Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hahaha.
inte bara jag som tröttnat på alla dessa "kan jag köra motorcykel XXX på a2 kort" trådar...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Men den här snubben på blocket sa att hojen var reggad på 27.534 kw och att den visst går under A2. Jag är så förvirrad :S ;) Jag vill vara laglig men det kanske finns något kryphål så jag kan vara Rossi lite fortare än mina kompisar.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vissa 600 sporthojar (från runt 2000 talet) är orginalreggade på lägre effekt (strypta från fabrik), utan att det nämns något om strypning i reg.papprena. I så fall borde det gå bra (jag hade en Yamaha YZF600R från -96 med över 100 hk på uppkörningen för A2)!

Annars har 600 sporthojar generellt för hög orginaleffekt (över 70 kW om jag minns rätt) för att få köras på A2.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vissa 600 sporthojar (från runt 2000 talet) är orginalreggade på lägre effekt (strypta från fabrik), utan att det nämns något om strypning i reg.papprena. I så fall borde det gå bra (jag hade en Yamaha YZF600R från -96 med över 100 hk på uppkörningen för A2)!

Annars har 600 sporthojar generellt för hög orginaleffekt (över 70 kW om jag minns rätt) för att få köras på A2.

Haha du har tillochmed gjort iordning en copy/paste-text för alla "får jag köra x på a2"-trådar? :rofl:rofl:rofl:rofl:lol:lol
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kanske läge att skapa en a2 forumdel på sporthoj, då blir dessa trådar mer samlade och folk skapar förhoppningvis inte en massa nya trådar på samma tema.

Där kan man istället utbyta erfarenheter om vilka hojar som funkar bra som A 2 hojar. Det gäller både lagligt strypta hojar och fabriksbyggda a2 hojar.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men den här snubben på blocket sa att hojen var reggad på 27.534 kw och att den visst går under A2. Jag är så förvirrad :S ;) Jag vill vara laglig men det kanske finns något kryphål så jag kan vara Rossi lite fortare än mina kompisar.
Problemet är att en sportis på 27 kw är tråkig. Skall den ge mer , då blir den olaglig oavsett eventuella kryphål.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Finns det inte lite sport-touring (sportigare) som man kan köra på A2 ?
typ
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90)
dessa hojar ligger väl omkring 65kw men under 70 om inte jag minns fel. visst äldre saker men om man vill så finns det möjlighet :yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Finns det inte lite sport-touring (sportigare) som man kan köra på A2 ?
typ
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90)
dessa hojar ligger väl omkring 65kw men under 70 om inte jag minns fel. visst äldre saker men om man vill så finns det möjlighet :yoparty

Jag tror att dessa hojar inte upplevs särskilt sportiga med 35 kw. Personligen tycker jag att t.ex er 6 känns bättre att köra som 35 kw. Fördelen är att strypningen är en gasvägbegränsning som bara stoppar spjällen från att öppna fullt.
På dom gamla förgasarhojarna består strypningen ofta av strypbrickor i insuget som påverkar gasflödet negativt vid alla varvtal.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror att dessa hojar inte upplevs särskilt sportiga med 35 kw. Personligen tycker jag att t.ex er 6 känns bättre att köra som 35 kw. Fördelen är att strypningen är en gasvägbegränsning som bara stoppar spjällen från att öppna fullt.
På dom gamla förgasarhojarna består strypningen ofta av strypbrickor i knsuget som påverkar gasflödet negativt vid alla varvtal.

men det finns väl de som bara vill ha det på papper så det ser fint ut när polisen stannar en :fakta inte för att jag förespråkar o strypa av dem men det är nog relativt vanligt att det händer :rolleyes: :tuttar
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
men det finns väl de som bara vill ha det på papper så det ser fint ut när polisen stannar en :fakta inte för att jag förespråkar o strypa av dem men det är nog relativt vanligt att det händer :rolleyes: :tuttar
Jag tycker att rekommendationerna i första hand skall baseras på att föraren vill ha en laglig hoj som fungerar bra i strypt skick. Då är en förutsättning bra bottendrag vilket är vanligt hos en twin. Att strypa en högvarvig radfyra gör den bara tråkig.

Vill man ha dom bästa hojarna som bara ser lagliga ut på pappret. Då blir rekommendationen street triple 35 / 70 kw eller z 800e 35 / 70 kw. Även dom gamla sportisarna kan funka fint.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Appappapp!
Första generationerna av yamaha fzr 600 går att strypa för att gå lagligt som a2:fakta

Sen att alla ungtuppar prompt måste ha en ny r6a eller 600rr är väl en annan detalj..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, det kan du inte. Du kan inte ens köra en strypt ER6, du behöver först lära dig köra. Du kan på sin höjd åka. :hihi :fakta
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
http://www.sporthoj.com/annonser/id/657

Ööööh det spelar väl ingen roll om hojen är felreggad på 72kw original? Det är fortfarande 70kw som gäller. Den är alltså icke okej för A2.

Denna fråga har tagits upp så många gånger på forumet nu så man borde inte kunna skriva fel längre. Speciellt inte på forumets egen köp&sälj sida!:7peta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den gick säkert igenom besiktningen eftersom strypningen var korrekt utförd. Alltså sänktes effekten från 72 kw till 35 kw. Då kommer pappret att visa att motoreffekten är 35 kw. Men hojen hade fortfarande över 70 kw innan strypningen. Den blir olaglig som A2 hoj men laglig som 35 kw hoj och har en laglig motorförändring. Det var bara det sistnämnda bilprovningen provade. Dom godkände bara effektreduceringen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nej, det kan du inte. Du kan inte ens köra en strypt ER6, du behöver först lära dig köra. Du kan på sin höjd åka. :hihi :fakta

Jag vet :(
Men testa själv,det är skitsvårt att köra en sporthoj på ett a2. Mycket lättare än att försöka köra den på ett a4 förvisso, där får ju knappt ena hjulet plats, måste tejpa ihop skitmånga papper för att det ska funka att ens få den på rull om man inte ska köra ut utanför!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fan!
Varje dag jag går in så ser jag rubriken i slumpade trådar från senaste dygnet
"Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper?"
och tänker varje gång: kan jag det??? kan jag det?!?!?!? Hoppas!!!
...och jag som inte ens behöver bry mig, jag har ju A kort...:huvet
Ohhh, jobbiga lockelse-rubriker:gråta
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag vet :(
Men testa själv,det är skitsvårt att köra en sporthoj på ett a2. Mycket lättare än att försöka köra den på ett a4 förvisso, där får ju knappt ena hjulet plats, måste tejpa ihop skitmånga papper för att det ska funka att ens få den på rull om man inte ska köra ut utanför!

Nya manöverprovet: Garagevändning på ett A4! :hihi

Kan man inte köra på en liten yta så kan man inte köra på en stor heller, logiskt :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top