Aldrig skruvat hoj innan - Jawa 350 634-6 Oilmaster 1984

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Tjoho!

Har följt forumet en längre tid (åtminstone fem till tio år) men har aldrig fått tummen ur för att faktiskt skaffa mig en hoj.

Men nu fick jag möjlighet att köpa den här pärlan :)D) till det överkomliga priset av 3500kr, så jag slog givetvis till. Tidsmässigt är det perfekt, då jag har tid över till ett nytt projekt.

View attachment 419377

Jag har aldrig skruvat på en hoj ö.ht innan, och jag kan inte mycket om det alls. Så det är av typen "learn as you go". Misstänker att det inte finns någon enklare motorcykel att skruva med, så det spelar väl ingen större roll egentligen.

Enligt säljaren gick motorcykeln senast för nästan tio år sedan, och "det var bara att stoppa i ett batteri". Jo, tjena - det brukar heta så. Då jag inte hade någon möjlighet att kika på den i person (och dessutom inte skulle veta vad jag skulle kolla efter) så brydde jag mig inte utan köpte den ändå. Det är ju inga pengar att tala om.

När jag väl fick hem den så visade det sig att det minsann var lite mer fel än vad personen hade gett intryck av - elen var helt åt helvete, tändplattan var utbytt, stiften var utbytta och tändhattarna var utbytta. Vad säger det mig? Jo, tidigare ägaren fick ett problem och kunde inte reda ut det, så han bytte allt utan framgång.

Började med att leta jordpunkter, fixa dessa och rensa kontakter på skit. Viss förbättring rådde, helljus fungerade samt även tuta och efter lite mer fepplande kom även blinkersen igång. Tjoho, är väl allt som behövs!

Rengjorde tank, slang och kopplingar för att få bra flöde igen. Hittade ingen ny slang att byta med (såvida jag inte ville köra med AN6 :rolleyes: ) så det fick bli på det viset. Den manuella pumpen till förgasaren, som den numer heter, ville dock inte som jag ville. Skruvade av locket och såg att ett stift hade fastnat. Räckte att lossa det så fungerade det finfint och bensinen flödade fritt. Toppen! Då vet jag att bensinen i alla fall kommer så långt.

Kände på kicken, och hade komp. Däremot saknades gnista. Testade att jorda ett stift direkt mot batteriet, fortfarande ingen gnista. Skit i det då, för fan! Här började felsökandet, och för någon med noll erfarenhet av såhär gamla system var det lite skrämmande.

View attachment 419378

Till sist hade jag härlett problemet hit. Kunde inte brytarspetsar mer än det extremt grundläggande, så det fick bli cirka tjugo minuters "den här går hit, den går dit, då borde det gå hit"-etc. Till slut kände jag att jag hade någorlunda koll på vad det var som hände, och efter att ha mätt upp alla komponenter så borde det i mina ögon fungera.

Började med ett slipa ytorna och fann att det var jävligt mycket skit som samlats. Efter att ha gjort denna behandling testade jag ett av stiften igen, och nu hade jag gnista på den ena. Framgång! Var vid det här fallet rätt lyrisk av att ha genererat resultat, och fick nya krafter. Bytte kontakterna så att samma brytarspets genererade gnista i det andra systemet och fick gnista där också. Således var alla fel efter brytarspets uteslutna, och jag visste att tändspole fungerade. Det var rätt skönt. Så vad var det som gjorde att den andra brytarspetsen var kass?

Började med att ändra hur mycket den öppnades och testade alla möjliga kombinationer. Inget verkade göra någon skillnad. Här fick jag snilleblixten (hoppas jag, riskerade jag att ha sönder något så vill jag inget höra) att koppla bort kabeln ut från brytarspetsen, så att jag kunde se gnistan genereras. Hade jag bara gjort det här en halvtimme tidigare så hade jag sparat rätt mycket tid. Det satt nämligen en skruvjävel för nära brytarspetsen där gnistan kortslöt. Jävla klåpare som monterat den nya tändplattan! Jag roterade schabraket några grader för att få marginal med avstånd till den kortslutande skruven, och voilá! We've got ignition! :yoparty:yoparty:yoparty

Nu hade jag gnista på båda stift, men det förbryllade mig att inget av stiften klarade "HTFAS"-testet (Hold This For A Second). :va Kunde utan problem hålla i stiftet när jag genererade gnistan. Hmm... Gick och hämtade ett bilstift och testade med... Misstag! Efter att ha slängt stiftet halvvägs över rummet konstaterade jag att de inte betedde sig likadant och att det var stiftet som skiljer.

Messade Nikel här på forumet som jag känner sedan tidigare, och frågade om hojstift kan skilja sig mot bilstift. Han sade åt mig att bara testa att spruta in lite startgas i cylindern för att se om det tänder.

Fan. Kunde jag inte tänkt på det själv! :huvet Nu fick jag ju stå där och se dum ut. Nåja, det bjuder jag på.

Visst tände det allt, och då jag visste att bensin nådde förgasaren tänkte jag att jag lika gärna kunde testa att starta. Av med luftfiltret, som numer snarare agerade plugg, och i med lite startgas.


Tog runt fyra timmar all in all, från att jag först lade nävarna på den tills jag var igång. Skall inte förneka att jag var jävligt stolt när den väl gick!

Efter detta så kollade jag drivningen. Kopplingen fungerande anmärkningsvärt bra, och växlarna gick i utan problem. Skulle precis rulla ut den för att provköra när jag märkte att gaswiren satt i kläm under tanken och tog i när jag svängde åt vänster. Jaja, lätt fixat. Fäller ned stödet, skall lyfta upp den - och då går stödet av. Hojen faller till vänster och min vänsterfot likaså. Lyckas svänga över högerbenet och ta emot, med en förbannad smärta i vänsterfoten. Som tur var så var det bara foten som gick sönder... Bara stukad som tur är, men förbannat jävla surt ändå!

Fanns inte på kartan att provköra, och då det hände i förrgår så har jag inte kunnat göra det än heller. Så ägnade tiden igår med att fixa gaswiren som lossnade från både förgasare och handtag när skiten började välta (som tur var ingen skada på varken handtag eller förgasare) och att börja planera vad jag vill göra med den.

Skall i alla fall ta bort den där jävla pakethållaren bak. Sätet är i otroligt bra skick, så kanske faktiskt behåller det till en början. Funderar på att lacka ramen mattsvart och ta bort kåpor, men jag gillar faktiskt stuket på den. Vi får se!

Elsystemet måste oavsett gås igenom, så kan lika gärna göra det om jag skall lacka om ramen.

Skall vara lite bättre med bilder nästa gång, hade ju ingen tanke på att skapa en tråd om det, men tyckte att det kan vara lite roligt för min skull!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Herregud, männscha..?!
Du kickar ju med växelspaken, det kan väl aldrig...?:rofl

Grattis, och ha så kul med denna öststatspärla.
Hade våra svenska DDR-politiker på schuttitalet fått som dom ville så hade denna hoj varit top of the line!
...eller vänta nu? Rapport 13 drog snöret vid 250cc. Så var det ja.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Grattis till köpet och framgången i verkstan!
Du gör alla rätt; ödmjukhet och logik är grejen vid felsökning och övrigt mekande!

Ordet "Oilmaster" ger mig en fundering: Om den har separat oljetank/-pump, är det viktigt som attan att kolla flödet till pumpen och slangar efter densamma liksom skicket på den vajer som sannolikt styr pumpens leverans.
 
Last edited:

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Wohoo en Jawa till! :)

Min Jawatråd ligger här. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?274698-Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawa&highlight=

Om du inte redan hittat så kan jag tipsa om en butik jag provat några gånger och är helnöjd med. http://www.jawashop.com/?gclid=CKPL9N2DtcUCFZaFaQodVAIACw
Jawa unite! Din var i jävulskt fint skick. Min är i det närmaste orörd... :D Men någon dag så, kanske!

Jag hittade en tjeckisk sida; http://www.jawamarkt.cz/en/ . Slipper ju risk att skatta då, och inbillar mig att frakten borde vara billigare. Men så kanske inte är fallet?

Grattis till köpet och framgången i verkstan!
Du gör alla rätt; ödmjukhet och logik är grejen vid felsökning och övrigt mekande!

Ordet "Oilmaster" ger mig en fundering: Om den har separat oljetank/-pump, är det viktigt som attan att kolla flödet till pumpen och slangar efter densamma liksom skicket på den vajer som sannolikt styr pumpens leverans.
Tusen tack! Historia inom industri med unika maskiner har lärt mig att alltid ställa fem varför, för att utesluta så mycket som möjligt samtidigt som du rör så lite som möjligt. Det har tjänat mig mycket väl när det gäller fordon som oftast har många komponenter inblandade!

Tycker att det är riktigt kul att skruva på saker man inte kan, man lär sig alltid så mycket. Bara en sådan sak hur gaswiren på den här jawan fungerade - löjligt simpelt, och genialiskt i sin enkelhet.

Oilmastersystemet var pluggat och användes inte när jag fick den - oavsett skulle jag nog inte våga lita på det innan jag hade plockat ned det i molekyler för att se hur det fungerar och kan fastställa att den doserar rätt. Har inte gett mig på växellådan ännu (där inlopp är), så kommer att fortsätta att blanda i tanken istället :)
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Jawashop.com är Tjeckisk serrö. :D
Jawa on!
Då blev det ju plötsligt väldigt intressant! Hur är det med frakten? Såg att det var hutlöst högt på båda sidor när man använde deras calculator... Hoppas att det finns möjlighet att använda ett eget DHL-kundnummer i så fall.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sista beställningen på lite blandat småplock 2,6 kilo så blev det flygfrakt för 195:-
Tycker inte det är så jäkla blodigt. Reservdelarna är ju nästan gratis jämfört med vad de hade kostat till en "riktig" hoj.:banana
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Fick lite gjort på hojen idag!

Började med att slita isär förgasaren. Den såg faktiskt förvånansvärt fin ut, hade bara två problem. En packning som såg ut såhär;

DSC_2188.jpg

En kopparbricka fick ta dess plats. Det andra problemet var lite skit som samlats, men inte mer än jag förväntat mig.

DSC_2190.jpg

Efter det ställde jag in avståndet för brytarspetsarna. Den ena öppnades 0.9mm när det skall vara 0.3 (har jag läst mig till i alla fall). Den gick bättre nu, men inte bra. På tomgång går bara den ena cylindern, och vid gaspådrag börjar den misstända även om den andra cylindern tänder sporadiskt. Gnistan genereras dock så fint, så fint så.

Kuken också.

Gav upp för idag, vet inte i vilken ände jag skall börja.
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag körde bonnavariant en bult ner i tändstiftshålet en stållinjal på toppen och märkte upp på bulten vid tdc.
Bort med bulten och gjorde ett nytt märke 3mm från tdc.
Funkade tillräckligt bra för mig iaf.
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Jag körde bonnavariant en bult ner i tändstiftshålet en stållinjal på toppen och märkte upp på bulten vid tdc.
Bort med bulten och gjorde ett nytt märke 3mm från tdc.
Funkade tillräckligt bra för mig iaf.
Jaha, det är inte känsligare än så?

Om jag förstått det rätt, brytarna skall börja öppnas 3mm under TDC?

En miljard tack i så fall, då blir det ju betydligt enklare att reda ut!
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jepp 3mm innan tdc vetifanken vad det blir omräknat i grader men det kwettala.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Så fort man ökar brytaravståndet, ökar förtändningen (eftersom de når nocken tidigare) och omvänt. Med tvåbrytarsystem kan man hamna i lägen där justeringen för ena cylindern inte räcker till utan man måste laborera med brytaravstånden för att nå rätta (och exakt lika!) förtändningspunkter.
Det räcker inte med att se att brytaren börjar öppna - det enklaste (om det är batteritändning) är att sätta en voltmeter över isolerade spetsen/jord; så fort brytaren börjar öppna får du spänning.
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Fan också. Tändningen stämde.

Började med att byta slang och montera ett sådant här bränslefilter;

7241615_kl_97_fuel_filter_amr.jpg

Det borde väl inte vara några problem med 2-taktsolja i bensinen? Kanske dum fråga, men hellre fråga en dum fråga för mycket än att göra fel.

När det väl gällde tändningen så kollade jag det först lite snabbt med en stav, och tyckte att det stämde - trots att den inte går som den skall. Då blev jag förbannad, och slängde lite snabbt ihop en mojäng för att kunna mäta det på tiondels millimeter - och det diffade på runt 0,15 millimeter. Vad fan!? Varför gör den inte som jag vill för!

Se hemmasnickrad mojäng nedan. Lite stolt över den ändå :D

DSC_2195.jpg

Vad nästa plan är vet jag faktiskt inte ännu. Några idéer, som inte innefattar att riva motorn? Det är plan Z... :(
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sorry nu är jag lite lat och orkar inte läsa igenom vad som gjorts.

*Nya stift?
*Ny bensin?
*Rengjort förgasare, plockat loss munstycken och blåst ur. Ställt blandskruv och nål som rekommenderat?
*Vet inte om din modell är lika beroende av ett bra batteri för att ge gnista ha isf batteriladdare kopplad när du testar att starta.

Mojängen blev ju kalas!:tummenupp
 

Jawa634

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Ort
Kristianstad
Hoj
Jawa 634 -84
Sorry nu är jag lite lat och orkar inte läsa igenom vad som gjorts.

*Nya stift?
*Ny bensin?
*Rengjort förgasare, plockat loss munstycken och blåst ur. Ställt blandskruv och nål som rekommenderat?
*Vet inte om din modell är lika beroende av ett bra batteri för att ge gnista ha isf batteriladdare kopplad när du testar att starta.

Mojängen blev ju kalas!:tummenupp
Stift är inte nya, men roterade med kvarvarande problem.

Bensin är nytt, dessutom rengjord tank.

Förgasaren är plockad i bitar och allt är rengjort samt urblåst. Blandskruv och nål är ställda i alla tänkbara kombinationer.

Batteriet är helt nytt. Kan testa att ha laddare kopplad men tvekar på att det är problemet.

:(
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Testa att byta sladdar till tändspolarna och kolla gnistan kanske? Du har 2 väl?
Kass kondensator kanske?
Jag har 2 nya kondensatorer jag kan skicka till dig. Har ju bytt till brytarlöst så jag kan leva utan dom.
Tändspolar med om du skulle konstatera att du har felet där.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top