Bilprovningen skrotade min MC (tips på ny)

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Jag var i Rissne Sundbyberg på drive in besiktning. Killen som provkörde cykel drog iväg som idiot och körde omkull i första rondellen.

När han kom tillbaka sade han att det viktigaste var att han inte blev skadad och att han var ledsen men inget kunde göra något åt saken (total empatilös och avsaknad av skam).

Jag hade en Honda CBR 600 F3. Skulle vilja köpa en MC runt 30 000 kr nu, med en försäkring under 4000 kr/år. Vad hade ni köpt. Åker ibland lite bana på kul, men kör mest till jobbet eller tar mig någon tur på någon kurvig väg ibland.

Vilken MC hade ni valt?

Yamaha R6
Honda CBR 600 F
Kawasaki ZX-6R
Suzuki GSX-R600

Jag funderar också på någon MC med upprätt styre så man kan busa lite. Tipsa gärna på någon sådan också.

För och nackdelar på cyklarna ovan och de ni föreslår vore bra
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fan va surt! Hoppas du blir kompenserad ordentligt!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Inget tips på hoj men skulle vilja veta mer om hur Bilprovningen hanterar det.

Vanligtvis tycker man att det är lite visset med ersättning från försäkringsbolagen. Slantar Bilprovningen nåt extra ur "egen ficka" eller från nån separat försäkring som dom har? Står dom för självrisk? Har du pratat med stationschefen om att han inte provkörde utan idiotkörde och var vårdslös med din egendom?

Har varit med om en liknande situation när jag som 18-åring besiktigade min Saab V4. På platsen jämte så försökte en besiktningsman få upp en Porsche 930 med lite för låg frontspoiler.Efter två kärringstopp när besiktningsmannen försökt smyga upp på lyften så erbjöd sig ägaren att köra upp den men det var inte aktuellt. Besiktnigsmannen gav lite mer grundgas än vad som kändes eller lät bra sen tappade han kopplingen.

Fronten låg kvar på lyften och Porschen satt i porten på andra sidan. Det viktigaste var dock att besiktningsmannen var oskadd. Dock inte helt säker på att han var det efter att ägarn var klar..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Litertwin med upprätt körställning är vad jag skulle ha valt. Liten radfyra med sittställning som en bruten räka är ju knappast optimalt vid pendling...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Shit happens !
En dålig dag på jobbet har väl alla haft ....

Det kommer lösa sig, -du behöver inte vara orolig :va
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag skulle säga SV1000 med kåpa om du pendlar på motorväg, annars nakenversionen.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Jag är 34 och bor i Stockholm, av mina egna erfarenheter av försäkringar så kan du ju ta bort alla dom där hojarna med R på direkt om du ska komma i närheten av 4k/år :huvet
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om du kan tänka dig att gå upp några kronor så kanske du ska titta på en Bandit 1250, försäkring ca 4-5000.


Tipsar absolut inte om Banditen för att min råkar vara till salu...
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Trist att höra att hojen blev skrot. Bilprovningen bör ju få pröjsa för hela kalaset, allt annat är ju inget annat än absurt!
Hoppas det löser sig med ny hoj.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag kom precis på varför jag är en så pass sporadisk besökare på besiktningsfaciliteter.. De missar ju alltid viktiga saker som man redan vet om men gnäller som om jorden ska gå under om det inte sitter en jävla reflex bakpå. Helt meningslöst om man inte är total mekanalfabet och de kanske kan upptäcka ett jätteglappt hjullager eller annat uppenbart.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
...Jag funderar också på någon MC med upprätt styre så man kan busa lite. Tipsa gärna på någon sådan också...
Street Triple 675 men kanske lite svår att hitta för 30kkr ännu, men mycke bus i de hojarna är det :)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Gick den igenom?
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
De har en helt egen försäkrning för "när det händer". din egen försäkrning skall inte belastas.

Se till att ställa av hojen omedelbums så den slipper ticka onödiga försäkrningspengar.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag ska snart besiktiga en hoj på Rissnes bilprovning, får man fråga vad personen i fråga hette så att man kan hålla sig borta? :huvet

Uppdatera gärna med vad du får för hojen av försäkringsbolaget, (gissar på 20-25 kkr, är det mindre ska du överklaga).

Har du rätt till hyrbil/hyrmc undertiden du väntar på att köpa ny? Eller får du kompensation för resor med annat transportmedel? Ring och kolla, jag skulle bli förvånad om en kund med bil inte fick ut en hyrbil på bilprovningens bekostnad om de totalkvaddade den!

Varför ska det vara annorlunda med MC?
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Som sagt!
Det vore verkligen intressant att få löpande information om hur bilprovningen och försäkringsbolag agerar i frågan.
Hur kom du hem från besiktningen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spelar väl ingen roll om det är en vanlig konsument/köpehoj?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det viktigaste var dock att besiktningsmannen var oskadd. Dock inte helt säker på att han var det efter att ägarn var klar..

Jag vette fan om man inte hade lappat till fanskapet. Min livs sämsta affär är min nuvarande hoj, den börjar bli dyr mot vad ja skulle få ut för en krasch (för mig). Skulle en bes man då krascha den och sedna inte stå för skiten hade det smält.

Jag hoppas innerligt att dem gör rätt för sig, du skall väl fan inte behöva betala någon självrisk när en bes skrotar din hoj?
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Jag var i Rissne Sundbyberg på drive in besiktning. Killen som provkörde cykel drog iväg som idiot och körde omkull i första rondellen.

När han kom tillbaka sade han att det viktigaste var att han inte blev skadad och att han var ledsen men inget kunde göra något åt saken (total empatilös och avsaknad av skam).

Jag hade en Honda CBR 600 F3. Skulle vilja köpa en MC runt 30 000 kr nu, med en försäkring under 4000 kr/år. Vad hade ni köpt. Åker ibland lite bana på kul, men kör mest till jobbet eller tar mig någon tur på någon kurvig väg ibland.

Vilken MC hade ni valt?

Yamaha R6
Honda CBR 600 F
Kawasaki ZX-6R
Suzuki GSX-R600

Jag funderar också på någon MC med upprätt styre så man kan busa lite. Tipsa gärna på någon sådan också.

För och nackdelar på cyklarna ovan och de ni föreslår vore bra

Vidga vyerna lite.
Aprilia Falo är en underbar hoj för sportig körning och sportigare touring. Billig försäkring dessutom. Ingen stadshoj däremot. Men vad ska man där och göra med hoj?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Vidga vyerna lite.
Aprilia Falo är en underbar hoj för sportig körning och sportigare touring. Billig försäkring dessutom. Ingen stadshoj däremot. Men vad ska man där och göra med hoj?

ApriliaChrille
ApriliaChrille är uppkopplad nu
Medlem

Reg.datum
Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory




"Vidga vyerna" :D:hihi :D :lol
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top