Spyr ut kylarvatten vid 103 grader!

Bjösken

Guest
Hej,

Har som rubriken lyder problem med att min GSXR1000 K7 spyr ut kylarvatten så det rinner ordentligt från överflödes slangen från expansionskärlet när den når ca 103 grader, precis innan fläkten går igång vid 105 grader. Har bytt ut kylarlocket, termostaten och ska byta ut tempgivaren till kylaren i veckan samt byta kylarvattnet igen och göra rent och lufta systemet ordentligt och hoppas på att detta löser problemet. Om jag startar den kall och låter den på tomgång gå upp till 105grader så kickar fläkten igång och tar ner den i temperatur och den spyr inte ut något kylarvatten. Den spinner riktigt fint i motorn och ligger bra i temperatur medan jag är ute och kör på landsväg, motorväg men däremot när man är inne och puttrar i stan kan temperaturen börja stiga. Men när jag däremot har varit ute och kört och sedan står stilla på tomgången så stiger temperaturen sakta och det börjar sedan att rinna ut kylarvatten från slangen till expansionskärlet vid ca 103 grader.

Någon som har tips på vad som orsakar detta fenomen? Om det finns någon mc-mek eller annat kunnigt folk där ute som vill ta sig en titt och tjäna en slant så dra iväg ett mejl. Hojen är i övrigt mer än fullservad och precis rullat över 2000 mil, köpte den även nybesiktigad förra året och kört 150mil sedan dess. Så j.vla surt att råka ut för detta nu när säsongen äntligen är här.

Mvh. Bjösken
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Misstänkt toppackning. Har du nån bilverkstad inärheten? Dom brukar kolla toppackningar genom att mäta om det kommer avgaser i kylvattnet.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och som Klubba påpekat, hur mycket glykol har du i i "kylarvattnet"?
Kokpunkten för 50% etylenglykol och 50% vatten är +107C. Standardblandning i hojar.
Det duger inte med att ha 25% glykol för då kokar det innan fläkten går igång.
http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html
Är du tveksam så ta ett litet prov och gå till macken och be att få kolla.
Det görs med en droppe glykol i ett optiskt instrument.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=glykolprovare
Eller med en "flytsticka".
Det ska bli fryspunkt -37C eller 50% glykol.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=glykolprovare
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kolla kylarlocket, gissar att den inte är tätt så att du får ett för lågt övertryck, då sjunker kokpunkten och fläktens tillslagstemp hamnar över.

Toppackningen brukar inte börja krångla vid en given temp, vatten eller vatten/glykolblandningar gör däremot det, fast det är tryckberoende.
 

Bjösken

Guest
Kan det verkligen vara topplocket när den går så jämt o fint och det inte finns något vatten i oljan osv? Men ska definitivt kolla upp det med något garage så det ej är några avgaser i kylarvattnet.

Var till den lokala Suzukiåterförsäljaren och köpte de kylarvatten som de har i sina hojar "YAMALUBE COOLANT" (det är ju egentligen till Yamaha) Men ska kolla glykolblandningen på den så fort jag kan. Tack för alla tips.

Kylarlocket är helt nytt och original men kan hända att den inte är riktigt tät ändå, hur kollar jag det på bästa sett? Någon som vet när fläkten borde gå igång?
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kokar det eller rinner det bara ut? Antar att du inte har fyllt på för mycket...?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kall motor, fyll upp kylaren och till min. märket på expansionsburken. Trycker det fortfarande ut så är antingen inte locket tätt eller så kan det kanske vara toppen ändå. Jag kör utan glykol, inte kokar det för det bara systemet är tätt.
 

Bjösken

Guest
Och som Klubba påpekat, hur mycket glykol har du i i "kylarvattnet"?
Kokpunkten för 50% etylenglykol och 50% vatten är +107C. Standardblandning i hojar.
Det duger inte med att ha 25% glykol för då kokar det innan fläkten går igång.
http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html
Är du tveksam så ta ett litet prov och gå till macken och be att få kolla.
Det görs med en droppe glykol i ett optiskt instrument.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=glykolprovare
Eller med en "flytsticka".
Det ska bli fryspunkt -37C eller 50% glykol.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=glykolprovare

Kollar på burken nu o det står -35C Radiator Coolant på den rackaren, ska köpa en flytsticka och kolla hur det verkligen står till. Om jag tex skulle tillsätta glykol o kör på ca 60% vad är nackdelen med det?
 
Last edited:

Bjösken

Guest
Kokar det eller rinner det bara ut? Antar att du inte har fyllt på för mycket...?

Det rinner men tycker det låter som att det kokar några sekunder också, grejen är att så fort det börjar rinna så stänger jag av hojen så vet inte riktigt om det skulle sluta rinna när fläkten går igång eller om den fortsätter pissa ut tills allt kylarvatten är borta. Fyllt på till mellan min-max på expansionsburken när den varit kall.
 

Bjösken

Guest
Kall motor, fyll upp kylaren och till min. märket på expansionsburken. Trycker det fortfarande ut så är antingen inte locket tätt eller så kan det kanske vara toppen ändå. Jag kör utan glykol, inte kokar det för det bara systemet är tätt.

Fyllde på expansionsburken till mellan max och min när den var kall men är det alltså för mycket? Tror det lutar mer mot att systemet ej är tätt, ger mig fan på att det är kylarlocket som spökar ändå, några tips på hur jag kollar det på bästa vis?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Kan det verkligen vara topplocket när den går så jämt o fint och det inte finns något vatten i oljan osv? Men ska definitivt kolla upp det med något garage så det ej är några avgaser i kylarvattnet.

Var till den lokala Suzukiåterförsäljaren och köpte de kylarvatten som de har i sina hojar "YAMALUBE COOLANT" (det är ju egentligen till Yamaha) Men ska kolla glykolblandningen på den så fort jag kan. Tack för alla tips.

Kylarlocket är helt nytt och original men kan hända att den inte är riktigt tät ändå, hur kollar jag det på bästa sett? Någon som vet när fläkten borde gå igång?

Kläm en lase (skånska för trasa) mellan locket o kylaren :rolleyes:
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag har exakt samma problem som du med min k7a! Det jag har gjort är att ta ur termostaten helt och luftat systemet ordentligt! Jag vet om det fungerade efter helgen :)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Glykol borde inte behövas eller tänker jag fel?

Vet någon vilket tryck kylarlocket öppnar vid? Det står instansat på locket.

Tryck och kokpunkt hänger ihop. Vid 0 kg övertryck 100°C, 1 kg = 120°C, 2 kg = 133°C

Jag har för mig CBR900 har 0,7 instansat på kylarlocket men jag kan ha fel, det kanske var 1,1. Hur som helst; Är det till exempel 0,7 instansat blir kokpunkten ca 114C med bara vatten.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag har samma problem på min gamla GSXR 750 från 2000. Har hört att topplockspackningen kan vara paj. Jag har bytt min vattenpump. Dock inte provat något sedan dess.
Följer tråden i hopp på att du hittar problemet!
 

Bjösken

Guest
Jag har samma problem på min gamla GSXR 750 från 2000. Har hört att topplockspackningen kan vara paj. Jag har bytt min vattenpump. Dock inte provat något sedan dess.
Följer tråden i hopp på att du hittar problemet!

Då är vi tre st hittills i tråden som har samma typ av fel :huvet Sen tycker jag det känns som att oavsett vad man har för fel på hojen så är nästan alltid det första man får höra att det är toppen/topplocket som har avlidigt även om det bara är en lampa som är trasig. Så vi får vell alla tre hoppas att det icke är så i våra fall.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top