Huvudvärk av hjälm

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Hej
Jag har problem med min hjälm, en Shoei Qwest. Det är så att efter ca 1-1½ h på hojen så börjar det smärta i pannan. Jag misstänker såklart att antingen så passar inte formen på hjälmen min skalle eller så trycker vindmotståndet på för hårt och pressar hjälmen bakåt.

Har ni några tips/råd/erfarenhetet/lösningar på mitt bekymmer?

Hälsningar,
Skånepåg
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har 2 alternativ:

1. Köp en ny hjälm. Prova ORDENTLIGT så att den verkligen passar för din huvudform.

2. Leta rätt på var hjälmen trycker mot din panna. Ta nu en sked, ha hjälmen i knät, sätt tummen i skeden och tryck på insidan av hjälmen på den punkt som trycker på din panna, rulla skeden lite och tryck hårt. på detta sätt trycker du ihop det stötdämpande materialet och gör den lite större just där. I samma veva så minskar du ditt skydd vid en krasch för just den punkten. Antagligen inte mycket alls med tanke på att den sitter bra i 1½ timma (du behöver med andra ord inte komprimera det värst mycket, men det ska väl ändå nämnas.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har haft hjälmar som inte kunnat vara på i mer än 20 minuter innan jag haft så ont att jag tvingats vila skallen i någon timme. I ett sånt fall är det bara att köpa nytt. Fast den första hjälmen jag hade, som var någon Lazer skit, la jag en liten trasa i botten något som sparade både min smärta och mina studiepengar. :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Problemet är väl att man märker inte sånt där direkt utan, den smyger på som en dålig sadel med följd träsmak i arslet.

Jah har också en skalle som inte passar varken Nolan(trycker vid örona) samt Shoei som precis som för dig.....trycker i pannan. Märkligt är att det ger som du beskriver, nån slags konstig huvudvärk. I mitt fall så kom det efter några timmars körning. Provade också med trycka in materialet, men fick inte till det.

Inget fel på hjälmarna men dom passade definitivt inte min skallform. Idag använder jag Arai och Icon.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Shoei har väl ändå av tradition varit "långskallarnans" givna val?

En utpräglad "rundskalle" har liksom aldrig funnit sig tillrätta i en Shoei.
Eller var det tvärt om? Jag är liksom varken eller / både och.

Köpte själv en Shoei Hornet ADV som var jävligt tight i pannan.
"Det ger väl sig" tänkte jag - att den skulle ge med sig som alla andra hjälmar gjort.

Inte.

Rock solid. Kanske är detta en del i Shoeis kvalitetssignum - stumt inrede, men just den hjälmen satt på när jag ådrog mig min värsta hjärnskakning någonsin. Hittills...

Just tack vare att det stötdämpande materialet förefaller vara snäppet hårdare i Shoei än i andra hjälmar så har jag ett förslag till "skedmetoden" ovan - som ju komprimerar det stötdämpande lagret ytterligare.

Inte heller detta känns helt okay, men jag lärde mig det från en välrenommerad hjälmimportör som hade en färdig arbetsstation för sådan "anpassningar" till udda huvuden. Utsidor...

Bär hjälmen inomhus, eller kör med den några timmar om det bara är under körning problemen uppträder.
Jucka inte på hjälmen, försök inte komna undan obehaget genom att "flytta huvudet i hjälmen".
I bästa fall blir det "tryckmärken" i pannan som tydligt visar var problemet ligger.
I annat fall får man behålla hjälmen på, och på en perukstock själv markera problemområdena så som dom upplevs, med en tuschpenna.

Därefter plockar man ur (den tvättbara) textilinredningen som brukar sitta med väl dolda tryckknappar, och blottlägger själva det stötdämpande, fasta inredet - och går loss på det.
Den aktuella firman använde en Drehmel med ett litet frässtift, och det säger en del hur man skall arbeta:
avgränsat och försiktigt - och hellre ta för lite flera gånger, än för mycket på första försöket...

Denna firman rättfärdigade sitt arbetssätt med att det var bättre att bibehålla original densitet på stötdämpningen, än att hålla benhårt på att allt materialet fanns kvar på plats.

A la bonheur - men man skall komma ihåg att detta var deras sätt att få kundernas huvuden att passa in i deras 4-5 hjälmmodeller. Rätt väg att gå är självklart att själv klura ut vilken hjälm som passar det egna huvudet bäst när det gäller hjälmar rakt ur kartong.

...och en annan sak att fundera på under en besvärlig hjälmprovning där inget riktigt passar;
Vad är det säljaren hämtar när han skiner upp och säger: "men du, då har jag nog helt rätt hjälm för dig liggande ute på lagret - vänta lite bara...

Sug på den, gott folk.

Edit: efter ett mellanspel med Arai kör jag nu Suomy MX Tourer i Tricomposite - men är lite sur för att jag inte fått någon royalty. Dom har alldeles uppenbart använt sig av MITT huvud som matris när dom byggde hjälmen...

Edit II: med anledning av Rachids utmärkta post nedan så vill jag säga att det måste ändå vara bättre att karva lite i en hjälm som sitter tight och bra i övrigt,
än att gå upp en storlek och ha en "comfy" kruka. Det är fan skrämmande vilka stora skal en del människor skramlar runt i, år efter år.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
en jättesvår fråga att svara på utan att ha sett hur tight hjälmen sitter på dig. Det finns de som tycker att en storlek för stor sitter för tight..

Är det så att hjälmen är helt ny och du får huvudvärk efter 1 - 1 1/2 timma så behöver det inte vara något fel på storleken utan att den bara formar sig.
Det jag rekommenderar när man köpt en ny hjälm som sitter tight och bra är att köra lite kortare sträckor första veckan, tex 40-60min och sen ta en liten paus. Efter ett kort tag när hjälmen format sig kan man köra längre och till slut kan du köra tills soppan tar slut.

Sen är vi alla olika könsliga. Hjälmen kanske sitter perfekt på dig men i tex motorvägsfart kanske det blir jobbigt för din nacke/huvud med vinden osv. Detta kan också leda till huvudvärk.
Så jättesvårt att svara på utan att veta

1 om hjälmen sitter tight och bra
2 om hjälmen är rätt form för dig
3 om det är en ny hjälm som håller på att forma sig
4 hur känslig du är för andra faktorer

Då allting är relativt och upp till hur man själv uppfattar saker. Har varit med om folk som tex vill ha en storlek för stora hjälmar så de har en stor glipa från skallen till hjälmen..:/ Men de flesta förstår hur viktigt det är med en hjälm i rätt storlek och form.
Har sålt tusentals hjälmar och haft kanske två som klagat och bytt till större storlek. Då testade dessa människor endast hemma och inte när de körde mc (svårt att byta en beg hjälm;)

Har jag förvirrat dig mer bara så ber jag om ursäkt, åk då till närmaste seriösa handlare och diskutera med denne. Lycka till:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har hört av andra, som har haft exakt samma problem, att problemet försvann vid byte från Shoei till Arai. Sen handlar det ju inte bara om tvärsnittet på skallen i höjd med ögonbrynen, det handlar ju om skallformen i profil också, så tyvärr finns det bara ett sätt för dig att slippa migränen, prova, och prova ordentligt. Prata med dom i butiken om dina problem, och be att få prova hjälmen en längre stund, efter en kvart eller så borde du ju känna lite vartåt det lutar, om det känns skönt, eller ligger emot.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Hade samma problem med min gamla hjälm. Bytte upp mig till en Shoei som jag såg till att testa 2 timmar hemma innan jag ryckte några lappar. Samma huvudvärk med den. Bytte den mot en HJC som ska vara lite mer avlång, och det va den, sitter perfekt utan smärta i måååånga timmar :yoparty
 

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Tack för alla svar, sånt här borde jag tagit reda på innan jag köpte nuvarande hjälmen.

Efter att ha läst allting ni skrivit så är jag hyffsat säker på att jag har ett ovalt huvud och borde ta en titt på Arai-hjälmarna istället. Tråkig (och dyr) insikt, men vad gör man inte för att kunna sitta ett par timmar längre i sadeln. Antar att det hör till de dyra erfarenheter man behöver skaffa sig under den första tiden med hoj.

För att klargöra mitt problem så är det ingen "huvudvärk" i sig, utan tryckvärk på pannan. Det känns sådär att göra några förändringar av den nuvarande hjälmen, utan den får istället hänga med på pendlingen som inte är lika lång. Har använt hjälmen i strax under ett år, så att den är ny tror jag inte på. Ska se till att jag kan testa hjälmen inomhus hemma ett par timmar innan jag bestämmer mig. Det kan det vara värt att inte ta billigaste affären.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Utan att veta säkert så tror jag att :
Arai är för rundhuvuden
Shoei för långhuvuden
HJC för hästansikten ( kör själv med HJC)
Bell tror jag för långhuvuden hästgener ( funderar på att testa Bell...)

Sedan är det skillnad mellan olika modeller av samma märke

Bäst är att testa i affären, få hjälp och inte köpa via nätet och hoppas på det bästa
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alt 1. Köp en annan hjälm, fabrikat, modell. Jag kan inte råda dig för jag passar inte heller i Shoei. På mig klämmer Shoei på käken...Jag passar i X-Lite/Nolan.
Jag fick lägga en KBC på hyllan av samma skäl, ont i huvudet. KBCn klämde på sidorna av mitt huvud.

Alt 2. Försök fixa till inredningen i din Shoei. Kanske kan du ta ut inredningen och gröpa ur på nått sätt. Eller trycka ihop i tex ett skruvstäd så du får mer plats. Men tänk på att det kanske blir bäst om du gör det baktill.
Så huvudet kan komma mer bakåt, mindre tryck på pannan.
Det här är svårt.
Lorenzo vars hjälminredning rasade ner framtill och skymde sikten. I nått av de första MotoGP racen i år. Misstänker jag sysslat med just det här. Försökt på egen hand fixa bättre passform på hjälminredningen.
Istället för att vända sig till hjälmtillverkaren HJC(?).
Därav att han var lika talför som en sten med kommentarer till att hjälminredningen glidit ner.
 

Skånepåg

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
Skåneland
Hoj
BMW gs
Utan att veta säkert så tror jag att :
Arai är för rundhuvuden
Shoei för långhuvuden
HJC för hästansikten ( kör själv med HJC)
Bell tror jag för långhuvuden hästgener ( funderar på att testa Bell...)

Sedan är det skillnad mellan olika modeller av samma märke

Bäst är att testa i affären, få hjälp och inte köpa via nätet och hoppas på det bästa

Har läst mig till att Arai är för ovala huvuden medans Shoei är för runda huvuden. (De har var och en för mittemellan men Arai har för mer ovala huvuden än Shoei.) Källa: T.ex. http://www.revzilla.com/shoei-helmets-vs-arai-helmets (Modellerna heter annorlunda i USA än i Europa)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Utan att veta säkert så tror jag att :
Arai är för rundhuvuden
Shoei för långhuvuden
HJC för hästansikten ( kör själv med HJC)
Bell tror jag för långhuvuden hästgener ( funderar på att testa Bell...)

Sedan är det skillnad mellan olika modeller av samma märke

Bäst är att testa i affären, få hjälp och inte köpa via nätet och hoppas på det bästa


Lägger till en kategori

Kinahjälmar för 400 spänn är för dumskallar !


Sådär......nu har vi täckt in samtliga kategorier :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Arai är för eggheads med sluttande panna, Shoei är för coneheads. Alla andra fabrikat är skit, mao för dickheads.:fakta

Allvarligt så är huvudformen jämte fabrikatet grejen. Det kan skilja sig en hel del i passform, även om storleken är densamma. En ny hjälm, precis som stövlar och skinnställ, är inte som att köpa en ny Etonskjorta. Det ska vara tajt och stumt och jävligt -till en början. Men precis som sagts innan, om den fortsätter att trycka in skallbenet så är det säkert så att du valt fel modell.

Köp en ny eller få hjälp där du köpte hjälmen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top