands Köpstad i Färjestaden och senast igår när jag passerade Oves Motor på väg från södra Öland upp till Borgholm.

När Birger snackar om den förra ägaren så syftar han på Ove Johansson som startade Oves Motor i Olofström 1962 om jag inte minns fel och som drev Oves Motor från till 1992. Enl Birger skötte Ove sitt företag exemplariskt fram till 1992 då han tyvärr p gr av sjukdom var tvungen att sluta med sin företagsverksamhet. Iom att Ove slutade 1992 så började allt strul och företaget har haft fem ägare mellan åren 1992 - 2014. Den senaste ägaren brydde sig inte ens om att köpa in hojar utan drev bara företaget i konkurs vilket kan styrkas av några andra vänner till mig som besökte Oves Motor i Olofström förra sommaren.

Ovanstående är den nya ägaren Birger Rommedahls egna ord till mig som han berättat vid ett flertal tillfällen senast 8 - 10 maj samt igår onsdag 20 maj.

Vad jag själv tycker är beklagligt är att Birger i ena meningen säger till lokalpressen att Oves Motor kommer att bli superlyftet för Färjestaden och Öland och som kommer att locka mängder av nya turister (hojåkare) till Färjestaden och Öland.
I nästa mening säger han till mig personligen senaste i onsdags 20 maj att han i princip ENBART ska satsa på reservdelsförsäljning via nätet!!!!!????? Dvs han kommer INTE att satsa på VARKEN NYA eller BEGAGNADE HOJAR!!!???

Där hänger jag personligen inte riktigt med - hur detta kan öka turismen till Färjestaden och Öland???

För övrigt vill jag inte ha någon uppfattning om varken Birger eller hans köp av konkursboet Oves Motor. Jag bara återger dagsläget för Oves Motor i Färjestaden.



Jag förstår att han menar Ove, men jag vill inte klippa i texter jag plockar från inläggen.
Resonemangen Birger för är väldigt märkliga.

Jag skrev någonstans innan att jag vet inte hur företaget sköttes på slutet, men det är personalen Birger hänger ut och man kan förmoda att de gjort sitt bästa med de förutsättningar de haft. De flesta gör det.
Att ägaren inte drev företaget kan det också finnas anledningar till. Om jag förstår rätt var senaste ägaren en som varit anställd under många år. Kanske insåg han bara inte vilket tufft jobb det är att driva företag, jag vet inte.

Birgers mål kan man undra över. Vid detta laget borde han haft en lokal full med härliga delikatesser för diverse entusiaster att välja från.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top