Terrängkörningslagen

Adde125

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2015
Ort
Uddevalla
Hoj
2013, KTM 125 exc sixdays
Tjena, har varit riktigt jävla cross sugen i ca 1 år nu och är väldigt nära lätt mc kortet nu, min nuvarande hoj är alldeles för fräsch för att köra i skog med, så hade tänkt köpa mig en ktm 125 exc -08 eller liknande, lv-reggad, besiktad å allt sånt, dra till någon skog och köra, läst en del om terrängkörningslagen och hittar mest typ att man åker på olovlig körning, obesiktat, oförsäkrat osv, men då jag kommer köra reggat å ha körkort för klassen, vad mer kan dom ta mig för? skadegörelse på annans mark? Bryter mot terrängkörningslagen? läst att man kan få typ 1000 kr i böter men, eftersom jag bara är 17 kan man la bara spela dum och låstas som man inte visste om det? :hihi Någon kunnig i detta område?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kör du reggat har du antagligen körkort för cykeln och borde därmed fara införstådd med vilka regler som gäller. Om länsman dyker upp i skogen (högst osannolikt) lär du åka på böter även om du spelar dum. Men det värsta är väl egentligen markägarna som lär bli förbannade, tar reda på var du bor åker hem till dig och ger dig en sjuhelvetes utskällning, typ.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du körkortet på prövotid kan det säkert bli indraget med...
Äger du inte marken, eller har tillstånd från ägaren så ser jag inte direkt någon anledning för dig att köra där öht.
Håller du dig däremot på vägar (vilket även kan vara gamla knappt synliga traktorspår) så gäller ju inte riktigt terrängkörningslagen.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Har du körkortet på prövotid kan det säkert bli indraget med...
Äger du inte marken, eller har tillstånd från ägaren så ser jag inte direkt någon anledning för dig att köra där öht.
Håller du dig däremot på vägar (vilket även kan vara gamla knappt synliga traktorspår) så gäller ju inte riktigt terrängkörningslagen.

Det där du säger stämmer inte tyvärr.. Traktorspår och andra "vägar" som blivit till av böndernas och skogsarbetares terrängfordon räknas som terräng och är enligt lagen lika otillåtna att köra i som genom stock&sten. Det är klart, markägarna kanske inte blir lika förbannade dock :)

Drygt på nått vis att det inte finns krav på förbudsskyltar, vet själv att det kan vara svårt att veta var övergången är nästan från grusväg eller "skogsbilväg" till ett traktorspår eller skogsmaskinsspår, och således rätt svårt att veta när exakt man börjar bryta mot lagen..:smasha

Terrängkörningslagen skrev:
Vad innebär terrängkörningslagen?
Med vissa undantag är all barmarkskörning i terräng med motordrivet
fordon förbjuden. Terrängkörningslagen är till för att skydda naturen
mot skador och minimera störningen på djurliv och friluftsliv. Den
gäller alla, såväl markägare som allmänhet, och oavsett om det finns
förbudsskyltar eller inte.

Vad är terräng?
Terräng definieras som all mark,
förutom bebyggda områden och
vägar, till exempel skog, fjäll,
myr, åker, äng, hage och park.
Det innebär att även motionsspår,
vandringsleder och traktorväg
eller hjulspår i terrängen
som skapats av körning med till
exempel traktor eller motorredskap
räknas som terräng. Enskild
väg och skogsbilväg är att
anse som väg.




http://www.lansstyrelsen.se/jonkopi...n/informationomfyrhjulingochterrängfordon.pdf
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Adde125 skrev:
eftersom jag bara är 17 kan man la bara spela dum och låstas som man inte visste om det?
Det är inte någon större risk att du åker fast.
Kör du däremot alltför vårdslöst och kör sönder annans mark så har du med automatik kvalat in i den kategorin som inte behöver spela dum.
Kör man offroad med förnuft så förstör man inte och samtidigt så hjälper man till att ha kvar den lagstiftning vi har idag utan att det blir fler röster som ropar efter ytterligare skärpningar.

Mina tankar går till dom MC förare som blåser full fart genom fartkameror bara för att man kan.....blir man förvånad den dagen lag på nummerplåt framtill kommer?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top