Stövlar/kängor för en med små och tjocka fötter.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
ÄNDRAD FRÅGA. Stövlar/kängor för en med små och tjocka fötter.

Nu behöver jag lite assistans! När jag började övningsköra i fjol var det ett jäkla härj att hitta dojjor för mig. Har bevisligen helt felkonstruerade fötter. Oftast 39 på längd men runt 41-42 på bredd. Skitsmidigt...

Lyckades hitta ett par 4-bikers på handelsboden i skinn som passade helt ok. Med lite töjning med tiden så blev de riktigt bekväma!

Men efter att ha läst lite grann på internätet har jag förstått att de är rent förkastliga säkerhetsmässigt, det enda de har är skydd för den sk häkakulan som vi säger i värmland.

De flesta kängor jag sett som verkar säkra och bra börjat på 41 och det är på tok för stort, funkar väl att åka i men att gå ngn bit är lögn i fan! Något jag måste göra då jag har ca 500m från personalparkeringen till omklädningsrummet (industri).

Så tips på bra säkra fotplagg i udda storklek mottages gladeligen!

Christian
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Har du provat TCX? Nu vet jag inte exakt HUR tjocka och felkonstruerade fötter du har men de funkar på breda fötter och de finns från strlk 38 men det är kanske handlaren som valt att ta in strlk 41, säg åt dom att beställa hem ett par i din strlk.

Om stövlarna är i läder så går det ju att lämna in dom till skomakaren för att töja ut dom en aning, men dom kan ju inte trolla.

Lycka till!
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Ja, har sett det på tcx sida. Men min lokala nasare ville inte ta hem och prova... Ingen returrätt på beställningsvaror. Förstår dem i princip men lite töligt för mig!

Men skall se om ngn annan i stan eller med omnejd är av annan åsikt!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja, har sett det på tcx sida. Men min lokala nasare ville inte ta hem och prova... Ingen returrätt på beställningsvaror. Förstår dem i princip men lite töligt för mig!

Men skall se om ngn annan i stan eller med omnejd är av annan åsikt!

Med den inställningen kan du med gott samvete beställa från nån utländsk sida tycker jag. Där har man åtminstone returrätt även om man får stå för frakten själv.

Klura ut vilka stövlar som är bredast och har bäst förutsättningar att passa på simfenorna och beställ oprövat.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
I princip förstår jag dem, trist för de med uddastorlekar på hyllan.

Haha, jag och paddlarna får kanske ta och göra det!
Sugen på dessa!!

Är de vettiga tro?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Hmm, på de flesta sidor jag kan hitta så verkar TCX vara slut i storlek 39, självklart.

Vilka fabrikat rekommenderas i övrigt? Vill ha bra hälskydd, vridskydd för ankel osv. Gärna "dyrt" (inga 5 siffriga belopp) och bättre än billigt och osäker...
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jo, har kikat lite på Sidi många av de verkar sakna liknade vrid och böjskydd som tcx har.

C
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag har relativt breda fötter och mina fötter har aldrig mått bättre än i ett par a-stars smx plus. Har ett par supertech idag vilka är på gränsen men mest skydd för rimliga pengar.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Lite ändring av riktning.

Jaha, nu har jag lyckats prova tcx kängorna och det kommer inte fungera... Valde ut tcx då de hade absolut mest skyddsfunktioner vad jag kunde se!

Ändrar därför frågeställningen ngt! Vart får jag mest skydd?

Måsten (enligt mig):
  • Hälskydd.
  • Ankelskydd.
  • Skinn/konstskinn (snyggast :yoparty)

Vill även helst ha:

  • Vridskydd för fotled
  • överflexningskydd
  • "tåskydd"
  • Vridskydd för fot

Mina nuvarande kängor,Sådanahäringa, är tårna helt utslitna på (krånglande mc ger mycket slitage på tår...) så de är i behov av byte.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top