Bankväll med Kortedala MK Falkenberg 27/5

Benny KMK

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K1600GT 2015
Hejsan alla.

Jag tänkte pusha för vår bankväll.
Det blev ingen heldag detta året tyvärr, men det siktar vi på nästa år.
Bandagen på Gelleråsen förra året blev oerhört uppskattad. Tack alla goa
förare som gjorde dagen till en glädje för alla aktörer. Ni är bäst.

I år har vi svedea med oss. Alla med försäkring i svedea har fullt försäkringsskydd
i klasserna Långsam och medel. Det är vi väldigt glada för. Våra körningar
håller hög klass och så skall det vara.

In och läs och anmäl er. :tummenupp

http://www.kortedalamotorklubb.com/bandagen/index.php
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
"Ljud/buller
Som alla motorbanor har vi krav på ljudnivåer. Vi kommer därför ha ljudmätare på plats. Fordon som överskrider ljudvärdet kommer ej få köra utan återbetalningsrätt.
Kravet är max 95 db vid förbipassage. "

Får man inte trycka i diskbollar eller göra annan åtgärd och prova igen om man överskrider 95db?
 

Benny KMK

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K1600GT 2015
Nej tyvärr. Det är förarens ansvar att komma till banan med ett korrekt fordon. Överskrider vi maxgränsen så kan vi glömma att få återkomma, så vi är tacksamma om allt löper enligt de bestämmelser som banan satt upp. :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag ringde i måndags 031-585838 och snackade med en kille om att jag pga jobb på annan ort måste avboka min anmälan. Det var helt okej enligt honom och för att få tillbaka inbetalda pengar hänvisades jag att maila info@kortedalamotorklubb.com

Men något svar eller pengar tillbaka har jag inte fått.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Fick svar från Benny nu på mejlen om att jag är avbokad och att de snarast ska skicka pengarna

Tackar för detta !
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad ställer ni krav på skyddsutrustningen ?

Krävs skinnställ i samtliga grupper eller kan deltagarna komma med textilställ i t.ex lugn grupp?

Integralhjälm, rygggskydd, mc stövlar och mc handskar är förstås självklart....
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vad ställer ni krav på skyddsutrustningen ?

Krävs skinnställ i samtliga grupper eller kan deltagarna komma med textilställ i t.ex lugn grupp?

Integralhjälm, rygggskydd, mc stövlar och mc handskar är förstås självklart....

Förra veckan när fbg:s mk hade en bandag nekade dom minst en snubbe som dök upp i gore tex! Dom tillåter inte ens tvådelat skinnställl som inte går att förankra med varann, hur reglerna ser ut när ngn hyr banan ser ut kan jag ej svara på men skulle tippa på att dom ställer samma regelkrav på hyresgästen.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Senaste onsdagskörningen så var det milt sagt rörigt när vi kom till kvällskörningen på motorbanan. Vi fick reda på att det bara var att åka hem om man hade delat skinnställ (och det hade de flesta av oss). Efter en del telefonsamtal ändrade sig ledningen och sa att det var allväderställ (Rukka etc) som hädanefter inte är tillåtna. Reglerna har (gissningsvis) tillkommit efter förra säsongens olycka i Falkenberg med allväderställ inblandat (finns mer detaljer om denna olycka, men jag väljer att inte ta upp dem här).

De reglerna som gäller på Falkenbergsbanan (om inte kortedala-mc har egna regler) är följande.

Godkänt...............skinnställ (även delbart "racingställ" med kraftig dragkedja emellan alltså) oavsett grupp, mc-stövlar, skinnhandskar, ryggskydd

Vad gäller hjälm är jag osäker på om det numera också är krav på integralhjälm, förra säsongen (och säsongerna innan dess) var det flera som körde i lugn grupp med öppen hjälm, främst touringåkare som ville testa på lite bana - Kan vara så att de har skärpt kravet även på detta, men i så fall kommunicerades inte detta på senaste banåkningen, där pratades endast om att skinnställ numera är ett krav.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Senaste onsdagskörningen så var det milt sagt rörigt när vi kom till kvällskörningen på motorbanan. Vi fick reda på att det bara var att åka hem om man hade delat skinnställ (och det hade de flesta av oss). Efter en del telefonsamtal ändrade sig ledningen och sa att det var allväderställ (Rukka etc) som hädanefter inte är tillåtna. Reglerna har (gissningsvis) tillkommit efter förra säsongens olycka i Falkenberg med allväderställ inblandat (finns mer detaljer om denna olycka, men jag väljer att inte ta upp dem här).

De reglerna som gäller på Falkenbergsbanan (om inte kortedala-mc har egna regler) är följande.

Godkänt...............skinnställ (även delbart "racingställ" med kraftig dragkedja emellan alltså) oavsett grupp, mc-stövlar, skinnhandskar, ryggskydd

Vad gäller hjälm är jag osäker på om det numera också är krav på integralhjälm, förra säsongen (och säsongerna innan dess) var det flera som körde i lugn grupp med öppen hjälm, främst touringåkare som ville testa på lite bana - Kan vara så att de har skärpt kravet även på detta, men i så fall kommunicerades inte detta på senaste banåkningen, där pratades endast om att skinnställ numera är ett krav.

Förankringsbara tvådelade ställ var väl helt okej, hörde inget annat ivf! Ja, fy fan, hoppas det gick bra för farbrorn, kom precis bakom och fick med det på film när han låg vid bankanten, det var inte mkt kvar av det gore tex-stället.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Förankringsbara tvådelade ställ var väl helt okej, hörde inget annat ivf! Ja, fy fan, hoppas det gick bra för farbrorn, kom precis bakom och fick med det på film när han låg vid bankanten, det var inte mkt kvar av det gore tex-stället.

Ja då kom du lite senare än oss - Det var (milt sagt) ganska rörigt innan de rett ut vad som gäller. Vi blev tillsagda att åka tillbaka och få igen pengarna innan det ändrades att delbart racingställ var OK.

Själv hade jag mitt delbara alpinestars ställ och det var "bara att åka tillbaka - det är inte godkänt"

Var flera som (med rätta) var rätt irriterade innan ledningen med telefonerna till Svemo redde ut vad som gällde.

Och ja - Det var en otäck olycka och ett tråkigt slut på det som skulle blivit en säsongsavslutande heldag på banan förra året. Själv körde jag i mellangruppen den dagen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja då kom du lite senare än oss - Det var (milt sagt) ganska rörigt innan de rett ut vad som gäller. Vi blev tillsagda att åka tillbaka och få igen pengarna innan det ändrades att delbart racingställ var OK.

Själv hade jag mitt delbara alpinestars ställ och det var "bara att åka tillbaka - det är inte godkänt"

Var flera som (med rätta) var rätt irriterade innan ledningen med telefonerna till Svemo redde ut vad som gällde.

Och ja - Det var en otäck olycka och ett tråkigt slut på det som skulle blivit en säsongsavslutande heldag på banan förra året. Själv körde jag i mellangruppen den dagen.

Ja jag var där typ fem över halv fem, tur jag slapp kalabaliken:D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Frågan är relevant oavsett.. Detta eftersom SMC kommer att köra kurs på banan i Juni. I deras regler är textilställ en tillåten skyddsutrustning. Även öppen hjälm är tillåten skyddsutrustning.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Frågan är relevant oavsett.. Detta eftersom SMC kommer att köra kurs på banan i Juni. I deras regler är textilställ en tillåten skyddsutrustning. Även öppen hjälm är tillåten skyddsutrustning.

Tror det kan vara lite skillnad på en smc-kurs kontra en ren bankörningsdag eller vad fiskar du efter den här gången?
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Asfalten är lika hård oavsett vem som hyr banan. Deltagarna får samma skador oavsett.

Jo men frågan var vad du fiskar efter den här gången? Ska du köra kursen med smc i juni på falken?
 
Last edited:

Benny KMK

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K1600GT 2015
Men fortfarande inte några pengar återbetalda !

Jag svarade dej den 13/5 att pengarna sättes in snarast. Nu har vi haft långhelg om du har missat det?
Vi är en idéel förening och inget företag med en ekonomiavdelning. Kassören är med mej på Norgetouring och återkommer på Måndag då han skall lösa detta.

Vad gäller utrustning så gäller samma som när ni kör helt vanligt i trafiken. Varken mer eller mindre. :tummenupp
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
På Falkenbergsbanan är det krav på ryggskydd. Det gäller oavsett vilken arrangör som anordnar. Gore-tex och liknande allvädersställ är numera ej tillåtna heller
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Asfalten är lika hård oavsett vem som hyr banan. Deltagarna får samma skador oavsett.

Är asfalten mjukare på gata? På det stora hela är det 100 gånger säkrare att köra aktivt på bana än gata, oavsett hur mycket/lite skydd du har på dig.
Håller med dig i mycket Tobbe men orka med paragrafrytteri..;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top