Falken onsdag 6/5

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja det var ju snällt. Hade de berättat det för alla hade det vart ÄNNU BÄTTRE!
Vi i depån fick inte reda på nåt och stod och väntade på flaggan mellan långsam/snabb. Den kom aldrig och när vi började undra på riktigt fick vi svaret att alla kör nu men nu är det slut!!!
Ursäkta, men det är jävligt dåligt som arrangör att inte ta en sån sak med samtliga på banan.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ja det var ju snällt. Hade de berättat det för alla hade det vart ÄNNU BÄTTRE!
Vi i depån fick inte reda på nåt och stod och väntade på flaggan mellan långsam/snabb. Den kom aldrig och när vi började undra på riktigt fick vi svaret att alla kör nu men nu är det slut!!!
Ursäkta, men det är jävligt dåligt som arrangör att inte ta en sån sak med samtliga på banan.

Jaha det var ju tråkigt du missa :(, jo de är väl inte överdrivet tydliga och förbättringspotential finns, de förlitar sig väl på att ryktet sprids, vilket fungerar till 90%, men helt klart något de bör ta åt sig av
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tydligen... En förare frågade och vi sa att det var ok, hälsa dina kompisar sa herrn med svart/vita flaggan att han sagt. Och nu råkade inte jag vara kompis med just denne förare.
Amatörmässigt och slappt!!!
FMK har fått... kalla det Feedback!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns tyvärr lite oklarheter kring flera saker i gatgruppen. Jag skall försöka att ta med mig det till nästa tävling och diskutera med ledningen.

Det gäller t.ex slicks och förarutrustning. Skall man ha ett krav på skinnställ i alla gatgrupper eller kan man tillåta ett textilställ av modern typ i lugn grupp. Detta under fötutsättning att stället sitter någolunda tajt. Övrig skyddsutrustning såsom mc stövlar , handsskar, ryggskydd och integralhjälm är självklarheter.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns tyvärr lite oklarheter kring flera saker i gatgruppen. Jag skall försöka att ta mig det till nästa tävling och diskutera med ledningen.

Det gäller t.ex slicks och förarutrustning. Skall man ha ett krav på skinnställ i alla gatrupper eller kan man tillåta ett textilställ av modern typ i lugn grupp. Detta under fötutsättning att stället sitter någolunda tajt. Övrig skyddsutrustning såsom mc stövlar , handsskar, ryggskydd och integralhjälm är självklarheter.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
:3freakuDet finns tyvärr lite oklarheter kring flera saker i gatgruppen. Jag skall försöka att ta mig det till nästa tävling och diskutera med ledningen.

Det gäller t.ex slicks och förarutrustning. Skall man ha ett krav på skinnställ i alla gatrupper eller kan man tillåta ett textilställ av modern typ i lugn grupp. Detta under fötutsättning att stället sitter någolunda tajt. Övrig skyddsutrustning såsom mc stövlar , handsskar, ryggskydd och integralhjälm är självklarheter.

Nu var det ju nån som sprang runt och skulle skicka hem alla med delade ställ, och påstod att enbart helställ var tillåtet. Verkade som de fick kalla fötter tillslut dock när det var 25-30 pers som skulle bli hemskickade (blir ju en del pengar)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är helt enligt svemo rr reglemente med delat skinnställ som är ihopsatt med dragkedja. Att sedan många rr förare väljer ett helställ av bekvämlighets och säkerhetsskäl är en annan sak.

Ett delat ställ är förövrigt det normala skinnstället på en gathoj.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu var det ju nån som sprang runt och skulle skicka hem alla med delade ställ, och påstod att enbart helställ var tillåtet. Verkade som de fick kalla fötter tillslut dock när det var 25-30 pers som skulle bli hemskickade (blir ju en del pengar)

Det dom sa på förarmötet var att delade skinnställ är tillåtet så länge byxan och jackan går att sätta ihop med dragkedja! Var du inte på mötet eller exakt vad var det du missförstod, tror att alla andra förstod vad dom sa! Gore tex-ställ köper jag rakt av särskilt efter senaste debaklet med en farbror i sista körningen förra året men du kanske inte var på plats då?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det dom sa på förarmötet var att delade skinnställ är tillåtet så länge byxan och jackan går att sätta ihop med dragkedja! Var du inte på mötet eller exakt vad var det du missförstod, tror att alla andra förstod vad dom sa! Gore tex-ställ köper jag rakt av särskilt efter senaste debaklet med en farbror i sista körningen förra året men du kanske inte var på plats då?

Det var ju EFTER alla protesterade, min kollega med delat berik-ställ blev tillsagt att det bara är att packa ihop och åka hem igen, tillsammans med 25 pers till med delade ställ.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det var ju EFTER alla protesterade, min kollega med delat berik-ställ blev tillsagt att det bara är att packa ihop och åka hem igen, tillsammans med 25 pers till med delade ställ.

Har ni inga dragkedjor? Dom sa inget till mig trots att jag mötte ett par av dem mellan passen, konstigt:gnissla
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Som sagt, skinnställsbråket varade från ca 16:30-17:00 och många blev tillsagda att åka hem, men tillslut backade de av kravet på helställ och på förarmötet 17:05 var det OK med delat skinnställ med dragkedja.

Så att du inte blev tillsagt i pauserna är inte så konstigt
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Som sagt, skinnställsbråket varade från ca 16:30-17:00 och många blev tillsagda att åka hem, men tillslut backade de av kravet på helställ och på förarmötet 17:05 var det OK med delat skinnställ med dragkedja.

Så att du inte blev tillsagt i pauserna är inte så konstigt

Det är helt enligt svemo rr regler med tvådelat ställ som är ihopsatta med en dragkedja.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är helt enligt svemo rr regler med tvådelat ställ som är ihopsatta med en dragkedja.

Känns som du försöker övertyga mig, jag hade helställ och trodde ett tag jag skulle bli ensam i gat-gruppen ;) Men min kollega som jag kom dit med blev tillsagt att åka hem, samt mina nya hoj-kompisar jag nyss träffat blev också tillsagda att de inte kommer få köra.

Står en arrangör och säger att du ska åka hem du kommer inte bli utsläppt på banan, så spelar det ju inte så stor roll vad svemos reglemente säger, är ju arrangörens regler som gäller. Möjligtvis om man kör en svemo-sanktionerad träning i licensgrupp så kan man hänvisa till svemos reglemente
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som sagt, skinnställsbråket varade från ca 16:30-17:00 och många blev tillsagda att åka hem, men tillslut backade de av kravet på helställ och på förarmötet 17:05 var det OK med delat skinnställ med dragkedja.

Så att du inte blev tillsagt i pauserna är inte så konstigt

Ok nä trodde dom sprang omkring efter erat långsamma pass och letade syndabockar! Men jag var på plats strax innan halv fem men det var ingen från klubben som var framme hos mig för att syna mitt ställ då det framgår ganska tydligt och ej går att missa att det är tudelat! Det enda jag såg var att dom skickade iväg en snubbe i gore tex-ställ det var allt!
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kan bara tillägga att på FMK s tjejdag var det tydligen OK med textilställ som skyddsutrustning. Även öppen hjälm USCH! var en godkänd skyddsutrustning.

Jag håller just på att diskutera frågan i klubben så att vi får enhetliga och tydliga regler i frågan kring skyddsutrustning och i den diskussionen ingår inte öppen hjälm som någon godkänd skyddsutrustning.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag kan bara tillägga att på FMK s tjejdag var det tydligen OK med textilställ som skyddsutrustning. Även öppen hjälm USCH! var en godkänd skyddsutrustning.

Jag håller just på att diskutera frågan i klubben så att vi får enhetliga och tydliga regler i frågan kring skyddsutrustning och i den diskussionen ingår inte öppen hjälm som någon godkänd skyddsutrustning.


Orka........:gnissla
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Frågan är lika mycket en klubbfråga som en säkerhetsfråga. Dessa oklara regler är ett problem för oss funktionärer och för deltagarna. Det är inte roligt att lova någon att få köra en dag samtidigt som en annan person underkänner deltagarens skyddsutrustning.

Det finns tre vägar att gå i säkerhets frågan.

1 Använda reglerna i Svemo's rr reglemente rakt av.

2 Använda SMC' s utrustningskrav för stor bana rakt av.

3 skapa egna regler baserade på rr reglemente och smc's regler.

Jag lutar åt alt 3.


Förslaget till utrustningskrav...
-Integralhjälm
-Visor eller Glasögon
-Mc stövlar
-Mc handskar med hårda skydd.
-CE märkt ryggskydd
-Skinnställ helt eller 2:delat ihopsatt med dragkedja.
-Textilställ 2 delat ihopsatt med dragkedja. Endast i lugn/medel grupp.
-Bröstskydd rekommenderas men är inget krav.

Utrustningen skall vara felfri och ha god passform på deltagaren.

Den lösningen ger flertalet mc förare möjlighet deltaga i bankörningen samtidigt som säkerheten hålls på en god nivå.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Frågan är lika mycket en klubbfråga som en säkerhetsfråga. Dessa oklara regler är ett problem för oss funktionärer och för deltagarna. Det är inte roligt att lova någon att få köra en dag samtidigt som en annan person underkänner deltagarens skyddsutrustning.

Det finns tre vägar att gå i säkerhets frågan.

1 Använda reglerna i Svemo's rr reglemente rakt av.

2 Använda SMC' s utrustningskrav för stor bana rakt av.

3 skapa egna regler baserade på rr reglemente och smc's regler.

Jag lutar åt nr 3


Upprepar mig, orka:näsblod
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top