Köpråd ny pendlarhoj / VFR 800

Magnus1234

Ny medlem
Gick med
15 May 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
ingen :(
Tjena !
Då va det dags! Tillbaka till hojlivet igen :D
Nu när ja vuxit till mig lite och flyttar från stan igen, så är det ju dags att börja fundera på hur F-n jag ska ta mig till jobbet.. Då kom den bästa iden i år, varför inte kör hoj till jobbet så jag slipper parkering och trängselskatt mm !
Jag har 30km till jobbet och tänkte pendla med hoj några månader om året iaf.

Så nu har jag börjat leta hoj och har snöat in mig på en VFR800, men har ni andra förslag så är det varmt välkommet. Jag försöker få argumentet "billigare än att köra bil" att hålla så inte för mycke soppa/försäkring/service kostnader är klara +, jag kikade lite på en Honda NC 700 X men anar att jag kommer tröttna på 50häst.

Jag är lagom välväxt på 2m och 130kg, men är ju van att allt är litet så ja borde får plats på en vfr800 (ska ut och provköra nåndag när jag har tid..) Har kört KTM 650/950 SM innan, men kände att det är mer lek än pendlar hoj :)
Det jag funderar på är det värt att lägga 20-30k på en äldre eller att bita i kulan och lägga 40-60 på en lite nyare?

Tack!
 

Magnus1234

Ny medlem
Gick med
15 May 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
ingen :(
Ja det är ju väldigt sant.
Var väl i vevan när ja fundera på en nc 700 x för 45k eller en vfr800 för 25k jag insåg att det tar ju ett tag innan jag jobbat ikapp mig på service/soppa/försäkring och sen efter 2000mil så har vfrn gått ner 5k i värde medans 700an gått ner 20k..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Till just pendlingen är det svårt att tänka sig något bättre än NC 700/750 med DCT-lådan.
Den suger till all annan körning, men till just sådan pendling finns inget bättre.

Tittar du på VFR 800 så reade Honda bort nya 2012or av den där Crossdresser-modellen till typ halva priset i vintras? Kan det finnas någon kvar?
Bra köp till det priset, och bekvämare att pendla på med bättre översikt.
 

Magnus1234

Ny medlem
Gick med
15 May 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
ingen :(
DCT är dendär automat/paddel historien ?
Ja har vart och hämtat mina mc kläder nu, så ska dra ner och testa 700 och vfrn, kanske blackbirden bara för att den står där men har lite svårt att motivera den som pendlar hoj..

Det som såg bra ut med 700n va ju att den kostar typ 1000kr/året i försäkring, servicen är typ 2/3 av vfrn och att den drar 0,3-0,4.. men men bra om jag inte somnar på cykeln tänker jag och nångång kan tänka mig en tur som inte är ToR till jobbet :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är ju ändå oekonomiskt att MC-pendla, köp en Blackbird! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade kollat efter en BMW K1200rs. Passar din storlek, bra sporttourer, billig i inköp, snorbillig försäkring, välbyggd och har ABS. Dom är svårsålda så pruta ordentligt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns ett nållager i bakvagnen som blir glappt och behöver bytas med jämna mellanrum (paraleverlagret). Byts utifrån och är inte dyrt.
Växellådan kan läcka olja på kopplingen som då måste bytas. Det är dyrt så kolla att kopplingen tar bra och det inte är oljigt i delningen mellan motor/växellåda.

Annars är det skottsäkra hojar med bra prestanda på alla sätt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top