Yamaha MT-09 Tracer-tråden

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Hm....nån mer än jag som tycker det är lite väl mycket av/på känsla vid främst lågfarts körning?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
uploadfromtaptalk1435768610631.jpguploadfromtaptalk1435768745307.jpg Bild 1 visar väl egentligen vad jag redan visste...linjär o fin effektkurva☺ Bild 2. Visar att A/F mix är väldigt mager vid lågvarv/hastighet (closed loop) och lite för fet vid Open loop från c:a 6000 rpm och uppåt. Aja det ska vi nog råda bot på☺
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Spinn.
På min tenere gick det att ha den i på snällaste läget och fortfarande sladda grus rätt aggressivt. I högsta läget begränsade den hårt.

Helt 100?
Hann verkligen inte testa mer än två minuter men nåt bakhjulsåkande verkar inte möjligt...
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Nope. Ryckigheten fanns kvar efter mappning. Men han sa att a/f värdena var helt normala så då antar jag att ecu'n är självjusterande och man inte nödvändigtvis måste mappa om man monterar avgassystem o luftfilter.

Ryckigheten på lågvarv har jag nästan helt eliminerat via en kevxtx O2 controller köpt på ebay.

Nästa steg är att montera en g2 throttle tamer för att minska känsligheten på gasrullen. Sen kommer den förhoppningsvis bli som jag vill ha den:)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Fick satt dit throttle tamern i förmiddags och tog en lång runda för att utvärdera.
Visade sig funka jättebra. Mycket mjukare av/på runt hörnor och dyl.
Mjukade också upp returdämpningen fram 2 klick och nu sväljer den ojämnheter mycket bättre.
Upptäckte dock att styret wobblade rejält vid 150-160 knutar ungefär...klart oskönt! Provade om och om igen...samma sak. Suck...blir väl till att skaffa styrdämpare oxå.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Fick hem min idag och har iofs bara avverkat ett par tre mil på små smala asfaltsvägar. Trevlig är väl 1a intrycket. Måste justera runt på styre/sadel/kåpa samt broms o kopplingsreglage innan jag finner den.

Största neggot såhär långt är de totalt odugliga backspeglarna, klippt värdelösa i mitt tycke då de är alldeles för korta armar på speglarna. Ja det är ju enkelt o modda framledes.

Största plustecknet måste vara den helt underbara motorn. Länge sedan jag hade så roligt på en hoj och verkligen kunde njuta av vridet. Mkt trivsamt.

Imorgon blir det nog en betydligt längre sväng. Jippiiee:banana
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Håller verkligen med om att motorn e det bästa med hojen, och nu när jag kommit tillrätta med ryckigheten är den helt jävla underbar☺.
Sadeln e jag dock inte riktigt kompis med. För att vara en touringmodell kunde dom gott ha kostat på den lite bättre stoppning.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Efter justering av handtag, grepp, sadelhöjd och lite smått o gott så känns förarmiljön nu riktigt trevlig.
Ju mer man kör desto mer gillar man motorn o dess karaktär.
Ett mer luftigt avgassystem vore nog på sin plats men det finns inte mkt o välja på.
Insats i orginalburken verkar ej vara demonterbar för ljudligare karaktär.

Akra verkar vara det populäraste men har en icke fördelaktig prisbild.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Kolla runt på ebay. Mitt arrow helsystem landade på strax över 9 papp. Billigaste i Sverige skulle ha gått på 12 nånting.
 

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Street Triple -09
Hallå!

Har legat i hoj-ide sen 2011 men nu är det dags igen. Det lutar åt en tracer!

Ni som har kört en säsong, rekommenderar ni Tracern eller finns det några missnöjen?

Det här med väskor...Jag har surfat åtskilliga timma utan att hitta några riktigt bra. Systemet som säljs i USA ser riktigt tjusigt ut, men av någon anledning så säljs det inte i EU.


Versionen som säljs i Sverige och EU har tydligen återkallats i Tyskland pga. risk för att falla av.


Vilka väskor kör ni med, vad rekommenderas?

Hoj
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Hej.

Har bara kört lite drygt 300 mil med min, vilket kanske är i underkant för att göra en rättvis bedömning. Men min uppfattning är att det är en hyfsat bra allroundare.

På plus-sidan:

- MOTORN!! fullkomligt älskar motorkaraktären:kär

- Priset

- Utseendet

- Hanterbarheten (kvickstyrd)

- Detaljfinish. Inte den bästa jag sett, men bra.

- Nämnde jag motorn?

På minus-sidan:

- Touringegenskaperna (ja, du läste rätt)

- Sadeln (efter 2h på den plankan vill man begå harikiri med en rostig smörkniv!)

- vindrutan är rena skräpet! gör ingen som helst nytta då den är alldeles för smal nertill, varvid luften virlar upp underifrån o skapar turbulensen from hell!

- Gas/trottel respons. På gränsen till okörbar pga ryckighet och massiv av/på känsla i STD och A-Mode.

- Fjädringen. (Som förväntat med tanke på priset)


Med det sagt. Hade det inte varit för motorn så hade jag nog inte köpt den tyvärr. Men som tur är går ju allt det negativa att åtgärda, men räkna med att lägga en 5-8 tusen på att få den körbar.

Btw kör jag med yamaha original softbags. Funkar bra tycker jag.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Liten update.

För drygt 2 veckor sen fick jag tuppjuck på den förbannade ryckigheten i insprutningen.

Gjorde en del efterforskning och mejlade bl.a Ecunleashed och frågade om dom kunde flashad om ecu'n.

Det kunde dom inte.

Nåväl...efter lite mer efterforskning hittade jag en amerikansk sajt enbart för tracer folk. Där fanns ett företag som kunde flasha min ecu. 2wheeldynoworks heter dom. Sagt o gjort så lyfte jag tanken, plockade ur ecu'n å skeppade skiten till amerikat.

Fick tillbaka den idag, och stack ut i garaget å skruvade tillbaka allt.

Kunde bara köra en liten testrunda men satan i gatan vilken skillnad det blev!!?

Smooth as butter men med ett driv utan dess like!
Kan varmt rekommendera dom gubbarna☺
 

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Street Triple -09
Spännande! Har också läst att dom gubbarna kan uträtta underverk. Ett par följdfrågor på det... Snackade du med din handlare innan du gjorde detta? Funderar på om man ev. skulle behöva utnyttja garanti. Kör du fortfarande med din throttle teamet och o2 box eller behövs dom inte längre?

Förrästen!! Jag la in handpenningen för ett par dagar sen så snart har jag en i ägo, tracern alltså :yoparty

(Skrivet på världens minsta tangentbord, ursäkta)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Jag vet att yamaha center i Hbg utför ecunleashed på vanliga mt 09 utan att garantin påverkas, men yamaha kanske kan bli kinkiga om det inte utförs av aukt. återförsäljare. Bara min kvalificerade gissning förstås.

Har kvar alla grejorna på hojen, men o2 controller kan man nog plocka bort om man vill.

Men som sagt så rekommenderar jag verkligen att flasha ecu'n vilket fall som för kör känslan o körglädjen är enorm. Allt lirar liksom nu...växlingar, gaspåslag, motorbroms mm.��
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Hallå!
Det här med väskor...Jag har surfat åtskilliga timma utan att hitta några riktigt bra. Systemet som säljs i USA ser riktigt tjusigt ut, men av någon anledning så säljs det inte i EU.

Vilka väskor kör ni med, vad rekommenderas?

Yamaha MT-09 Tracer från SW-Motech.jpg

Sw-Motech väskor kan kanske vara nåt? Dom som är mjuka med dragkedja är inte mycket att hänga i granen om jag får säga mitt. Går ju öppna dom med en vass nyckel eller kniv utan att nån hör det. Samt att dom är väldigt ömtåliga, skulle rekommendera iaf plastväskor.

Jag kan ej säga om sw-motech är bra eller inte, men hitta denna bilden på någon sida för ett tag sen.
 

Zoll74

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Väskor

View attachment 423517

Sw-Motech väskor kan kanske vara nåt? Dom som är mjuka med dragkedja är inte mycket att hänga i granen om jag får säga mitt. Går ju öppna dom med en vass nyckel eller kniv utan att nån hör det. Samt att dom är väldigt ömtåliga, skulle rekommendera iaf plastväskor.

Jag kan ej säga om sw-motech är bra eller inte, men hitta denna bilden på någon sida för ett tag sen.


Jag har köpt Givi Trekker och ett adapterkit till mina Yama-fästen (som följde med de mjuka originalväskorna som såldes på erbjudande i våras. Bra pris i Italien. Funkar super.

Tracer.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top