Dämpare

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om man vill ha en bra dämpare som det inte står Öhlins på, vad köper man då?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hur definierar du bra? Lika bra som Öhlins men annat varumärke är vad jag tolkar av trådstarten och nåt sånt finns väl egentligen inte.

Klart det gör, Många som inte ser pengar som ett problem byter gladeligen bort sina guldglimmande sötisar mot svart röda diton och kapar tid på banan.

P.s handlas med fördel direkt av Jocke på FFJ Racing alt Grevens Mcdelar
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Några förslag, med grov ranking utifrån min bedömning av deras kompetens, kunskaper och innovationsförmåga:

1. Showa
2. Kayaba
3. Penske
4. Sachs
5. WP
6. Fox
7. JRI
8. Monroe
9. K-Tech
10. Bitubo
11. Wilbers
12. Mupo
13. Nitron
14. Gobellini
15. Walker Evans

Hur många av dessa som erbjuder något för just din applikation vet jag dock inte.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Rent krasst kan man väl även säga att en dåligt inställd dämpare av bästa sort, är tio gånger sämre än en bra inställd dämpare av lite sämre sort.

Jag tror att väldigt många av dom lite mindre kända märkena på marknaden duger mer än gott till oss vanliga dödliga. Jag ser dock andra fördelar med att köra med lite mer kända/vanliga märken. Så som tillgängligheten på firmor/personer som kan serva därmparna, och det kunskapsbank som finns där ute på banorna när det gäller inställningar. Om 100 förare kör med t.ex Öhlins på låt säga en CBR1000RR, och EN kör Bitubo, så lär det vara generellt bra mycket bättre att köra Öhlins även om själva dämparen kanske är exakt lika bra, eftersom det finns så sjukt mycket mera kunskap och hjälp att få om man har en Öhlinsdämpare....
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Rent krasst kan man väl även säga att en dåligt inställd dämpare av bästa sort, är tio gånger sämre än en bra inställd dämpare av lite sämre sort.

Jag tror att väldigt många av dom lite mindre kända märkena på marknaden duger mer än gott till oss vanliga dödliga. Jag ser dock andra fördelar med att köra med lite mer kända/vanliga märken. Så som tillgängligheten på firmor/personer som kan serva därmparna, och det kunskapsbank som finns där ute på banorna när det gäller inställningar. Om 100 förare kör med t.ex Öhlins på låt säga en CBR1000RR, och EN kör Bitubo, så lär det vara generellt bra mycket bättre att köra Öhlins även om själva dämparen kanske är exakt lika bra, eftersom det finns så sjukt mycket mera kunskap och hjälp att få om man har en Öhlinsdämpare....

Precis så är det och den största anledningen till att många gör sig av med det guldglimmande och går över till svart rött är väl för att en av dom som är bäst på fjädring i Sverige och som besitter en enorm kunskapsbank gällande inställningar o.s.v numera är general importör av K-Tech istället.

Min ny byggda blir det K-tech på just pga den anledningen trots att det kostar mig en slant extra jämnfört med Öhlins.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jocke från Almunge är en duktig fjädringstekniker med lång erfarenhet av Supersport / Superstock såväl som nordiska banor. Jag kan rekommendera honom och gå i god för honom, oavsett vilket fjädringsmärke han försöker lura på sina kunder.

Ken som driver K-Tech är inte heller någon idiot. Ursprungligen hydraulikingenjör i flygindustrin och gammal god vän till mig sedan tjugo år tillbaka (på den tiden var han ett Öhlins servicecenter precis utanför Donington). Hans märke är frekvent förekommande i BSB och i ett antal mindre nationella mästerskap där andra märken har begränsad support, men hans firma är fortfarande för liten och har alldeles för begränsade resurser för att komma ifråga när riktiga fabriksteam väljer leverantörer eller då de stora tillverkarna ska ha originalmonterad fjädring med alla kvalitetssystem som det innebär.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jocke från Almunge är en duktig fjädringstekniker med lång erfarenhet av Supersport / Superstock såväl som nordiska banor. Jag kan rekommendera honom och gå i god för honom...
Det finns 14 Joakim i Almunge. Vad heter han mer än Joakim?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
K-Tech är säkert jättebra, men > 15 ksek; 'ryms inte i budgeten. :-(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det var du själv som frågade efter en "bra" stötdämpare. Värsta sortens eftermarknadsstötdämpare till moderna sporthojar ligger i spannet 10-20 tusen och rena race-stötdämpare som fortfarande är kommersiellt tillgängliga kan ligga uppåt 40-50 tusen (till exempel Showa kitdelar, Öhlins Moto2 eller WSB-stötdämpare och WP Moto2-stötdämpare). Dessa priser beror inte på att tillverkaren eller försäljaren försöker blåsa kunden, utan på att dessa stötdämpare är späckade med relativt avancerad teknologi (jämfört med andra delar av motorcykeln) samtidigt som de tillverkas i extremt fåtal.

Beroende på vilken hoj du har så kan det naturligtvis finnas ett utbud av lite lägre specade stötdämpare. Frågan är väl om dessa fortfarande uppfyller din kravspec för att anses vara "bra"...? För 90% av kunderna kanske dessa fungerar precis lika bra som de dyrare alternativen, men justerbarheten, servicebarheten och tillgången till reservdelar är knappast jämförbar med de dyrare alternativen och diverse fjädringsteknikers erfarenhetsbank kring dessa är förmodligen inte jättestor.

Annars går det alltid att leta efter begagnade prylar. Glöm inte att engelska, tyska, spanska och italienska marknaden är mångdubbelt större än den svenska. Glöm inte heller att ingen säljer en nyrenoverad stötdämpare, osvsett vad man ljugit ihop i annonsen. Räkna därför med en service då du räknar ihop totalkostnaden.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Det var du själv som frågade efter en "bra" stötdämpare. Värsta sortens eftermarknadsstötdämpare till moderna sporthojar ligger i spannet 10-20 tusen och rena race-stötdämpare som fortfarande är kommersiellt tillgängliga kan ligga uppåt 40-50 tusen...
Varför är motorcykeldämpare mycket dyrare en bildämpare? Jag har aldrig betalat mer än £300 för en bildämpare och det är aldrig nå'n som har varit missnöjd med dessa.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Köp en uppsättning top of the line dämpning till bil som du kan köra 1.05 runt Åsen på så kan du återkomma med prisuppgift.

Finns tonvis med org dämpare till cyklar på eBay för pisspengar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om jag håller med om att bildämpare är billigare. En bildämpare för £300 betraktas knappast som en högprestanda stötdämpare, i alla fall inte om bilen ska vara jämförbar med och tävla på samma nivå som en Supersporthoj, Superstockhoj eller en helt vanlig bandagshoj.

En omgång hyfsat kompetenta stötdämpare till en Super Nationell rallycrossbil går på runt fyrtio tusen oavsett märke, alltså tio tusen per dämpare. Liknande priser för lägre rallyklasser och billigare varianter av Touring Car. Värre grejer till RX Supercars, WRC-bilar och WTCC-bilar ligger långt över hundringen per set, alltså mer än tjugofem tusen per dämpare. Även det oavsett om det står KW, Reiger, Sachs eller Ö på dekalen.

Gatbilsdämpare för någon enstaka tusenlapp per styck går inte att jämföra med något som sitter standard i en hyfsat modern sporthoj. Tekniknivån i dessa är snarare jämförbar med de stötdämpare som sitter i instegsmodeller typ ER6 och MT07.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Köp en uppsättning top of the line dämpning till bil som du kan köra 1.05 runt Åsen på så kan du återkomma med prisuppgift...
1,05 har jag aldrig varit i närheten av, men för att göra en ärlig jämförelse: En motorcykel som har > 2,5 kg/hk, vad kan den prestera för varvtid?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1,05 har jag aldrig varit i närheten av, men för att göra en ärlig jämförelse: En motorcykel som har > 2,5 kg/hk, vad kan den prestera för varvtid?

Hubner snittade 1:11 på ett 8-varvsrace gåsen på en ER6 förra året. Kommer inte ihåg hans snabbaste varvtider, men har för mig att han kom under 1:10.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top