Honda CB 400 N Cafe Racer

Rednalo

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Bromma
Hoj
1983 Honda CB400N, Yamha XT660R
Tjena! Har en gammal CB som jag tänkt att bygga om lite till något cafe racer liknande.
Detta är mitt första bygge och det jag känner att jag kommer ha mest problem med är förgasarna (Är helt okunnig när det kommer till förgasare). Jag har plockat bort luftburken och ersatt med två st k&n luftfilter. Har kollat runt lite och sett att det verkar vara problematiskt (omöjligt?) att ställa in dom på egen hand.
Frågan är om jag borde låta en verkstad bestycka förgasarna eller om jag faktiskt borde köpa två st mekaniska förgasare istället, Någon som har gjort detta på en CB förut? Om det blir att köpa nya förgasare, vad borde jag köpa?

Har nyligen börjat bygget så jag har inte kommit så långt än, jag tar gärna emot tips och kritik överlag
Såhär ser den ut i dagsläget

11186480_10202612555593352_1025832015_n.jpg
11195532_10202612556193367_269906336_n.jpg



Sadel är på gång, det jag vill göra näst är att bytta ut det brutalt fula styret mot clip-ons, och även byta tank eftersom att det inte finns någon fulare/mer opassande tank. Funderar eventuellt på en CX500 tank, några tips?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Härligt med mera kaffe på vägarna.:tummenupp

Förgasarna ska gå att få helt ok. Bara att justera in men det får du göra även om du köper mekaniska.
Riktigt lika silkesmjukt som med luftburken kommer det förmodligen inte att bli. Turbulens och annat kan eventuellt komma att märkas.


Apropå styret går inte det att vända på så höger blir väster liksom. Ser nästan ut som det skulle kunna bli caféstuk på det då.


Ooooooooch apropå tanken så är väl den ganska ok. Beror klart lite på hur formen på sadeln kommer att bli.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Kul projekt!

+1 på att behålla förgasarna och se hur bra du kan få det med de inställningsmöjligheter de har.
CX-tanken är väl rätt fet?

CB400N var min första hoj så man blir alltid lite gråtmild när de kommer på tapeten! :kär

:hej

/e
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är ju ett clubmanstyre, helt rätt på en kafferäser!
Men det ska ju peka nedåt! Det är monterat upp och ned.

Vill du bli av med det så betalar jag frakten annars :tummenupp Jag vet en HPD som behöver ett styre...

112.jpg

118421d1238493948-my-enfield-cafe-racer-project-biltwel-clubman.jpg
 
Last edited:

Rednalo

Ny medlem
Gick med
5 May 2015
Ort
Bromma
Hoj
1983 Honda CB400N, Yamha XT660R
Jag får helt enkelt se hur det blir med förgasarna när jag kommit en bit längre på bygget. CX tanken är fortfarande ganska fet ja, men tycker den ser mycket bättre ut än originaltanken. Och angående styret så var det en vän till mig som hade köpt ''ett jävligt ballt'' styre som han monterade :confused: , dock så pekade det inte uppåt sådär mycket utan det är jag som har lossat på det. Han köpte också nya blinkers/baklyse på biltema vilket inte heller var så snyggt, så nästa steg blir som sagt att byta till clip-ons och även nya blinkers & baklyse. Men först får jag väl vända på styret, vem vet det kanske ser någorlunda bra ut :D
 

gamfors

Medlem
Gick med
17 Aug 2014
Ort
Nyköping
Hoj
kawasaki z500 -82, z500 -81, z750 -81
Har ett clipon i annonserna. Kolla där om du vill.20150425_171700.jpg
här är mitt bygge lycka till med ditt första förhoppningsvis inte det sista. Väntar med spänning på fortsättningen.
Gamfors:smasha
 

SlipknotMace

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2015
Tjena!

Testar om tråden lever.

Har också gjort mitt första bygge på en CB400. Har haft en hel del problem med att få henne att gå rent och bra efter att ha bytt till kon-filter, främst över 3/4 gaspådrag.

Jag köpte helt enkelt en rejäl uppsättning med munstycken hos NCCR och har provat mig fram. Senast hade jag strl 108 på primära och 118 på sekundära och var skapligt nöjd, dock något hög tomgång och lite dålig gasrespons. Bytte plats på dom (118 prim och 108 sek) men har inte hunnit provköra igen. Tror dock att jag har hittat rätt kombination.

Kan tillägga att jag fortfarande har originalsystemet och den stora ljuddämparen kvar, den kan säker uppträda helt annorlunda med andra rör på.

Vad gäller tanken så går det att lura ögat med hjälp av lacken, tycker jag har lyckats hyffsat på min. (Tyvärr lyckas jag inte ladda upp nån bild).
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tjena!

Testar om tråden lever.

Har också gjort mitt första bygge på en CB400. Har haft en hel del problem med att få henne att gå rent och bra efter att ha bytt till kon-filter, främst över 3/4 gaspådrag.

Jag köpte helt enkelt en rejäl uppsättning med munstycken hos NCCR och har provat mig fram. Senast hade jag strl 108 på primära och 118 på sekundära och var skapligt nöjd, dock något hög tomgång och lite dålig gasrespons. Bytte plats på dom (118 prim och 108 sek) men har inte hunnit provköra igen. Tror dock att jag har hittat rätt kombination.

Kan tillägga att jag fortfarande har originalsystemet och den stora ljuddämparen kvar, den kan säker uppträda helt annorlunda med andra rör på.

Vad gäller tanken så går det att lura ögat med hjälp av lacken, tycker jag har lyckats hyffsat på min. (Tyvärr lyckas jag inte ladda upp nån bild).
Vilket fint och ganska ovanligt grundämne du har valt. Vilken årsmodell är det?

:)

Här i USA där jag bor växelvis är det mycket populärt att använda Honda 400:eek:r och 350:eek:r som caféracers. Har du sett de som Glory Motor Works byggde till "The girl with the dragon tattoo"?

http://selvedgeyard.com/2011/12/12/...oes-to-glory-the-girl-with-the-dragon-tattoo/
 

Bifogat

  • honda-cl-350-motorcycle-the-girl-with-the-dragon-tattoo-movie-photo.jpg
    honda-cl-350-motorcycle-the-girl-with-the-dragon-tattoo-movie-photo.jpg
    54.1 KB · Visningar: 142

SlipknotMace

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2015
Ja det är kanske inte den vanligaste eller mest optimala hojen att bygga på. Dom finns dock i överflöd här hemma och är ganska billiga att köpa, fick t ex min av svärmor?

Det är en 83:a med 4000 mil på mätaren och en motor i toppskick, så det är en bra utgångspunkt.

Jepp, har sett dom. Riktigt schyssta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top