Var hitta hjälm och jacka till bra pris?

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Har dålig koll på mc-kläder osv men tänkte att man kanske kunde få lite tips här.
Är ute efter en hjälm och vill ha nåt som är bra men inte överdrivet dyrt.
Integral eller kanske en öppningsbar, men är det stora skillnader? Är dom öppningsbara lika täta osv. Är de nåt att tänka på och finns de några speciella nätbutiker där man kan hitta bra priser på bra grejer?

Är också intresserad av att hitta jacka, gärna från Alpinestar men tycker att utbudet verkar lite svagt, eller är de jag som inte hittat rätt bara?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hjälm, det viktigaste är att den sitter bekvämt på ditt huvud. Och ger dig bra sikt framåt.
Även när du lutar huvudet lite framåt.
Och givetvis uppfyller EU kraven på hjälm.
Bra pris: Prova hjälmar på Jula och Biltema.
Jacka, bra pris. Kan finnas på både Jula och Biltema.
Sedan tycker jag att du inte ska glömma ryggskydd. Godkänt enligt L2 kraven.
Biltemas L2 duger långt.
Och MC-handskar.
Och läderstövlar.
 
Last edited:

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Hjälm, det viktigaste tidigare men en sitter bekvämt på ditt huvud. Och ger dig bra sikt framåt.
Även när du lutar huvudet lite framåt.
Och givetvis uppfyller EU kraven på hjälm.
Bra pris: Prova hjälmar på Jula och Biltema.
Jacka, bra pris. Kan finnas på både Jula och Biltema.
Sedan tycker jag att du inte ska glömma ryggskydd. Biltemas L2 duger långt.
Och MC-handskar.
Och läderstövlar.

Nja, Biltema hoppar ja nog över även om dom säkert kan ha nåt som är ok :)
Tänkte mig nåt lite bättre. Har en del grejer sen tidigare men hjälm och jacka behövs nytt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Lelles mc har ju en rea del i sin web butik. Jag köpte själv en 7000kr hjälm där förra året för 2995kr typ.
Kolla där!
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Testa allt du behöver av skydd i närmaste butik, sen beställer du allt på nätet och sparar du nån tusen lapp.
:rolleyes:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fcmoto.de har alltid Både jackor och hjälmar till bra pris.

UK är hjälmar generellt billiga så kolla nätet.

Annars är det den tiden på året då det är mycket demokörning och lite events mest överallt. Brukar vara nån mindre generell rea på 10-15% då och riktigt låga priser på utvalda produkter, dvs sånt som värmt hyllorna länge och ingen vill ha.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag handlade från motorama.it, tyckte de hade både bra priser och sortiment.

Testa allt du behöver av skydd i närmaste butik, sen beställer du allt på nätet och sparar du nån tusen lapp.
:rolleyes:
Ge åtminstone butikerna en chans, gillar du inte deras priser så hör om det går att göra en kompromiss mellan ditt nätpris och butikens pris. I mitt fall blev det online för att butikerna inte kunde ta in ställ och hjälm i färgerna jag ville ha utan månader av leveranstid. Då beställer jag hellre själv.

Tycker vi butikerna har en felaktig prissättning så får vi också visa dem att det kan fungera att konkurrera med nätet, men inte genom att handla allt från duells och låtsas att vi fortfarande lever på 90-talet.

I mitt fall kostade stället cirka 6000 istället för 8000 och hjälmen 3500 istället för 5000kr. När jag pratade med butiker om det här så var de resonliga kring att justera mitt slutpris.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lelles brukar alltid ha lite fjolårsmodeller som säljs till bra priser.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag köpte en HJC på MC-Boden, billig och snygg. Min kompis har en Shoei, 5 ggr så dyr, men mycket tystare. Kolla vikten på hjälmen, jag föredrar en lätt hjälm. Öppningsbara brukar vara aningens tyngre och känns onödiga. Antingen kör du mc eller så äter du korv. Dvs. ta av dig hjälmen när du inte kör, ha en integralhjälm på när du kör.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Bröderna Nilssons Mc tillbehör i Helsingborg. Har mycket grejor. Färdiga klädpaket osv. O jävligt trevliga dessutom, o inget strulande. Kör själv med icke öppningsbar AGV. Öppningsbara hjälmar använder väl bara 50 +gubbar som kör BMW el dyl:D
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Tack för alla era tips.
Har ni någon erfarenhet av hjälmar med inbyggd Bluetooth. Låter ju väldigt praktiskt men hur är funktionen? Och hur funkar solvisir, bra eller anus? :)

Å har ni handlat på http://www.sharkspeed.se/
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för alla era tips.
Har ni någon erfarenhet av hjälmar med inbyggd Bluetooth. Låter ju väldigt praktiskt men hur är funktionen? Och hur funkar solvisir, bra eller anus? :)

Å har ni handlat på http://www.sharkspeed.se/

Generellt solvisir: sämre testresusultat i pannan.

Är det denna du tänker på? V210B Flip up Solvisir Blank Bluetooth


OBS, UTAN ATT VETA.... "No name" med bogvisir och inbyggda solbrillor och en matchvikt på över 1,8kg. Hade inte ens funderat på det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla era tips.
Har ni någon erfarenhet av hjälmar med inbyggd Bluetooth. Låter ju väldigt praktiskt men hur är funktionen? Och hur funkar solvisir, bra eller anus? :)

Å har ni handlat på http://www.sharkspeed.se/

Inbyggt solvisir är trevligt, men inte tillräckligt trevligt för att väga upp säkerhetspåverkan, plus att tonade visir eller solglasögon löser samma problem bättre.
Inbyggd blåtand? Du menar kommunikationsutrustning? Eller är det bara hörlurar? Ivf, saker som är inbyggda i billiga hjälmar brukar vara ren skit, och mest bara något extra att trycka på kartongen för att locka intet ont anande köpare.
Om det är V210B du tänker på så är det onekligen ett jävligt lågt pris, så jag skulle förvänta mig en finish som får dig att vilja dra en slägga genom hjälmen efter första turen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Generellt solvisir: sämre testresusultat i pannan.

Är det denna du tänker på? V210B Flip up Solvisir Blank Bluetooth


OBS, UTAN ATT VETA.... "No name" med bogvisir och inbyggda solbrillor och en matchvikt på över 1,8kg. Hade inte ens funderat på det.

Gissar det är en V-Can. Finns utan solvisir och BT på Jula för 699kr.
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/hjalmar/mc-hjalm-641100/
Min 1a Integralhjälm var en VCan köpt på Julas rea i Sundsvall vintern 2009 för 289kr vad jag minns,
Kraschtestade den själv med bra resultat, inga skador på huvudet.
Vilket inte var så konstigt, **** hos Sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/v-can-v190
Men vad det gäller V210B så har den ***
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/v-can-v210b
Och jag misstänker *** är varianten utan solbrillor och BT.
Som (solbrillor &BT) ju lär ta bort lite dämpmaterial.
Är du intresserad kan du ju prova V210B hos Jula.
För att se om den passar din skalle.
Innan du slår till på BT varianten.
 
Last edited:

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Någon här som använder jeansen som är sydda med kevlar? Ska ju va bättre än skin vad jag hört.
Skulle vilja ha ett par svarta men vore trevligt om man kunde hitta ett par som var lite billigare än 2500kr.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Någon här som använder jeansen som är sydda med kevlar? Ska ju va bättre än skin vad jag hört.
Skulle vilja ha ett par svarta men vore trevligt om man kunde hitta ett par som var lite billigare än 2500kr.

Bättre än skinn nä, men billiga svarta på xlmoto.se
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad ingen nämnt är att korvätarhjälmar ofta är tystare pga att de sluter mycket tätare runt halsen, och de är betydligt säkrare vid en olycka eftersom man inte behöver dra hela halsen uppåt för att få av hjälmen, man fäller bara upp fronten och bänder upp hjälmen.

Vad gäller märke så slår jag ett slag för Marushin om du kan hitta en butik som säljer dem. Väldigt bra betyg hos Sharp och ett mycket bra pris, även på visir och tillbehör. Köpte min för 5 år sen och det har aldrig varit något strul med den.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top