”Fylla på” AC:n i bilen – hur då?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Köpte den här flaskan i USA för ett tag sedan och testade den häromdagen på min Saab 9-5 vars AC kyler dåligt, men bara ibland. Stötte på patrull direkt: när jag anslöt slangen till lågtrycks-uttaget på AC:n gick mätaren på flaskan direkt upp till rött, där den inte ens ska ligga efter påfyllningen. Vad kan det här bero på? Kan jag ha gjort något fel?
 

Bifogat

  • IMG_2130.JPG
    IMG_2130.JPG
    103 KB · Visningar: 240
  • ac.jpg
    ac.jpg
    169.2 KB · Visningar: 203
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Var AC:n igång? Vad är det för skala på klockan och vad visade den?
Det är ju inte säkert att det är köldmediebrist bara för att AC:n kyler dåligt även om det kanske är det vanligaste.
Tycker att det låter som att du ska ta den till en verkstad där det finns verktyg för att läcksöka/felsöka/fylla köldmedium
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ursäkta trådkapningen men om man får en unken luft in i kupén när ac:n drar igång, vad är det för fel då? Mögel någonstans?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ursäkta trådkapningen men om man får en unken luft in i kupén när ac:n drar igång, vad är det för fel då? Mögel någonstans?
Den fuktiga förångaren samlar på sig bakterier, finns spray att köpa som tar död på lukten.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Den fuktiga förångaren samlar på sig bakterier, finns spray att köpa som tar död på lukten.

Om man inte gillar butiker, vad ska jag beställa mer exakt? Anti-lukt spray kan bli många olika varianter.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Instruktionerna står på förpackningen och är mkt enkla att följa. Men där står inget om att det kan inträffa att mätaren går in på rött direkt. Däremot att man ska fylla på tills mätarnålen går upp mot (men inte in på) rött.

Jadå och kylan/fläkten på max.

Antingen så var AC:n inte igång av någon anledning eller så har du nåt knas på AC:n som gör att förångningstrycket ligger för högt.
Men bara genom att mäta med en engångsmanometer och enbart på lågtryckssidan säger ingenting.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Innan man försöker fulfylla så kan jag rekommendera att ni tar bort distansbrickan
vid magnetkopplingen.
Hade samma symptom på min og 9-3 och det löste det. Vet att den ac enheten fungerar bra än idag
och det är fyra år sedan jag gjorde operationen.
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Kolla om kompressorn "aktiveras" som den ska när du slår på AC´n. Be någon sitta i bilen och slå av och på AC´n och lyssna vid kompressorn om de klickar till och låter som motorn går något tyngre. Gör de inte de så är de troligtvis dags att shimsa om kompressorn. De är som sagt inte alltid de är fel på trycket i systemet, och är de de så är systemet troligtvis ganska tomt då trycket försvinner ganska snabbt om de uppstått något läckage.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Som några redan kommenterat så kan det vara magnetkopplingen. På volvo kan man kika ner på kompressorhjulet och se om "locket" går i ingrepp och snurrar med då ac:n kopplar till. Obs... ofta fungerar tillkopplingen sämre då det är riktigt varmt i motrorummet. En varm sommardag eller bilköer där framförvarande bil värmer upp fronten på sin egen bil.

Mvh
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis, eländet till kompressor måste gå innan man börjar fulfylla annars går mätaren i taket. (Ja, motor igång, kyla på max, full fläkt osv.. Och AUTO, inte Econ!
Det finns även ett relä i reläboxen för magnetkopplingen som kan spöka.
Brukar dra en plus direkt från batteriet till magnetkopplingen när jag fyller för att slippa att den slår ifrån....
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Som flera av er har skrivit var det mycket riktigt magnetkopplingen som spökade. Jag fick fullt utslag på mätaren när flaskan anslöts för att kompressorn inte var på. När jag tittade på den och såg att magnetkopplingen faktiskt aktiverades, då var trycket lågt och jag kunde fylla på ur flaskan. Ska testa att ta loss den och shimsa.

Men FettSnok: menade du Saab 9-5 när du skrev relä som kan spöka?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top