Hur gör ni med vajrar, måste förlängas

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hallå där streetfighter vänner.

Bygger om min första rr hoj nu till en streetfighter, styret,lyset och allt är på plats. Nu ska jag bara få upp gasen och kopplingen på styret..

Vad för förlängare, eller företag som kanske kan tillverka vajrar på beställning kan ni tipsa om ??

Ankan
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är ju fel person att svara, men kolla här på lelles tex, verkar ju finnas det mesta man kan behöva:
http://www.lellesmcdelar.se/wire-196
Ganska säker på att jag köpte åtminstone en reparationssats nån gång för att byta trasig vajer, original var dyrt, rep satsen visade sig enkel att bygga och pålitlig, sitter ännu där efter kanske 2kmil och gör sitt jobb.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Jag är ju fel person att svara, men kolla här på lelles tex, verkar ju finnas det mesta man kan behöva:
http://www.lellesmcdelar.se/wire-196
Ganska säker på att jag köpte åtminstone en reparationssats nån gång för att byta trasig vajer, original var dyrt, rep satsen visade sig enkel att bygga och pålitlig, sitter ännu där efter kanske 2kmil och gör sitt jobb.

Tack för svar, ska kolla nogrannare på lelles där!
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Traska in på närmaste moppemekaffär och köp wire, hölje och lödnipplar i lämplig mängd. Ta inte rostfri wire.
Sväng förbi Biltema och hämta en lödkolv på 200 W
In på Järnia, hämta lödtenn och lödfett.

Kapa wire och hölje i lagom längd, vinkelslip är klart bättre än tång.
Trä på justerskruv och ändskydd för höljet innan lödningen..
Smörj gärna wiren med fett innan den åker in i höljet.

Kolla på:
https://www.youtube.com/watch?v=axGTa0SvXjE

Lägg särskilt märke till att han vid 4:10 in i filmen vänder ändarna på kardelerna (de enskilda trådarna i wiren) så att man kan pilla (nåja, pressa) in in dem innanför kanten på hålet i nippeln.
Du kör med lödkolv i stället för gasolgrill förstås.

Jobba med tången så att så mycket som möjligt av kardelerna kommer ner i nippelhålet. Det ÄR lite knepigt vända så nära ändarna att hela öglan kommer ner i hålet, men sticker öglorna ut passar det inte i handtaget sedan. Fuskar man här släpper det sedan när man kör cykeln och det är inte så kul..

Själva lödningen kan man köra på en träskiva i köket om man vill. Värre är det inte.

Totalkostnad för det här är sannolikt mindre än att köpa en ny färdig wire. Som bonus lär man sig löda och även elektriska kablar kan ju behöva lödas i en framtid! Blinkers t.ex..
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Traska in på närmaste moppemekaffär och köp wire, hölje och lödnipplar i lämplig mängd. Ta inte rostfri wire.
Sväng förbi Biltema och hämta en lödkolv på 200 W
In på Järnia, hämta lödtenn och lödfett.

Kapa wire och hölje i lagom längd, vinkelslip är klart bättre än tång.
Trä på justerskruv och ändskydd för höljet innan lödningen..
Smörj gärna wiren med fett innan den åker in i höljet.

Kolla på:
https://www.youtube.com/watch?v=axGTa0SvXjE

Lägg särskilt märke till att han vid 4:10 in i filmen vänder ändarna på kardelerna (de enskilda trådarna i wiren) så att man kan pilla (nåja, pressa) in in dem innanför kanten på hålet i nippeln.
Du kör med lödkolv i stället för gasolgrill förstås.

Jobba med tången så att så mycket som möjligt av kardelerna kommer ner i nippelhålet. Det ÄR lite knepigt vända så nära ändarna att hela öglan kommer ner i hålet, men sticker öglorna ut passar det inte i handtaget sedan. Fuskar man här släpper det sedan när man kör cykeln och det är inte så kul..

Själva lödningen kan man köra på en träskiva i köket om man vill. Värre är det inte.

Totalkostnad för det här är sannolikt mindre än att köpa en ny färdig wire. Som bonus lär man sig löda och även elektriska kablar kan ju behöva lödas i en framtid! Blinkers t.ex..


Tack!
Jag ska köpa wire,hölje och nipplar löst och bygga ihop min egen wire!
Detta blir fan riktigt bra till hjälp. Återkommer om det strular till det för mig eller när det blir finemang =)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tack!
Jag ska köpa wire,hölje och nipplar löst och bygga ihop min egen wire!
Detta blir fan riktigt bra till hjälp. Återkommer om det strular till det för mig eller när det blir finemang =)
Lägg upp bilder på hur du gjorde sen, kan vara kul och nyttigt att se!
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Lägg upp bilder på hur du gjorde sen, kan vara kul och nyttigt att se!

SÅ här blev det, slapp förlänga.

Stod en stund och titta på grejjerna och vart vajern gick, och om den kunde ta någon annan väg.

På bilden pekar jag med skruvmejsel vart vajern gick först.. nu viker den in vid första gaffelbenet och ner längsmed tanken.. går helt fritt nu =)

vajer.jpg

Men skulle man köpa raisers så går det nog inte, då är det förlänga som gäller.

Vad tror ni om att sätta hastighetsmätare m.m på styret ?
Tips på hur man skulle kunna fästa den,

lurar på ta isär mätaren.. skruva hål i botten och fästa den med hjälp av styrkronans skruvar som greppar styret.
mätare.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top