Aldrig skruvat hoj innan - Jawa 350 634-6 Oilmaster 1984

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Testa att byta sladdar till tändspolarna och kolla gnistan kanske? Du har 2 väl?
Kass kondensator kanske?
Jag har 2 nya kondensatorer jag kan skicka till dig. Har ju bytt till brytarlöst så jag kan leva utan dom.
Tändspolar med om du skulle konstatera att du har felet där.
Skall testa att byta sida på systemen nästa gång. Om cylindern som tänder byter så har jag ju hittat felet i antingen kondensator eller tändspole (eller vägen dit). Kvarstår samma problem blir jag ledsen, då jag gissar att det blir till att riva motorn - och det är jag inte det minsta sugen på. Alls.
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Vad i fan...

Nu börjar jag bli sur.

Bytte sida på tändningen, problemet kvarstod. Blev förbannad och ställde den fel med flit - och då går båda sidor lika dåligt, men högra cylindern går alltså bättre än när den är rätt ställd (3mm innan tdc) då den inte går alls förutom vid gaspådrag då den går sporadiskt.

Efter detta ställde jag in den rätt, på en tiondels millimeter nära - och då är det exakt samma sak som innan igen. Testade att öka avståndet på brytarspetsen, sänka avståndet på brytarspetsen... Beter sig på samma sätt.

Några idéer? Det här är ju löjligt. Att den inte går som den skall när tändningen är rätt ställd men att den går bättre när den är helt åt helvete kan jag inte förklara.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Du har ställt tändningen med lampa eller multimeter? Alltså så du inte bara synar att nu öppnar brytaren
Och på bägge cylindrarna?
Har du kollat så att den ena kolven är i botten när den andra är i toppen?
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Du har ställt tändningen med lampa eller multimeter? Alltså så du inte bara synar att nu öppnar brytaren
Och på bägge cylindrarna?
Har du kollat så att den ena kolven är i botten när den andra är i toppen?
Yes, uppmätt när den öppnar. Och på bägge. Och ja, de är motsatta.

Finner det hela ofantligt retligt och orimligt.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu vet jag inte vad värdet ska ligga på men ett komptest och iaf jämföra så det är lika i bägge.

Bara för att förtydliga så är det en och samma cylinder som går kasst även när du flyttar runt tändstift, spolar n shit? Har du även bytt brytarnas plats?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Pm:a din adress så skickar jag två nya brytare och kondingar. Inget jag kommer att använda ändå så dom kan du få.
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Pm:a din adress så skickar jag två nya brytare och kondingar. Inget jag kommer att använda ändå så dom kan du få.
Tack som fan! Se PM! :)

Nu vet jag inte vad värdet ska ligga på men ett komptest och iaf jämföra så det är lika i bägge.

Bara för att förtydliga så är det en och samma cylinder som går kasst även när du flyttar runt tändstift, spolar n shit? Har du även bytt brytarnas plats?
Det är sant, komptest har jag inte gjort. Skall kika!

Ja, det är den högra cylindern som inte tänder. Undantaget är som sagt när man ger lite gas, då går den sporadiskt. Var samma problem när jag bytte spolar och shit. Brytarna bytte jag visserligen plats på när jag ställde in tändningen fel med flit (ändrade tändkablarna och roterade plattan någorlunda), och då gick faktiskt båda...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vevhuskomp är förstås lika viktigt. Är dåliga cylindern på tändningssidan så borde dåliga ramlagertätningar synas genom olja/bensin innanför kåpan; är det på andra sidan kan du kanske se det på växellådsoljan eller känna lukten av bensin i densamma.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vevhuset är gemensamt för båda cylindrarna så om den går OK på 1 cylinder är det inget problem med dålig vevhustätning.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
360 graders vev på den? Varför är det då dubbla brytare etc?
Har något svagt minne av att man bytte till 180 graders vev nångång...
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
På min är en kolv i topp när den andre är nere och så ska det tydligen vara.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
I forntiden (exempelvis i armébågen (356?)) körde Jawa med 360-graders (eller egentligen noll-graders) vev varför den inte var tätad mellan vevhusdelarna. Vet inte vilken årsmodell man bytte till (för tvåtaktare) mer konventionella 180 grader.
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Jahapp, nu är motorn öppen...

Det började med att jag fick nya brytarspetsar + kondensatorer av Sukkaha (återigen, tack!). När jag väl monterat dem och testat så fick jag upp hoppet, för jävlar vad mycket bättre gnista jag fick! Efter att ha ställt in skiten, igen, för vad som känns som den tjugonde gången var det dags för test.

Samma sak igen, vänstra går på lågt varv men inte högra. Vad i fan! Ändrade om timingen både framåt och bakom osv. Kunde aldrig få något annat beteende. Testade med att byta tändspolar. Same shit. Nej nu blir jag jävlariden arg!

Sliter ur pluggarna (bara rök ur den vänstra, såklart) och sliter fram spärrskaftet. Väck med bultarna och av med toppen. :mad:

Här visar det sig att den högra cylindern läcker, och har gjort så en längre tid. Frågan är om det är ett resultat av att högra inte tänder, eller om det kan vara orsaken eller en av orsakerna. Är ju ingen hemskt stor läcka så vitt man kan se, så borde inte släppa ut så otroligt mycket komp.

Skall i alla fall slipa rent och testa att montera igen. Muttrarna var EXTREMT lätt åtdragna, hade antagligen kunnat lossa dem med en hylsa och bara nävarna om jag verkligen ville. Kan ju också bidra till att det inte var tätt.

NuZleIH.jpg

Ovan är den högra.

FxgdVKW.jpg

Jämfört med den vänstra.

Tydligt är att den högra läckt en längre tid. Vad det beror på vet jag inte. Kunde inte se någon direkt skada i alla fall. Tror ni att detta kan påverka såpass mycket att den inte tänder på tomgång? Jag är skeptiskt, för tycker att det inte borde spela så hemskt mycket roll, samt att det fungerar på högre varv.

00BdMB4.jpg

Här ovan är taget på blocket.

Vad tror ni lite mer rutinerade meckare?
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Fan skulle skickat med en toppackning med :)
Tror det kan vara en stor bov du har hittat iaf. Skulle mycket väl kunna vara det som gör att den bara tänder till på högre varv. Vid lågt varv försvinner för mycket komp ut i läckan men vid högre varv blir det bättre komp och då tjoffar den till. Nåja nu vet vi iaf att du har friska brytare och kondingar. :tummenupp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vore det inte värt att lyfta cylindrarna också för att titta till kolvar, kolvringar, hela cylinderloppet och tätningen vid cylinderfoten?
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Fan skulle skickat med en toppackning med :)
Tror det kan vara en stor bov du har hittat iaf. Skulle mycket väl kunna vara det som gör att den bara tänder till på högre varv. Vid lågt varv försvinner för mycket komp ut i läckan men vid högre varv blir det bättre komp och då tjoffar den till. Nåja nu vet vi iaf att du har friska brytare och kondingar. :tummenupp
Hoppas hoppas hoppas hoppas att så är fallet! :D

Hur snabbt skickas det från jawashop.com? Drar de iväg det samma vecka?
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Vore det inte värt att lyfta cylindrarna också för att titta till kolvar, kolvringar, hela cylinderloppet och tätningen vid cylinderfoten?
Tanken har slagit mig, är bara lite skraj att jag inte skall få ihop det sedan. Har som sagt aldrig skruvat hoj :)
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Snabbaste har varit 4-dagars leveranstid hittills. Lika bra att lyfta cylindrarna och kolla upp nu när du ändå håller på. Enklare motor finns knappt så den är ju som gjord för att öva upp skillzen.
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Snabbaste har varit 4-dagars leveranstid hittills. Lika bra att lyfta cylindrarna och kolla upp nu när du ändå håller på. Enklare motor finns knappt så den är ju som gjord för att öva upp skillzen.
Dåså!

Slängde ett snabbt öga, antar att man delar hela motorn på mitten med hjälp av de tre skruvar som sitter horizontellt? Tänddelen på ena sidan och växellådan på andra? Eller delar du på växellådan också?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top