Laddkabel till Scala SHO-1?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var kan man köpa en laddkabel till Scala rider SHO-1? Något säger mig att den inte ser likadan ut som för övriga intercom från Cardo.

I vart fall kommer den här aldrig att funka om den ser ut som på bilden...

chargeur-secteur-avec-cable-usb.jpg


http://www.tecnoglobemoto.com/lang-...ques/122-chargeur-secteur-avec-cable-usb.html
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hej, jag och tjejen kör med varsin Scala SHO-1.
Det är vanliga Mini USB laddare sist jag kollade, samma som på många andra enheter.
Messade tjejen som bidrog med lite bilder här:
11216032_10153859481753747_1199258567_n.jpg11245340_10153859480943747_1588875660_n.jpg
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Det där är INTE en mini USB utan en Micro USB :tummenupp

Stämmer mycket väl eV1Te, mini i det här fallet var snarare bara kortnamnet för att det var en vanlig kabel, men det är sant, Micro är bättre att hänvisa till så att det inte uppstår missförstånd då det är det korrekta namnet ;) Tänkte inte på att vi hade både mini och micro i det sammanhanget. :yoparty
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej, jag och tjejen kör med varsin Scala SHO-1.
Det är vanliga Mini USB laddare sist jag kollade, samma som på många andra enheter.
Messade tjejen som bidrog med lite bilder här:
View attachment 419572View attachment 419573

Svar nej, dom är inte vanliga. Som du ser på bilderna så är den mycket smalare precis innan kontakten och det är inget vanligt bland micro-kablar. Jag har en uppsjö av såna kablar hemma men ingen annan än den från Cardo passar i enheten. :huvet

DSC_0765.JPGDSC_0767.JPG
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
1. Gå till en handlare som säljer Cardo och köp/beställ laddkabel.

2. Köp en från den elektroniska bukten (ebay)

3. Ta med dig kabeln och/eller intercom-grunkan och gå till Clark Olofsson/Kjell & Co/Biltema m.fl och se om du hittar en kabel som matchar. Det brukar inte vara några problem för personalen att bryta förpackningarna.

Låter märkligt att det inte skulle vara samma laddkabel som till övriga Cardos intercom men konstigare saker har ju hänt. Jag har för övrigt en icke orginal laddkabel som ser ut att vara för tjock till min Scala, men det går utmärkt att mosa in den.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Svar nej, dom är inte vanliga. Som du ser på bilderna så är den mycket smalare precis innan kontakten och det är inget vanligt bland micro-kablar. Jag har en uppsjö av såna kablar hemma men ingen annan än den från Cardo passar i enheten. :huvet

View attachment 419575View attachment 419576

Uu intressant! Smart (eller inte) drag av Cardo ;)

Precis som ovanstående säger så skulle jag hålla med om alternativ 1 eller 2. Går säkert snabbt att beställa från Cardos officiella tillbehörsbutik med ska du se.

Bra att vi fick detta utrett, säker på att någon mer kommer ha nytta av denna tråd i framtiden :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Eller så tar du en vass kniv och täljer bort lite överflödigt gummi på en micro usb-kabel så den passar. Misslyckas du har det kostat 30-40 spänn.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Uu intressant! Smart (eller inte) drag av Cardo ;)

Precis som ovanstående säger så skulle jag hålla med om alternativ 1 eller 2. Går säkert snabbt att beställa från Cardos officiella tillbehörsbutik med ska du se.

Bra att vi fick detta utrett, säker på att någon mer kommer ha nytta av denna tråd i framtiden :tummenupp
Det luriga är att jag varken har hittat den hos cards eller på ebay. Som att den aldrig existerat.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Svar nej, dom är inte vanliga. Som du ser på bilderna så är den mycket smalare precis innan kontakten och det är inget vanligt bland micro-kablar. Jag har en uppsjö av såna kablar hemma men ingen annan än den från Cardo passar i enheten. :huvet

View attachment 419575View attachment 419576

Hmm skumt..
Har en sho 1 och jag laddar med samma laddare som till telefonerna (micro), provade just 3 olika o alla passar/ laddar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Eeeeh... Hela hjälmen, varför ta bort batteriet?
Jag har mina hjälmar på en hylla i garaget, jag varken vill eller har plats för att ta in hela hjälmen i bostaden och jag har ont om uttag i garaget. Därför klickar jag loss batteriet och laddar det separat. Grejen är att jag behöver en till sån kabel så jag kan ladda batteriet medan jag kör också.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Jag har mina hjälmar på en hylla i garaget, jag varken vill eller har plats för att ta in hela hjälmen i bostaden och jag har ont om uttag i garaget. Därför klickar jag loss batteriet och laddar det separat. Grejen är att jag behöver en till sån kabel så jag kan ladda batteriet medan jag kör också.

Ok, då förstår jag.
Kollade anslutningen till batteriet och det är som du säger, en udda kontakt som ansluts långt in, tyvärr.
 

mpson

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
I ett hus efter vägen
Hoj
2013 Triumph Explorer, 2004 KTM 525EXC, 1974 Honda cr250
Jag har mina hjälmar på en hylla i garaget, jag varken vill eller har plats för att ta in hela hjälmen i bostaden och jag har ont om uttag i garaget. Därför klickar jag loss batteriet och laddar det separat. Grejen är att jag behöver en till sån kabel så jag kan ladda batteriet medan jag kör också.

Tänkte du kunna använda intercomen då du laddar och kör också? Tala om om du får det att fungera. Det lilla jag testat så stänger den av sig direkt då jag ansluter laddkabeln. Har fått ladda på övernattningsstället och bruka under dagen. Använder en sådan här på resor http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...Laddkabel-med-rulle-for-micro-USB-2000031019/ den passar i "ladda hela hjälmen" uttaget.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
En liten fråga, är det någon som haft problem med sin SHO-1? Min har hängt sig lite nu och då, om radion är på när det händer fortsätter den att fungera men den svarar inte på några knapptryckningar över huvud taget, enda lösningen är att dra batteriet. Den har också stängt av sig lite nu och då, oklart om det är på grund av kasst batteri men jag får ingen varning iaf. Nu slutade den starta över huvud taget så lämnade in den där jag köpte den.

Jag har försökt googla på problem utan resultat. Tjejen i butiken hade iaf koll på att dom haft en annan retur men då var tydligen kablarna kassa från start. Jag misstänker nästan att det är just någon kabel som kortsluter då den ansluter direkt till datorn om jag kopplar bort ström och högtalare från huvudenheten men slocknar direkt om jag kopplar på dom. Jag kan dock inte komma ihåg om det ska vara så men det känns inte riktigt rätt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top