Trafikförsäkringsföreningen..

Bergenström

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
I ett hus
Hoj
XJ6 YAMAHA -09
..Skickade just en faktura till mig på 875sek. Jag köpte mig en ny cykel någon vecka sen, och förra ägaren ska tydligen inte ens haft trafikförsäkring fast påställd dom 5sista dagarna innan. Och det resulterade i att jag nu får denna jävla faktura. NU är ju trafikförsäkringsföreningen stängt och nu är det rött fram till måndag så där lär jag inte få något svar.
Vad jag inte förstår är hur dom kan fakturera mig, när det varit en annan ägare under tiden, det säger väl sig självt vem som gjort felet. Blir helt tokig här, vad ska jag göra? Är jag tvungen att betala skiten? Tänker inte ringa förra ägaren förnst jag lugnat ner mig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Och du har haft trafikförsäkring sedan dagen du köpte den?
 

Bergenström

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
I ett hus
Hoj
XJ6 YAMAHA -09
Japp, skaffade försäkring 1dag innan jag åkte o köpte, står klart o tydligt med datum 5dagar före.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har transportstyrelsen registrerat rätt datum för ägarbytet?
 

Bergenström

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
I ett hus
Hoj
XJ6 YAMAHA -09
Förvärvsdatum enligt regbeviset står 14/5, utförandedatum 22/4
Den 19/4 köpte jag den 18/4 fixade jag försäkringen
Fattar fortfarande inte varför jag ska betala, då jag inte ens hade pratat med han för än 18/4.
Räkningen från TFF säger 14/4-18/4 har den varit oförsäkrad, alltså 5 dagar á 175kr
Så frustrerande det här, lägg till att jag måste betala för en regbesiktning från 35kw till full effekt, 880 fuckin kr som jag inte visste om.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Vem lade ägarbytet på lådan? Blivit lurad en gång, det tippexades över text och datum och bilen såldes vidare utan att han som köpte den av mig fanns med som ägare...
Men nu kan man ju göra det via nätet, tror jag.
Står det rätt datum på regbeviset har du ditt på det torra.

Ring dem och be dem ta fram regbeviset och se om det är ändrat i det. Annars har väl säljaren lurat dig.
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Förvärvsdatum enligt regbeviset står 14/5, utförandedatum 22/4
Den 19/4 köpte jag den 18/4 fixade jag försäkringen
Fattar fortfarande inte varför jag ska betala, då jag inte ens hade pratat med han för än 18/4.
Räkningen från TFF säger 14/4-18/4 har den varit oförsäkrad, alltså 5 dagar á 175kr
Så frustrerande det här, lägg till att jag måste betala för en regbesiktning från 35kw till full effekt, 880 fuckin kr som jag inte visste om.


är inte förvärvsdatum = samma datum som mc skrev på dig???
då är det 5 dagar där fram till den 19 som du köpte....
 

Bergenström

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
I ett hus
Hoj
XJ6 YAMAHA -09
är inte förvärvsdatum = samma datum som mc skrev på dig???
då är det 5 dagar där fram till den 19 som du köpte....

Jo tydligen, då har idioten ändrat isåfall, då jag skrev den 19/4 på regbeviset. Nu är det inte en jättesumma men mer själva grejen att idioten har lurat mig. Får väl vänta tills på måndag o höra med dom. Han kommer få 10ggr tebax var så säker.

O vad tjänar han på det här? fatta rinte
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ring transportstyrelsen. TFF kommer aldrig ge sig om inte förvärvsdatum blir korrigerat.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jo tydligen, då har idioten ändrat isåfall, då jag skrev den 19/4 på regbeviset. Nu är det inte en jättesumma men mer själva grejen att idioten har lurat mig. Får väl vänta tills på måndag o höra med dom. Han kommer få 10ggr tebax var så säker.

Ta inte det här fel men... Det kan vara svårt att tyda vissa människors kråkfötter, det är inte heeeelt omöjligt att en slarvigt skriven 9:a kan se ut som en 4.
Det går säkerligen att lösa hur som helst, så chilla och var glad över att du har en ny hoj :banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kryssade ni att den skulle ställas av i samband med ägarbytet?

Det står på blanketten att avställning inte sker direkt utan att det är en fördröjning. Har jag för mig.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kryssade ni att den skulle ställas av i samband med ägarbytet?

Det står på blanketten att avställning inte sker direkt utan att det är en fördröjning. Har jag för mig.

Det stämmer. Ägarbytet sker det datumet som står skrivet, avställning sker den dagen pappret kommer in och behandlas. Har jag för mig det står iaf. Eller så är det tvärtom.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det stämmer. Ägarbytet sker det datumet som står skrivet, avställning sker den dagen pappret kommer in och behandlas. Har jag för mig det står iaf. Eller så är det tvärtom.

Förr var problemet att det INTE stod på blanketten men skedde så i praktiken, dvs folk som trodde sig ställa av i samband med köp automatiskt fick en 4 dagar utan korrekt försäkring. Har dom ändrat på det är det jättebra, men så var det inte seanst jag fick en blankett.

Men detta är ett sidospår, TS har redan skrivit att han INTE ställde av i samband med köp, att han hade trafikförsäkring från dag 1. Låter snarare som att någon läst en 9a som en 4a, borde gå att åtgärda efter några timmar i telefonkö och gnäll på inkompetenta handläggare. Säljaren borde kunna intyga riktigt försäljningsdatum.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Förr var problemet att det INTE stod på blanketten men skedde så i praktiken, dvs folk som trodde sig ställa av i samband med köp automatiskt fick en 4 dagar utan korrekt försäkring. Har dom ändrat på det är det jättebra, men så var det inte seanst jag fick en blankett.

Men detta är ett sidospår, TS har redan skrivit att han INTE ställde av i samband med köp, att han hade trafikförsäkring från dag 1. Låter snarare som att någon läst en 9a som en 4a, borde gå att åtgärda efter några timmar i telefonkö och gnäll på inkompetenta handläggare. Säljaren borde kunna intyga riktigt försäljningsdatum.

Sista inlägget i sidospåret: när tjejen köpte sen hoj förra våren så stod det på pappret att så var fallet. Minns att det var lite funderande på hur man skulle skriva datumen för att slippa TFF. Sen visade det sig iofs att den varit avställd hela sommaren. Tur att hon knappt körde med den :p
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Nu hjälper ju detta inte dig ett skvatt tyvärr men till nästa gång kan du se till att säljaren tankar ner appen Mina fordon och kör ägarbytet därigenom så slipper man den här sortens strul.

När jag köpte min hoj så såg jag till att säljaren tankade ner den appen och ägarbytet gick igenom på en gång, utan några tveksamheter från varken säljare eller köpare. Det enda man behöver är regbeviset och körkort på säljare resp. köpare då appen använder koderna från dessa.
 

Bergenström

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
I ett hus
Hoj
XJ6 YAMAHA -09
Grabben som sålde hade skenförsäkrat den på sin farsa som inte kunde närvara, så blev tvungen att köra papper. Självklart så använder ja alltid appen när ja köper eller säljer fordon.

Dom hade tydligen öppet idag transportstyrelsen, ringde, stod i kö i 30min, fick prata med en gotländska, hon kolla upp det och det var som alla trodde att det automatiska systemet hade tagit min jävla 9:a för en 4:a. case closed. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu hjälper ju detta inte dig ett skvatt tyvärr men till nästa gång kan du se till att säljaren tankar ner appen Mina fordon och kör ägarbytet därigenom så slipper man den här sortens strul.

När jag köpte min hoj så såg jag till att säljaren tankade ner den appen och ägarbytet gick igenom på en gång, utan några tveksamheter från varken säljare eller köpare. Det enda man behöver är regbeviset och körkort på säljare resp. köpare då appen använder koderna från dessa.

Man kan ta med sig appen själv och byta, det har jag gjort de senaste två begagnatköpen. Smidigt som attans, och köparen behöver inte kunna ett jota om telefoner, teknik eller nåt, bara ha sitt körkort och ett ägarbevis. :p
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top