Bild Knee down: Check

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Förstod ingenting av vad som stod på Polska körskolans facebooksida, men såg kul ut på bilderna!
Någon som vet om det finns liknande "skolor" här i Sverige?
Om det finns skola för att lära sig slanga på bakhjulet mottager jag gärna tips på det med.

http://iwanttowheelie.co.uk/

/nooben
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ahhhh vad jag minns det första skrapet och jävlar vad jag hängde och trodde nästan jag skulle trilla av men lyckan efter smakar fortfarande gott! I love you fotokurvan....

:tungan

Alla har vi varit unga och dumma o det var kul som bara den.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Jag minns det som det var igår, bikeweek år 2000, utgången ur esset tog vänsterpucken i på mitt Eddie Lawson replikaställ. Hojen var en Cbr 600 -91 o man var cool, man var minsann en av de där snabba killarna som slipade puck.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Får nog fan gå den där kursen, jag kan då inte! Brukar slipa på väg mot sandlådan.....:gnissla
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Förstod ingenting av vad som stod på Polska körskolans facebooksida, men såg kul ut på bilderna!
Någon som vet om det finns liknande "skolor" här i Sverige?
Om det finns skola för att lära sig slanga på bakhjulet mottager jag gärna tips på det med.

http://iwanttowheelie.co.uk/

/nooben

Det vore kul om någon tog intitativ och körde lite privat med sådant här, personen i fråga är ju ban instruktör men hur svårt kan det vara o bygga liknande anordning som han har på sin "gamla" 650, dom där Stödhjulen flyttar han in allt eftersom han tycker att man övar korrekt på tekniken tills dom är såpass mkt inne att man rent fysiskt kan få tillräckligt med lut för att köra knä nere.

Det ingick även en del "stilla stående" övningar där man skulle bara stå i rätt ställning med överkroppen, rätt avslappnad i armarna, rätt böjda axlar in i kurvan och under hela körnings gång så kör han med interkom och pratar med en och "pikar" på allt man gör fel och ändra de, gör mer så, luta mer, vrid mer in i kurvan, gasa mer, öka farten osv.

Fysiskt ansträngande som fan, kan tänka mig hur en hård bandag känns, detta var ju ändå "non-stop" 75minuters träning, när man stog stilla så var man ändå tvungen att sitta på hojen och "öva" stillastående på rätt position osv, så ja :D önskar jag kunde åka till en riktig bana o "leka" lite :banana
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Måste säga nu börjar jag känna igen Sporthojs andan på de senaste inläggen, ni är så sköna gubbar! :yoparty :krama hoppas alla utav er får njuta riktigt mkt av hojåkande i år :tummenupp
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Minns själv första gången jag fick ner knät efter några varv på Gotland ring, blev som ett beroende kunde inte sluta.. behövde knappt vinkla hojen i vissa kurvor men hade fått in detta med kroppspositionen vilken gjorde att man kunde ha kul och skrapa för skrapandes skull även i lågfart. slutade med att det blev för dyrt puckarna kostar en del orginal och tar slut för fort, för mjuka helt enkelt. fick tag i billiga puckar av hård plast ungefär liknade som biltema säljer nu och kunde fortsätta denna hobby:tuttar. brände slut ett par under varje 20 min pass på gelleråsen.

Samma sak här vart roligt en stund sen började man jaga tider istället och tillslut när man kom ner till hyfsade tider vart det lika vanligt att skita på sig varje gång man drog på sig bakhjulssläpp som att få ner knät. så njut så länge det varar för när det väl satt sig kan du aldrig förstå varför det var så svårt i början.
:fyllisar

Edit: vad som klassas som hyfsade tider på gelleråsen är osagt. vad säger folket?
Själv kom jag ner till 1.11 innan bankörningen las på is. men hade minst 2 sec att kapa på den j*vla dubbelhögern som jag aldrig fick till igen efter krashen
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Minns själv första gången jag fick ner knät efter några varv på Gotland ring, blev som ett beroende kunde inte sluta.. behövde knappt vinkla hojen i vissa kurvor men hade fått in detta med kroppspositionen vilken gjorde att man kunde ha kul och skrapa för skrapandes skull även i lågfart. slutade med att det blev för dyrt puckarna kostar en del orginal och tar slut för fort, för mjuka helt enkelt. fick tag i billiga puckar av hård plast ungefär liknade som biltema säljer nu och kunde fortsätta denna hobby:tuttar. brände slut ett par under varje 20 min pass på gelleråsen.

Samma sak här vart roligt en stund sen började man jaga tider istället och tillslut när man kom ner till hyfsade tider vart det lika vanligt att skita på sig varje gång man drog på sig bakhjulssläpp som att få ner knät. så njut så länge det varar för när det väl satt sig kan du aldrig förstå varför det var så svårt i början.
:fyllisar

Edit: vad som klassas som hyfsade tider på gelleråsen är osagt. vad säger folket?
Själv kom jag ner till 1.11 innan bankörningen las på is. men hade minst 2 sec att kapa på den j*vla dubbelhögern som jag aldrig fick till igen efter krashen

Väldigt inspirerande sagt. Jag har faktiskt köpt ett par extra nu (puckar) för att kunna sätta på när tjejen skall se mig, är rädd om livet förstår du då hon inte vill att jag kör varken fort eller sporthoj :näsblod antar att skrapade puckar kan innebära en hel del frågor, men det är ju tur man har hjälm på sig när dom andra kläderna är på :huvet så man kan ta några extra smällar :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Edit: vad som klassas som hyfsade tider på gelleråsen är osagt. vad säger folket?
Själv kom jag ner till 1.11 innan bankörningen las på is. men hade minst 2 sec att kapa på den j*vla dubbelhögern som jag aldrig fick till igen efter krashen

Med 1.11 så tillhör man väl medelmåttorna i rååkie så då vet man var gashandtaget sitter.

Den ständiga faran med att flytta sina gränser är att det snart börjar bli dyrt och göra ont att ge sig själv kicken med stort K. Ungefär som en heroinist....
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Vilka hjältar, Ducati byggde ju redan då cyklar med bäst ramar, bästa bromsarna och bästa härdningen på vipparmarna :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vilka hjältar, Ducati byggde ju redan då cyklar med bäst ramar, bästa bromsarna och bästa härdningen på vipparmarna :hihi

Men de hade inte mest hästar, ändå gick det att köra fort med Duccarna.

Mike lär ha sagt någon gång att det inte behövs mer än 70 hästar i en motorcykel. Något att tänka på när många tror att det behövs 200 hästar för att det ska gå fort...:D

För 15 år sedan blev jag omkörd på yttern i kvarnkurvan på Kinnekulle av en ryttare på en SR 500. Det var visserligen inte en otrimmad hoj med en ovan förare men kunde känts lite pinsamt om jag inte i nästa vänster kom ifatt en Ducceryttare med knäskrap! :rolleyes:
Nu är jag något snabbare men har ännu inte släpat kroppsdelar i asfalten men måste väl lära mig det när man nu har licens...:rodnar
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det har kommenterats här om var det skall ta i på pucken vs rätt/fel körställning. Bild från premiärskav för mig förra året. Är det rätt?

IMG_6169.jpg
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Det har kommenterats här om var det skall ta i på pucken vs rätt/fel körställning. Bild från premiärskav för mig förra året. Är det rätt?

View attachment 419692

Texturen är helt fel, skall vara vertikala korn, vrid kroppen mer in mot kurvan så blir det bättre. Du har ett antal s.k Cold tear längre ned på pucken, du trycker altså för hårt med knät, slappna av!
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Ursäkta TS men jag vill passa på att fråga vidare. En bild från de aktuella bandagarna. Hur skall jag justera hänget?

IMG_2786.jpg
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top