Var hitta hjälm och jacka till bra pris?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vad ingen nämnt är att korvätarhjälmar ofta är tystare pga att de sluter mycket tätare runt halsen, och de är betydligt säkrare vid en olycka eftersom man inte behöver dra hela halsen uppåt för att få av hjälmen, man fäller bara upp fronten och bänder upp hjälmen.

Airoh (som jag har) m.fl. har ju nu för tiden en "evakuerings funktion" så man bara drar i en flärp så får man ut kindkuddarna vilket gör hjälmen lätt att ta av sen.
Men det är väl inget billighjälmarna brukar ha direkt. ÄN om jag inte tycker 3,2k elelr vad jag gav för min är så farligt. (GP500)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Tack för alla era tips.
Har ni någon erfarenhet av hjälmar med inbyggd Bluetooth. Låter ju väldigt praktiskt men hur är funktionen? Och hur funkar solvisir, bra eller anus? :)

Å har ni handlat på http://www.sharkspeed.se/

Kör en Schuberth C3 med Schuberth SRC BT installerad och det funkar bra. Finns annars väldigt gott om eftermarknadskit som funkar för de flesta hjälmar.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Skinnställ är bäst, finns inget som slår det vad gäller nötningsbeständighet, samt att det sitter åt runt kroppen. Kör jag på bana eller är ute och kör lite "inspirerat" har jag skinnställ.

När jag casualkör har jag Lindstrands jeans, Dainese knä/benskydd som man spänner fast runt benen, Dainese ryggskydd, skinnställsjackan (har delbart skinnställ) och Dainese mcsneakers.

Ska köpa mig en skinnjacka som är lite längre i midjan samt ett bälte så jag kan sätta ihop jeans och jacka i midjan så inte jackan åker upp om det är så att jag skulle glida på asfalten...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad ingen nämnt är att korvätarhjälmar ofta är tystare pga att de sluter mycket tätare runt halsen, och de är betydligt säkrare vid en olycka eftersom man inte behöver dra hela halsen uppåt för att få av hjälmen, man fäller bara upp fronten och bänder upp hjälmen.

Vad gäller märke så slår jag ett slag för Marushin om du kan hitta en butik som säljer dem. Väldigt bra betyg hos Sharp och ett mycket bra pris, även på visir och tillbehör. Köpte min för 5 år sen och det har aldrig varit något strul med den.

Sedan skyddar ju bogvisiret sämre än hakpartiet på en integralhjälm när det får ta smällar, så det är väl både och, men har man nackskada så vill man ju gärna att hjälmen ska komma av så lätt som möjligt. Har de inte börjat skära upp hjälmarna nuförtiden, apropå det?

Marushin finns på funbike i Västerås iaf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte om lite och skulle skippa en öppningsbar hjälm (ska ju inte äta korv ändå haha) men så hittade jag den här. Vad tror ni om den? Bra pris lockar ju. Eller vet ni någon annan runt samma pris som kan va bra (svart)?
http://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-miro-xrp-sport-black

Åk till en försäljare med stort utbud och prova olika tillverkares hjälmar, så vet du ungefär vilka som sitter bra. En billig hjälm som sitter dåligt är ganska bortkastade pengar för man får köpa en ny som sitter bra rätt fort.
Annars har biltema säkra hjälmar till låga priser, och det står inte biltema på dem nånstans. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänkte om lite och skulle skippa en öppningsbar hjälm (ska ju inte äta korv ändå haha) men så hittade jag den här. Vad tror ni om den? Bra pris lockar ju. Eller vet ni någon annan runt samma pris som kan va bra (svart)?
http://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-miro-xrp-sport-black

Tja. Det är säkert inget större fel på den hjälmen.
Min personliga övertygelse och min personliga erfarenhet är följande.

Dom hjälmar som säljs skall samtliga vara godkända enligt ECE R 22/05. Det betyder att dom har fullgod skyddseffekt. Det skiljer lite mellan olika hjälmar men jag är rätt övertygad om att om du smäller så att du fullständigt krossar en godkänd hjälm så är smällen såpass hård att du har så mycket andra skador att den krossade hjälmen inte spelar någon större roll. Det är kört i alla fall.
Det är också så att man med dagens hjälmar befinner sig rätt nära gränsen för vad som går att ta upp. Det är inte bara att hjälmen skal vara intakt. Den ska också bromsa upp farten utan alltför höga G krafter då detta skadar hjärnan. Det går därför inte utan vidare att bara göra stoppningen eller höljet avsevärt hårdare då det gör att retardationen blir så hög att man i alla fall får hjärnskador fast skallen är hel.

Så i skyddeffekt spelar det inte någon större roll om hjälmen är dyrare eller billigare. Tittar du på Sharps klasssificiering så är dyra och billiga hjälmar huller om buller i fråga om antal stjärnor.

så för skyddet så kan du köpa vilken som helst.

Vad gäller passform så är det inte heller direkt kopplat till priset. Det beror mer på vilken huvudform som du har och vilken huvudform hjälmtillverkarna optimerar mot. Vissa märken är bättre om man har runt huvud och vissa är bättre om man har avlångt huvud.

I det avseendet så väljer du bland dom hjälmar som sitter bekvämt.

Den tredje delen är detaljkvalitet och liknande. Dom billigare hjälmarna har ofta reglage för ventilation som inte håller lika bra och visiret sluter inte lika tätt mm.
Det betyder att en billig hjälm har större risk att du pillar sönder ventilationsreglaget eller att den låter mer pga att visiret inte sluter tätt.
En dyrare hjälm är ofta lite tystare när du är ute och åker.
Ofta har man en sämre optimerad ventilation i en billigare hjälm vilket leder till att du måste hålla på och öppna visiret för att få in luft så att inte det immar igen.
Billigare hjälmar skickar heller aldrig eller sällan med pinlock vilket effektivt minimerar problemet med imma.

Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm utan pinlock. Så bra anser jag att det är.

Visst kan du köpa en billigare hjälm och komplettera med pinlock men då måste du borra i visiret och blir det det minsta fel så sluter inte pinlock tätt och du får imma i alla fall. Plus att ett pinlock kostar en slant. ca 700 bagis. Det är något du får på köpet med en dyrare hjälm och det motiverar en del av det högre priset.

så i det avseendet så är det lite så att man får vad man betalar för. Och sedan är det ju en avvägning mellan vad man har för krav vilket beror lite på hur man kör och hur mycket.
Kör man endast kortare nöjesturer och sällan i höga farter så spelar det kanske inte någon större roll om det låter lite mer då man lätt kan använda öronproppar. Och pinlocken spelar mindre roll om man kör mest landsväg då det i dom fallen oftast är tillräckligt med ventilation för att hålla imfritt. I synnerhet om vädret är bra.
Kör man mycket längre sträckor och oavsett väder så vill man ha en tystare hjälm och man vill ha en med pinlock och bra ventilation då det annars blir för djävligt med imma om man hamnar i lite köer eller långsam trafik.

Dom hjälmar som jag personligen har erfarenhet är Biltemas integralhjälm, Shoei Raid 2 och Schubert C3pro.

Biltemas är helt OK som hjälm men det är en hel del vindbrus i den och ett ventilationsreglage har gett upp. Pga den bristfälliga ventilationen i låga farter och avsaknaden av pinlock så är det nödvändigt att lätta på visiret så fort man stannar om man vill se något alls dom närmaste minuterna.

Shoei hjälmen funkade felfritt fram tills jag skrapade den i asfalten i samband med att jag blev påkörd bakifrån i en korsning men även den var ganska högljudd om än mindre än biltemahjälmen. Dock bra mycket bättre ventilationsreglage och anndra detaljer så den var väl värd merkostnaden.

Schuberth hjälmen är den jag kör med nu och den är jag helnöjd med. Superb ventilation. Jag måste i stort sett aldrig lätta på visiret och den är tystast av dom hjälmar jag testat. Den enda grejen jag möjligen kan klaga på är att ventilationen nästan blir lite för bra när man kommer upp i fart så jag kan bli lite torr i ögonen. Men det är ett rejält I-landsproblem då det bara är att peta till ventilationsreglaget på hakan så släpper den in mindre luft när man kommer upp i fart.
Även den är väl värd sitt mrepris om du frågar mig.

Men det är med mina prioriteringar och jag kör ganska mycket och jag tar hojen till jobbet ibland även om det regnar lite så jag har ganska höga krav på hjälmen.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Ska du köpa en bra hjälm till en lite mindre peng så ska du köpa Marushin!
Efter att ha haft både Nolan och Airoh tidigare köpte jag en Marushin för några år sedan och blev sjukt överraskad.
Kvalitén är fantastisk och efter 3 säsonger med hjälmen på huvudet nästan varje dag så sitter den fortfarande tajt. Kanske något lite högt vindbrus ibland men eftersom jag nästan alltid kör med öronproppar så gör det inte mig något.

Vet att det är lite strul med agenturen i Europa för tillfället.
Det är något tyskt bolag som köpt upp rättigheterna till Marushin i Europa och har varit svårt att få tag i dom ett tag. Såg dock nyligen att en produktkatalog för 2015 är släppt så det kanske lossnar lite snart.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Åk till en försäljare med stort utbud och prova olika tillverkares hjälmar, så vet du ungefär vilka som sitter bra. En billig hjälm som sitter dåligt är ganska bortkastade pengar för man får köpa en ny som sitter bra rätt fort.
Annars har biltema säkra hjälmar till låga priser, och det står inte biltema på dem nånstans. :)
Fastnade för priset då den ska ha kostat det dubbla, och att den ser ok ut :)
Ska försöka komma iväg till någon bättre butik men bor lite off.
Den hjälm jag har nu blåser det full storm i (nästan i alla fall) om ja fortare än 70 och när ja kört 30 min känns de som någon skrikit mig i öronen lika länge :) Men så är den både billigare och gammal.
Tja. Det är säkert inget större fel på den hjälmen.
Min personliga övertygelse och min personliga erfarenhet är följande.

Dom hjälmar som säljs skall samtliga vara godkända enligt ECE R 22/05. Det betyder att dom har fullgod skyddseffekt. Det skiljer lite mellan olika hjälmar men jag är rätt övertygad om att om du smäller så att du fullständigt krossar en godkänd hjälm så är smällen såpass hård att du har så mycket andra skador att den krossade hjälmen inte spelar någon större roll. Det är kört i alla fall.
Det är också så att man med dagens hjälmar befinner sig rätt nära gränsen för vad som går att ta upp. Det är inte bara att hjälmen skal vara intakt. Den ska också bromsa upp farten utan alltför höga G krafter då detta skadar hjärnan. Det går därför inte utan vidare att bara göra stoppningen eller höljet avsevärt hårdare då det gör att retardationen blir så hög att man i alla fall får hjärnskador fast skallen är hel.

Så i skyddeffekt spelar det inte någon större roll om hjälmen är dyrare eller billigare. Tittar du på Sharps klasssificiering så är dyra och billiga hjälmar huller om buller i fråga om antal stjärnor.

så för skyddet så kan du köpa vilken som helst.

Vad gäller passform så är det inte heller direkt kopplat till priset. Det beror mer på vilken huvudform som du har och vilken huvudform hjälmtillverkarna optimerar mot. Vissa märken är bättre om man har runt huvud och vissa är bättre om man har avlångt huvud.

I det avseendet så väljer du bland dom hjälmar som sitter bekvämt.

Den tredje delen är detaljkvalitet och liknande. Dom billigare hjälmarna har ofta reglage för ventilation som inte håller lika bra och visiret sluter inte lika tätt mm.
Det betyder att en billig hjälm har större risk att du pillar sönder ventilationsreglaget eller att den låter mer pga att visiret inte sluter tätt.
En dyrare hjälm är ofta lite tystare när du är ute och åker.
Ofta har man en sämre optimerad ventilation i en billigare hjälm vilket leder till att du måste hålla på och öppna visiret för att få in luft så att inte det immar igen.
Billigare hjälmar skickar heller aldrig eller sällan med pinlock vilket effektivt minimerar problemet med imma.

Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm utan pinlock. Så bra anser jag att det är.

Visst kan du köpa en billigare hjälm och komplettera med pinlock men då måste du borra i visiret och blir det det minsta fel så sluter inte pinlock tätt och du får imma i alla fall. Plus att ett pinlock kostar en slant. ca 700 bagis. Det är något du får på köpet med en dyrare hjälm och det motiverar en del av det högre priset.

så i det avseendet så är det lite så att man får vad man betalar för. Och sedan är det ju en avvägning mellan vad man har för krav vilket beror lite på hur man kör och hur mycket.
Kör man endast kortare nöjesturer och sällan i höga farter så spelar det kanske inte någon större roll om det låter lite mer då man lätt kan använda öronproppar. Och pinlocken spelar mindre roll om man kör mest landsväg då det i dom fallen oftast är tillräckligt med ventilation för att hålla imfritt. I synnerhet om vädret är bra.
Kör man mycket längre sträckor och oavsett väder så vill man ha en tystare hjälm och man vill ha en med pinlock och bra ventilation då det annars blir för djävligt med imma om man hamnar i lite köer eller långsam trafik.

Dom hjälmar som jag personligen har erfarenhet är Biltemas integralhjälm, Shoei Raid 2 och Schubert C3pro.

Biltemas är helt OK som hjälm men det är en hel del vindbrus i den och ett ventilationsreglage har gett upp. Pga den bristfälliga ventilationen i låga farter och avsaknaden av pinlock så är det nödvändigt att lätta på visiret så fort man stannar om man vill se något alls dom närmaste minuterna.

Shoei hjälmen funkade felfritt fram tills jag skrapade den i asfalten i samband med att jag blev påkörd bakifrån i en korsning men även den var ganska högljudd om än mindre än biltemahjälmen. Dock bra mycket bättre ventilationsreglage och anndra detaljer så den var väl värd merkostnaden.

Schuberth hjälmen är den jag kör med nu och den är jag helnöjd med. Superb ventilation. Jag måste i stort sett aldrig lätta på visiret och den är tystast av dom hjälmar jag testat. Den enda grejen jag möjligen kan klaga på är att ventilationen nästan blir lite för bra när man kommer upp i fart så jag kan bli lite torr i ögonen. Men det är ett rejält I-landsproblem då det bara är att peta till ventilationsreglaget på hakan så släpper den in mindre luft när man kommer upp i fart.
Även den är väl värd sitt mrepris om du frågar mig.

Men det är med mina prioriteringar och jag kör ganska mycket och jag tar hojen till jobbet ibland även om det regnar lite så jag har ganska höga krav på hjälmen.
Tack för ditt lite längre inlägg :)
Intressant att läsa jämförelser och hur de kan funka.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kör med hörselproppar så slipper du bli döv.
Förstår inte att folk kan köra utan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad ingen nämnt är att korvätarhjälmar ofta är tystare pga att de sluter mycket tätare runt halsen, och de är betydligt säkrare vid en olycka eftersom man inte behöver dra hela halsen uppåt för att få av hjälmen, man fäller bara upp fronten och bänder upp hjälmen.

Vad gäller märke så slår jag ett slag för Marushin om du kan hitta en butik som säljer dem. Väldigt bra betyg hos Sharp och ett mycket bra pris, även på visir och tillbehör. Köpte min för 5 år sen och det har aldrig varit något strul med den.

Man fäller bara upp fronten.......
Vilket ju förutsätter precis det: Att man bara kan fälla upp fronten.
Men om man nu inte bara kan fälla upp fronten därför den av säkerhetskäl är låst så du måste använda två händer på två olika knappar för att få upp fronten.
Hur stor chans tror du det är då att nån som hittar dig överhuvudtaget får av hjälmen?
Just det här skälet: Att man måste veta hur man tar av hjälmen på mig, om jag inte kan göra det själv, gjorde att jag inte köpte en "korvätar" Nolan.
Trots att Nolan hjälmen satt bra på mitt huvud. Och inte skymde sikten framåt även om jag lutade huvudet framåt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Såkallade korvätarhjälmar är ofta ett sämre val på sporthoj då de inte har samma siktvinkel uppåt. Däremot är de bekvämare och tystare (generell).

Fälla upp fronten diskussionen köper jag inte. Köp en kvalitetshjälm så syns det väldigt tydligt hur de funkar och ambulanspersonalen är inga nybörjare.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Är det värt att köra från Sthlm till Uppsala och besöka Lelles eller finns det nån/några i Sthlm med liknande utbud? Är i första hand ute efter byxor men ev även ny hjälm och skor. Man får väl åka dit och prova men lägga köpet på mobilen så man får webbpris...
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Tidningen Metro idag. Handelsboden. Hägersten i sthlm.
Jackor från 995 och kevlarjeans från 995:banana

Synd att man bor i Dalarna och inte i Stockholm.
Hittade inga svarta jeans för dom pengarna på webbshoppen tyvärr.

- - - Updated - - -

Tidningen Metro idag. Handelsboden. Hägersten i sthlm.
Jackor från 995 och kevlarjeans från 995:banana

Synd att man bor i Dalarna och inte i Stockholm.
Hittade inga svarta jeans för dom pengarna på webbshoppen tyvärr.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Synd att man bor i Dalarna och inte i Stockholm.
Hittade inga svarta jeans för dom pengarna på webbshoppen tyvärr.

- - - Updated - - -



Synd att man bor i Dalarna och inte i Stockholm.
Hittade inga svarta jeans för dom pengarna på webbshoppen tyvärr.

Ta och kolla på blocket. Jag har bara köpt MC-kläder där en gång. Fick iden kolla efter skinnkläder.
Hittade några som verkade rätt storlek.
Det visade sig att säljaren, några år över 70 år nyligen sålt hojen och nu sålde resten av utrustningen.
Jag köpte ett par skinnbyxor för 300kr.
Byxorna ser ut som om de aldrig använts, dvs som nya !

En vän gav sig själv i 40-årspresent en Honda 1000. Skinnställ, hjälm, handskar, stövlar osv.
När han tre år senare sålde allt för han inte hade tid. Så hade han kört 250 mil.
Skulle jag gissa att det mesta var nästan som nytt......
Så det kan löna sig kolla på blocket.
Efter MC-kläder.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kör med hörselproppar så slipper du bli döv.
Förstår inte att folk kan köra utan.

Det beror väl lite på hur fort man kör, Hur långt man kör och vilken hjälm man har.

Min Schuberth C3 är ordentligt tyst. Upp till drygt 100 finner jag ingen som helst anledning att sätta i öronproppar så när jag åker till och från jobbet när det är mestadels lägre hastigheter (Essingeleden i rusning är inte direkt lätt att köra skitfort på) så stoppar jag inte i öronproppar. Åker jag en längre tur och kanske en nöjestur så kan jag stoppa i öronproppar. Dels för att man då sitter en längre stund och dels för att det bitvis kanske går lite fortare och då känns det skönt.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Öronproppar känns jobbigt att hålla på och mecka med. Låter de för mycket får man väl sjunga lite eller nåt haha :) Nej ja skulle inte orka hålla på med proppar. Men visst vore de skönt om de var lite tystare ibland, men ännu så länge låter inte min hoj så mycket utan de är mest vindbrus så stör.
:gnissla
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Öronproppar känns jobbigt att hålla på och mecka med. Låter de för mycket får man väl sjunga lite eller nåt haha :) Nej ja skulle inte orka hålla på med proppar. Men visst vore de skönt om de var lite tystare ibland, men ännu så länge låter inte min hoj så mycket utan de är mest vindbrus så stör.
:gnissla

Det är just för vindbrusets skull man använder propparna. Prova en dagstur med proppar och du kommer känna skillnaden i skallen när du lägger dig på kvällen.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top