Pris kränga/balansera däck?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Då det är dags att kränga på nya svålar på hojen tänkte jag kolla vad som är normalpris för krängning och balansering?
Jag kommer med lösa hjul och däck köpta på nätet.
Hjulen är till en GSXR1000 K3.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det brukar väl hamna nånstans i intervallet 200-500 riksdaler?
Dålig koll eftersom att jag kränger själv nuförtiden. :crash
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag betala 200kr för att kränga på ett däck när jag själv tog av det från hojen. 400kr hjulet om det sitter på hojen vet jag att nån tagit, eller 700kr för båda.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hittade dessa:

Michelin PILOT POWER 2CT Front 120/70 ZR17 TL (58W) M/C, Framhjul Michelin PILOT POWER 2CT Rear 180/55 ZR17 TL (73W) M/C, Bakhjul

Kostar 2017kr på däckonline.
Hos lokala däcknasaren (Euromaster) kostade likadana däck 3500kr monterat o klart, efter SMC's 28% rabatt
:näsblod
Borde inte kosta 1500kr att kränga på dom då.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
På däckonlines webbsida fins det länkar till däckverkstäder som kränger på de däck man kommer med lösa. Ring de närmaste och fråga om de har mc-däckutrustning och vad de tar för att kränga på lösa hjul.
Borde inte vara mer än 150 kr/hjul.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Dom som finns här i stan har inte prylar för mc-hjul.
Får kolla om det finns någon annan i närheten.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Borde inte vara mer än 150 kr/hjul.

Det "borde" vara en hundring totalt eftersom jag själv som glad amatör lyckats demontera, kränga, montera båda hjulen på 30 min en stressig stund.. helt utan maskiner..

MEN, jag vet att en del däcknasare här i stan tar en 400:- / hjul ändå.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det "borde" vara en hundring totalt eftersom jag själv som glad amatör lyckats demontera, kränga, montera båda hjulen på 30 min en stressig stund.. helt utan maskiner..

MEN, jag vet att en del däcknasare här i stan tar en 400:- / hjul ändå.

Du tycker alltså att en timdebitering på 200:- känns rimlig?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Dom som finns här i stan har inte prylar för mc-hjul.
Får kolla om det finns någon annan i närheten.

Min däcknasare bytar mina mc-däck med sin vanliga maskin avsedd för bildäck, inga problem alls så vad exakt det är för "prylar" verkstäderna i din stad inte har för att kränga ett mc-däck vet jag ej, han balanserar dock manuellt:tummenupp

Edit: han kränger båda däcken för en hel hundring jämnt:hihi
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Min däcknasare bytar mina mc-däck med sin vanliga maskin avsedd för bildäck, inga problem alls så vad exakt det är för "prylar" verkstäderna i din stad inte har för att kränga ett mc-däck vet jag ej, han balanserar dock manuellt:tummenupp

Edit: han kränger båda däcken för en hel hundring jämnt:hihi

Tar du bort bromsskivorna då?

På mina maskiner har jag tillsatser som jag får montera på för att kränga MC-däck.

Jag har den här maskinen:
http://www.verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-256at


Men den här tillsatsen: http://www.verktygsboden.se/tillbehoer-till-daeckmaskiner/mc-adapter-4-st

Även till balanseringsmaskinen så behöver du utrustning. Du har liksom inte ett stort centrumhål i din MC-fälg så du bara kan smacka på den och balansera.

Jag har en tillsats som består av en smalare centrumbult, och en stor "klo" som håller däcket när jag balanserar.

http://www.verktygsboden.se/tillbeh...c-adapter-foer-daeckbalanserare-50.0.145773.1

Utan den här utrustningen hade det inte funkat, men ja. Du har rätt i att det är samma maskiner.

Jävulskt hyggligt av honom att kränga för 50 spänn per däck dock.
Ren förlust om man tänker på maskiner, vikter, ström, lokalhyra, timpenning, SKATT osv. :)

Det "borde" vara en hundring totalt eftersom jag själv som glad amatör lyckats demontera, kränga, montera båda hjulen på 30 min en stressig stund.. helt utan maskiner..

MEN, jag vet att en del däcknasare här i stan tar en 400:- / hjul ändå.

Företag har ju som regel omkostnader i form av dyra maskiner, lokaler, el, telefoner osv som du kanske inte har?

Dessutom så får dom skatta bort en hel del av den där hundringen. Ca hälften.

Tar ca 5-10 min att byta båda däcken med maskin så det ger ett timpris på 600-1200 kr/h för ett tämligen okvalificerat arbete... :fakta


:dummer
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tar ca 5-10 min att byta båda däcken med maskin så det ger ett timpris på 600-1200 kr/h för ett tämligen okvalificerat arbete... :fakta

Tja, fast om alla ska utföra arbete till självkostnadspris blir det snart inga firmor kvar.
Allt kan ju heller inte prissättas med tidsåtgång som bas, utan vissa priser måste vara enhetsbaserade. Ska företagen annars sänka priserna i takt med att de skaffar maskiner eller personal som klarar av att utföra jobbet snabbare?
Personligen tycker jag att ett pris på ca 300:- per hjul känns helt rimlig (nej, jag är inte i branschen själv).
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Min däcknasare bytar mina mc-däck med sin vanliga maskin avsedd för bildäck, inga problem alls så vad exakt det är för "prylar" verkstäderna i din stad inte har för att kränga ett mc-däck vet jag ej, han balanserar dock manuellt:tummenupp

Edit: han kränger båda däcken för en hel hundring jämnt:hihi

Som Tommy.exe skrev, måste det till någon mojäng för att mc-hjulet, som inte har stort centrumhål, ska funka med maskinen för bilhjul.
Euromaster och dom andra däcknasarna har dom prylarna men blir mest griniga när man kommer med däck som man inte köpt av dom.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag ångrar inte att jag lärde mig kränga själv... Ni kan ni med, antingen är ni slapprövar och får pynta det handlaren väljer ta för jobbet, eller så tar ni tag i det.

:fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ångrar inte att jag lärde mig kränga själv... Ni kan ni med, antingen är ni slapprövar och får pynta det handlaren väljer ta för jobbet, eller så tar ni tag i det.

:fakta

Ja, det är ju inte så att prylarna för att kränga själv är så värst dyra, dessutom vet man att det blir rätt gjort. Första gångerna är det rätt jobbigt bara. :gnissla
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som Tommy.exe skrev, måste det till någon mojäng för att mc-hjulet, som inte har stort centrumhål, ska funka med maskinen för bilhjul.
Euromaster och dom andra däcknasarna har dom prylarna men blir mest griniga när man kommer med däck som man inte köpt av dom.

Förstår inte riktigt vilken "mojäng" du pratar om men min däcknasare använder inga "mojänger", han nyper fast fälgen precis som han gör med en bilfälg, inga konstigheter alls, funkar hur bra som helst! Har även krängt crossdäck på samma sätt utan mojänger, kan ha med maskinernas utformning att göra!
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tar du bort bromsskivorna då?

På mina maskiner har jag tillsatser som jag får montera på för att kränga MC-däck.

Jag har den här maskinen:
http://www.verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-256at


Men den här tillsatsen: http://www.verktygsboden.se/tillbehoer-till-daeckmaskiner/mc-adapter-4-st

Även till balanseringsmaskinen så behöver du utrustning. Du har liksom inte ett stort centrumhål i din MC-fälg så du bara kan smacka på den och balansera.

Jag har en tillsats som består av en smalare centrumbult, och en stor "klo" som håller däcket när jag balanserar.

http://www.verktygsboden.se/tillbeh...c-adapter-foer-daeckbalanserare-50.0.145773.1

Utan den här utrustningen hade det inte funkat, men ja. Du har rätt i att det är samma maskiner.

Jävulskt hyggligt av honom att kränga för 50 spänn per däck dock.
Ren förlust om man tänker på maskiner, vikter, ström, lokalhyra, timpenning, SKATT osv. :)



Företag har ju som regel omkostnader i form av dyra maskiner, lokaler, el, telefoner osv som du kanske inte har?

Dessutom så får dom skatta bort en hel del av den där hundringen. Ca hälften.




:dummer


Nä! Vet inte vad han har för maskin men jag ska dit snart, ska köra en bandag till nu på onsdag på däcken jag har på sen är det dags för byte, ska filma min däcknasare när och hur han kränger mc-däck på sin maskin!
 
Last edited:

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Nä! Vet inte vad han har för maskin men jag ska dit snart, ska köra en bandag till nu på onsdag på däcken jag har på sen är det dags för byte, ska filma min däcknasare när och hur han kränger mc-däck på sin maskin!

Ja tack, jag vill gärna se en bild på backarna. :)

Kanske har han några superdeluxegummiskydd för att inte repa sönder hela fälgen. :)
Varje dag man får lära sig något nytt är ju en bra dag.

Det är ju nämligen det som är hela poängen med mina tillsatser, dom inverterar greppet, så att du klämmer fälgen från utsidan istället för insidan.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja tack, jag vill gärna se en bild på backarna. :)

Kanske har han några superdeluxegummiskydd för att inte repa sönder hela fälgen. :)
Varje dag man får lära sig något nytt är ju en bra dag.

Det är ju nämligen det som är hela poängen med mina tillsatser, dom inverterar greppet, så att du klämmer fälgen från utsidan istället för insidan.

Mig veterligen har han hittills bara skickat på fälgen på maskinen, klämt åt skiten och krängt av det, han har inte hållt på med tillsatser/ombyggnationer, inget jag har sett honom göra när han krängt åt mig ivf! Sist åkte jag bort oannonserat lite på vinst och förlust (det är oftast så man får göra med honom men å andra sidan bor han i sin lilla däckverkstad) och jag hade tur. Han var i stort sett klar med en bil och hade tid över så han hjälpte mig omgående och jag såg som sagt inte att han gjorde ngt speciellt med sin däckmaskin utan hivade helt sonika på min bakfälg och satte igång typ!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top