Hjälp med byte av packboxar på en gammal R1a

Danne_M

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -99
Eftersom det är lagom lätt att få tag i en verkstadstid just nu undrar jag om någon vänlig själ har lust att hjälp mig att byta packboxar på min gamla skrutthoj. Det är en R1:a från 1999 det handlar om.

Om någon känner till en verkstad som har en tid över inom överskådlig framtid så mottages gärna tips om det också :)

Klantigt av mig att inte styra upp det hela i vintras när jag ändå höll på att plocka isär hojen. :huvet
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Gör du mina om jag gör dina? :D
Första gången bör man ha hjälp, är aningen knepigt. Fjädring är något jag gladeligen lämnar bort och betalar för. Om du ställer upp med främre/bakre depåstöd, skruvar loss gaffelbenen, köper delar och lämnar in löst blir det enklare/billigare. Räkna ca 1500 kr och upp.

Kolla med dessa, de är små och har ibland möjlighet att ta småjobb även när det är full rulle. Med lösa gaffelben blir det enklare och smidigare:

Johan på Mcverkstaden
http://www.mcverkstaden.se

Johan på Hammarströms motor
http://www.hammarstromsmotor.se

Tobbe på Svenska motorcykelaktiebolaget
http://gulasidorna.eniro.se/f/svenska-motorcykelaktiebolaget:7818199

MC-bolaget i Järfälla
http://www.mcbolaget.se/
 

Danne_M

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -99
Tack igen för tipsen. MC-bolaget fixar det om två veckor vilket är fasen så mycket bättre än den 4e juni som jag fick på mcvaruhuset. :banana
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag lärde mig fixa mina själv i våras. Eller egentligen vintern innan när jag bytte fjädrar i framgaffeln, det knepigaste är nästan att mcgyvra ihop något verktyg för att spänna ner fjädern i gaffeln. Det är allt annat än svårt bara man tar det lugnt och kollat på lite youtubevideos först. Och har lite juste verktyg.

Jag lyxade till det och köpte hem både en fin fjädertryckargrej och en packboxdrivare modell onödigt bra för att bara byta packboxar någon gång vart x:e år.

Kan iaf låna ut det du behöver. Hade gärna hjälpt till att meka men är lite lätt överbelastnad med måste-göra-grejor ett tag framåt.
 

Danne_M

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -99
Jag lärde mig fixa mina själv i våras. Eller egentligen vintern innan när jag bytte fjädrar i framgaffeln, det knepigaste är nästan att mcgyvra ihop något verktyg för att spänna ner fjädern i gaffeln. Det är allt annat än svårt bara man tar det lugnt och kollat på lite youtubevideos först. Och har lite juste verktyg.

Jag lyxade till det och köpte hem både en fin fjädertryckargrej och en packboxdrivare modell onödigt bra för att bara byta packboxar någon gång vart x:e år.

Kan iaf låna ut det du behöver. Hade gärna hjälpt till att meka men är lite lätt överbelastnad med måste-göra-grejor ett tag framåt.

Snällt av dig att låna ut verktygen, men jag tvivlar på att jag är kompetent nog att göra allt ensam utan att förstöra något :D
 

Challenger

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Söderort
Hoj
Italiensk Drömhoj
Jag lärde mig fixa mina själv i våras. Eller egentligen vintern innan när jag bytte fjädrar i framgaffeln, det knepigaste är nästan att mcgyvra ihop något verktyg för att spänna ner fjädern i gaffeln. Det är allt annat än svårt bara man tar det lugnt och kollat på lite youtubevideos först. Och har lite juste verktyg.

Jag lyxade till det och köpte hem både en fin fjädertryckargrej och en packboxdrivare modell onödigt bra för att bara byta packboxar någon gång vart x:e år.

Kan iaf låna ut det du behöver. Hade gärna hjälpt till att meka men är lite lätt överbelastnad med måste-göra-grejor ett tag framåt.

Vart köpte du dina verktyg? jag skulle behöva byta packboxar i min gaffel jag också.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top