Billig kamera – vad vill jag ha?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kameran jag har är kass, jag vill ha en ny som motsvarar kamerorna i dagens mobiltelefoner. Det behöver inte vara en massa finesser långt över mitt huvud, ju enklare desto bättre.
Budget? Tja-a, 1000-1500 är väl vad jag tänkt mig. Eller är det snålt?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mjaa, det där vanliga, du vet. Mest inomhus, hojarna på klubben och sådär. Men också plåta i depån på race, inget som kräver det värsta.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Varför inte bara se till att ha en mobil med en vettig kamera. Om du ändå inte skall ha bättre kvalitet än så? :) Det är ju ingen större mening...kan tyckas, om du inte är anti-mobiltelefon dvs.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En beggad proffskompakt har jag för 700:- . Några år på nacken, men inte dålig för det.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3

Vi möts halvvägs. :tummenupp
Lockande, men jag är rädd för att den är för komplicerad för att bara... ta kort med. Eller?

Varför inte bara se till att ha en mobil med en vettig kamera. Om du ändå inte skall ha bättre kvalitet än så? :) Det är ju ingen större mening...kan tyckas, om du inte är anti-mobiltelefon dvs.
Jo, absolut. Men som du kanske vet (eller missat?) är mina händer, pga ryggmärgsskada efter hojkrasch, oftast som två knytnävar = fixar inte en sån telefon. Fixar egentligen inte en kamera heller, men har ofta folk med mig som kan trycka av.


Vad är det som gör en kamera "bra"? Tror inte det är antalet pixlar. Den jag har nu har 16megapix och jag har sett att flera 4-5000 kronors bara har 12mpix, så varför blir det så bra med en mobilkamera?

De här bilderna är tagna vid olika tillfällen, men i samma belysning.
Min kamera:
XT 500 på klubben (3).JPG

Mobil:
11225533_10152994769857054_137033977_n.jpg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Dagens mobiler har fantastiska kameror. Skall man ta bilder i farten så brukar det räcka gott i bra belysning. En bra kamera hanterar kniviga situationer bättre. Dessutom fler inställningsmöjligheter om man vill, men även ett helautomatiskt läge. Kamerans bättre objektiv och större sensor gör att den SKA prestera bättre i skumma miljoer. Klart bättre ergonomi oxå.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske är en bra kamera och just att den är vädertålig hade jag haft nytta av i mitt tidigare liv. Nu skulle jag säga att den till 99% kommer användas inomhus. Det är väl just om man tar sig till nåt race och hasar runt i depån som kameran kanske kommer fram.

Missat att det är skada med i bilden... :)

Lätt hänt. :)
Antingen är det assistenter eller polare som håller i kameran.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kanske är en bra kamera och just att den är vädertålig hade jag haft nytta av i mitt tidigare liv. Nu skulle jag säga att den till 99% kommer användas inomhus. Det är väl just om man tar sig till nåt race och hasar runt i depån som kameran kanske kommer fram.



Lätt hänt. :)
Antingen är det assistenter eller polare som håller i kameran.

Bekymmersamt med en billig kamera som presterar bra inomhus då det är där det oftast blir dåliga bilder med en billig kamera. Problemet är oftast ljusmätningen som fuckar ur helt när det är flera olika sorters ljuskällor med i bilden. På bilderna ovan ser det ut som att den första bilden är tagen med blixt alternativt med enda ljuskällan bakifrån kameran med resten av verkstaden i mörker. Det kommer alltid resultera i en dålig bild om man låter kameran sköta ljusmätningen.

Rent generellt skulle jag säga att om små pilljobb är svårt för dig skulle jag satsa på en ordentlig kamera om du vill kunna fota själv. Systemkameror har betydligt bättre knappar för de vanligaste inställningarna. I övrigt så är det som med allt annat, i de rätta händerna så kan även de lite sämre kamerorna producera hyfsat bra bilder bara man vet hur man hanterar dem och det finns möjlighet att ändra inställningar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bekymmersamt med en billig kamera som presterar bra inomhus då det är där det oftast blir dåliga bilder med en billig kamera. Problemet är oftast ljusmätningen som fuckar ur helt när det är flera olika sorters ljuskällor med i bilden. På bilderna ovan ser det ut som att den första bilden är tagen med blixt alternativt med enda ljuskällan bakifrån kameran med resten av verkstaden i mörker. Det kommer alltid resultera i en dålig bild om man låter kameran sköta ljusmätningen.

Rent generellt skulle jag säga att om små pilljobb är svårt för dig skulle jag satsa på en ordentlig kamera om du vill kunna fota själv. Systemkameror har betydligt bättre knappar för de vanligaste inställningarna. I övrigt så är det som med allt annat, i de rätta händerna så kan även de lite sämre kamerorna producera hyfsat bra bilder bara man vet hur man hanterar dem och det finns möjlighet att ändra inställningar.

Jaha, så det är inomhus som är det svåra för en kamera? Ja, det märks ju verkligen på
min isåfall.

Skillnaden med blixt och utan:
066.JPG065.JPG

Så länge det är hyfsat ljus i lokalen blir det bra bilder, men helt kass när det är lite skumt.

De här är tagna vid samma tillfälle i samma lokal (ber om ursäkt om det vänder sig i magen :zpy).
Min vs mobil:
.JPG .JPG

Varför blir det så mycket bättre med mobilen, vad är skillnaden?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Har du bara bra ljus så kan du använda nästan vilken kamera som helst och fortfarande få bra bilder.

Jag skulle nog faktiskt ändå rekommendera en mobilkamera. Jag har en ifån 5s och med den kan jag aktivera och ta bild med hjälp av näsan (bra när man har handskar eller bara grisiga händer) man måste iofs trycka på hemknappen först men det kan man göra med knuten näve.
Är övertygad om att jag ser underlig ut när jag fotar på det här sättet men att behålla värdigheten har aldrig varit prio 1 för mig.
Selfiepinne kanske skulle kunna funka också?

För länge sen var jag på en fest där värden hade monterat upp en kamera i ett hörn och gästerna uppmanades att ta bilder på sig själva genom att trycka på en luftblåsa som var kopplad till avtryckarknappen genom en slang. Ingen aning om det är en enkel operation för kameran men tyckte att det var fiffigt och användbart.

Om dagens digitalkameror vet jag inte mycket, jag använder mest min ifån nuförtiden.

Man kan förresten aktivera fånens kamera mha röststyrning också.

Har du ingen polare med iPhone som du kan få testköra? De har en massa fiffiga funktioner som du säkert kan vara hjälpt av. Androider är säkert bra de med men de har jag ingen erfarenhet av.

Insåg precis efter ett sketalångt inlägg att det kan bli svårt att hitta en nyare iPhone med bra kamera i den prisklassen du angav men men...
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Det som gör att dina bilder med din vanliga kamera blir blåaktiga är att vitbalansen är konstigt inställd. Kolla efter en inställning det står WB på (White Balance). Anpassa den efter ljusförhållandena när du tar bilden: blixt, lysrör, sol...eller Auto, som försöker göra så gott det går-funkar oftast iaf.

(Och glöm det där med en massa megapixel, det är mest en försäljningsgrej. Bilder till hemsida/bildskärm klarar sig med ca 2 Mpix.)

white-balance.jpg

Edit. På bilden med såret i pannan har du troligtvis varit för nära med din vanliga kamera, så den har inte kunna fokusera ordentligt. (Aj, förresten!)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Många bra tips där, tackar! :)

Tänkte först bara säga att jag har tyvärr ingen chans att hålla i kameran/telefonen själv, oavsett hur enkel den än är. Dels beroende på att jag inte kan vinkla handleden eller hålla upp armen tillräckligt, men dels också för att jag bara har tillräcklig funktion i den ena armen/handen för att hålla i nånting öht.
Att hålla i kameran, visst, men att också trycka på knappen och dessutom hålla still samtidigt = Inte en chans. Kanske med ett stativ på rullen och en fjärr som flera av er föreslår, men jag tror vi släpper det så länge.

Okej, vitbalansen kanske är ur balans alltså? Hmm, jag vet inte om det går att justera på min 700-kronors, men ska undersökas iaf.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Många bra tips där, tackar! :)

Tänkte först bara säga att jag har tyvärr ingen chans att hålla i kameran/telefonen själv, oavsett hur enkel den än är. Dels beroende på att jag inte kan vinkla handleden eller hålla upp armen tillräckligt, men dels också för att jag bara har tillräcklig funktion i den ena armen/handen för att hålla i nånting öht.
Att hålla i kameran, visst, men att också trycka på knappen och dessutom hålla still samtidigt = Inte en chans. Kanske med ett stativ på rullen och en fjärr som flera av er föreslår, men jag tror vi släpper det så länge.

Okej, vitbalansen kanske är ur balans alltså? Hmm, jag vet inte om det går att justera på min 700-kronors, men ska undersökas iaf.

Låter som en monopod kanske kan hjälpa? Hjälper till med både stabiliteten och att det räcker med en hand för att hålla och trycka av, all tyngd vilar på pinnen istället för på handen/armen. Beror iofs på vilken hand som funkar, är ju högerhanden som har alla kontroller på en kamera.

Vitbalansen borde gå att ställa in, generellt är det som automatfunktionerna som suger på en billig kamera så sålänge det går ställa in själv kan man nog få hyfsade bilder. Exempelvis går det utmärkt att fota med blixt i alla tillfällen utan problemen som dina bilder har, sålänge styrkan på blixten går ställa ner, alternativt att man kan förlänga slutartiden och göra hela bilden lika ljus och sedan göra den bättre i datorn i efterhand.

(kom nyss hem från Kanada där jag bland annat läste fotojournalistik på universitet och varje lektion började med -"remember to use fill flash guys") :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låter som en monopod kanske kan hjälpa? Hjälper till med både stabiliteten och att det räcker med en hand för att hålla och trycka av, all tyngd vilar på pinnen istället för på handen/armen. Beror iofs på vilken hand som funkar, är ju högerhanden som har alla kontroller på en kamera.

Vitbalansen borde gå att ställa in, generellt är det som automatfunktionerna som suger på en billig kamera så sålänge det går ställa in själv kan man nog få hyfsade bilder. Exempelvis går det utmärkt att fota med blixt i alla tillfällen utan problemen som dina bilder har, sålänge styrkan på blixten går ställa ner, alternativt att man kan förlänga slutartiden och göra hela bilden lika ljus och sedan göra den bättre i datorn i efterhand.

(kom nyss hem från Kanada där jag bland annat läste fotojournalistik på universitet och varje lektion började med -"remember to use fill flash guys") :)

Var tvungen att googla "monopod", hade aldrig hört ordet ens. Bra förslag! Men om man tar själva leden, så är det bara att fästa det på armstödet på rullen. Kanske finns leder att köpa? Sen dit med en fjärrutlösare så är det klart, kul!

Skulle en sån här funka?
fjärrutl.jpg


Skulle en sån här funka del II?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ball19

Ser inte vad det är för gänga i botten på leden, men den borde väl gå att skruva dit med en genomgående i armstödet?


Just det:
Kollade, och det gick att ändra vitbalansen. Gick att välja mellan dagsljus, glödlampa, lysrör och nåt mer. Den stod på dagsljus men jag ändrade till lysrör, får se om det blir nån skillnad.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skulle en sån här funka del II?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ball19

Ser inte vad det är för gänga i botten på leden, men den borde väl gå att skruva dit med en genomgående i armstödet?
På undersidan har den där kulleden fäste för 3/8" stativskruv, och en adapter så den går att använda med 1/4" stativskruv också. 1/4" och 3/8" brukar funka med 1/4-20 UNC och 3/8-16 UNC.

Möjligheterna för att fästa en kamera på något är nästan oändliga (Gorillapod, Manfrotto Magic Arm, sugkoppar, klämfästen, skruvfästen etc). Det svåra är bara att lyckas vaska fram den lösning som fungerar bäst för en själv, och att inte kostnaden skenar iväg allt för mycket.

Angående fjärrutlösaren så beror det lite på vilka anslutningar din kamera har om den fungerar eller inte.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top