Lösa ingångar på förgasaren

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Jag har mekat lite med förgasaren och märkt att ingången för vakum och bensin sitter löst. De är inte gängade. Räcker det verkligen att klämma dit dom eller bör jag limma eller något?
22.1.jpg
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Är inget proffs på förgasare. Men kan då inte minnas från mina stunder med dessa. Att dom suttit löst. Är det en dellorto förgasare? Har bara pillat lite med dellorto, och då drar man en del i just vakum o bensin slangen, vid eftertanke tror jag nog att dom skall vara fasta
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Är inget proffs på förgasare. Men kan då inte minnas från mina stunder med dessa. Att dom suttit löst. Är det en dellorto förgasare? Har bara pillat lite med dellorto, och då drar man en del i just vakum o bensin slangen, vid eftertanke tror jag nog att dom skall vara fasta

Ja det är dellorto. Känns ju lite sådär med risk för läckage när de sitter löst? Kladda på lite epoxy kanske är ett alternativ...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det ser exakt ut som det brukar. Gummislangarna ska vara av samma diameter eller precis mindre än rörens diameter. Utbuckningen på rören ser till att de sitter fast samt tätar. Dessutom brukar man klämma dit en slangklämma. Kladda absolut inte på nån epoxy eller något medel alls. Gummi är ju liksom elastiskt och liksom fäster sig av sig självt...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Epoxi är ingen bra ide, alla slangar måste bytas så småningom. Dessutom fäster pox bra på metall men dåligt på plast eller gummi. Beroende på vilken typ av slang det är, kan det funka utan slangklämmor. Det finns olika typer av slangklämmor, en del bättre till smala slangar.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Det är inte slangarna som sitter lösa utan själva "metall-ingångarna" (inringade) som inte sitter fast ordentligt i förgasaren.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är inte slangarna som sitter lösa utan själva "metall-ingångarna" (inringade) som inte sitter fast ordentligt i förgasaren.
Jag missförstod helt :dummer
Ja, det var ju värre... sökt i arkivet? Tycker mig minnas nån gammal tråd med liknande problem.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Det är inte slangarna som sitter lösa utan själva "metall-ingångarna" (inringade) som inte sitter fast ordentligt i förgasaren.

Har samma funderingar som du. En äldre Yamahas bensinkran där metall bensin in och utgångar går att ta loss, förstår inte hur de monterats och hur de ska bli tätt. Skumt!
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Har samma funderingar som du. En äldre Yamahas bensinkran där metall bensin in och utgångar går att ta loss, förstår inte hur de monterats och hur de ska bli tätt. Skumt!

Jag funderar på om det duger som de sitter eller om man bör kladda på lite metall-epoxy. Det går inte vad jag har sett att köra dessa ingångar som reservdelar heller. Då gör det kanske inte så mycket om jag aldrig mer får bort dem.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Efter lite mer googlande så hittade jag att de pressas dit vid tillverkningen, med värmd förgasare och kyld "ingång". Lossnar det så kan man ha på bensintålig epoxy, bara man är försiktig vart det hamnar såklart :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Efter lite mer googlande så hittade jag att de pressas dit vid tillverkningen, med värmd förgasare och kyld "ingång". Lossnar det så kan man ha på bensintålig epoxy, bara man är försiktig vart det hamnar såklart :)

Tror det kommer funka fin fint, i värsta fall köper du ju bara en ny.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top