Dör vid tomgång och får förgasarsmällar - zx9r 1995

oslagbar

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
gustavsberg
Hoj
zx9r - 1995
Hej, köpte i slutet av sommaren 2014 en zx9r 1995 som var i riktigt fint skick.
gått 4600 mil och knappt ens en repa på den.

den var dock lite svårstartad men efter en genomgång bytte jag stiften som i stort sett var slut och sen startade hon hur bra som helst, varje gång.
bytte till iridium efter rekommendation!

värt att nämnas är att hojen sedan inköp inte fått rulla mycket, gått varm på choken sen puttrat en stund på tomgång och på sin höjd endast rullat kortare sträckor, då jag precis fått ordning på tillståndet för övningskörning.

hursom, idag när jag startade henne får hon förgasarsmällar vid ca 1500 - 2000+ varv och kan inte hålla tomgång utan lite gas som hindrar henne ifrån att dö. utan choke startar hon inte alls utan större mängd gas.

vad kan felen vara? har ju mina funderingar själv, allifrån att jag inte fått på någon utav tändhattarna ordentligt som vibrerat loss, till ventilinställningar, dåligt batteri, skit i förgasare/förgasarna.

nån som skulle kunna ge mig en bra ordning att börja felsökningen ifrån så man nkan isolera problemet?

tack på förhand :) / ivrig övningskörare
 

Bifogat

  • kawasaki zx 900r.jpg
    kawasaki zx 900r.jpg
    971.8 KB · Visningar: 104
Last edited:

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena, hade själv en zx9r 96a för ett par år sedan. Förgasarsmällarna är väl antagligen något med lufttillförsel att göra, jag fick själv såna smällar så att hela tanken skaka till ordentligt, och det va med runt 2-3000 varv. Dock dog aldrig riktigt min hoj på tomgång. Tror heller inte att tändhatten är någon anledning, motorn ska orka hålla igång sig med bara 3 cylindrar gåendes, det vet jag av egen erfarenhet med. Försök höj tomgången en aning, har för mig dom ska ligga runt 1.500- 1.750 varv när den är varm. Och ta det försiktigt och kör den inte för varm/kokande! Lyckades först med att fördärva topplockspackningen på min sedan få en spricka i toppen följande år. Dom är väldigt känsliga just vid dessa saker. Annars är den ett härligt gammalt sporthojs monster. Lycka till! :tummenupp
 

oslagbar

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
gustavsberg
Hoj
zx9r - 1995
Tjena, hade själv en zx9r 96a för ett par år sedan. Förgasarsmällarna är väl antagligen något med lufttillförsel att göra, jag fick själv såna smällar så att hela tanken skaka till ordentligt, och det va med runt 2-3000 varv. Dock dog aldrig riktigt min hoj på tomgång. Tror heller inte att tändhatten är någon anledning, motorn ska orka hålla igång sig med bara 3 cylindrar gåendes, det vet jag av egen erfarenhet med. Försök höj tomgången en aning, har för mig dom ska ligga runt 1.500- 1.750 varv när den är varm. Och ta det försiktigt och kör den inte för varm/kokande! Lyckades först med att fördärva topplockspackningen på min sedan få en spricka i toppen följande år. Dom är väldigt känsliga just vid dessa saker. Annars är den ett härligt gammalt sporthojs monster. Lycka till! :tummenupp

(igentligen svar på bådas inlägg)

slutade starta helt. gav den mer luft så gick den igång på tomgången och när hon vart varm la jag tomgången på ca 1.000 (svårt att se exakt då den ej är digital utan streck för varje 500 med tusentalen markerade)

förgasarsmällarna är kvar iaf, dock något färre och lägre om man inte drar up varvtalet över 4.000 nu. hon har stått länge dock så jag låter henne bli kall nu sen ut och se om hon går igång fint med nya tomgångsinställningen.

tack för era svar dock :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top