Höja fotpinnarna på en Thundercat?

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Hallå där!

Var nämligen så att jag var på en knix kurs med min Yamaha YZF600R Thundercat. Efter att ha fått upp tempot och ville lägga ner hojen mer så märkte jag att fotpinnarna började skrapa vilket inte alls var trevligt! Tänkte höra ifall det finns möjlighet att kunna höja dom? Min första tanke var att borra nya hål där fästet går nu och svetsa för dom gamla hållen. Kom gärna med tips och säg ifall min tanke är helt galen! :hihi

11185680_10152905374042399_1962246661_n.jpg

11180063_10152905374017399_1829483694_n.jpg

Mvh
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Testa först att börja med kroppsförflyttning och kanske litet mer gas när du svänger om du inte redan gör det. Då kanske du slipper skruva hoj.

Nu vet jag ju inte hur erfaren/skicklig du är och jag ber om ursäkt om jag är ute och cyklar. Men av egen erfarenhet (Massor av KNIX och en hel del storbana.) så kan man löda på skapligt hårt t.o.m med en sänkt hoj utan fotpinneskrap om man bara är aktiv med sin lekamen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som SwePace säger, det sitter i dig, inte så mycket i hojen. Det går att skrapa fotpinne med uppflyttade, korta racefotpinnar också, om man inte hänger av ordentligt :fakta Fråga instruktörerna hur du ska flytta in kroppen, det är ju därför du går KNIX.

Att börja borra nya hål i ramen är generellt sett en dålig idé, dom är sällan kraftigt överdimensionerade, och nya brottanvisningar kan få förödande konsekvenser :näsblod
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kunde knäskrapa på min Thundercat utan att fotpinnarna tog i, det var inga problem alls. Du får burka mera för antagligen sitter du för upprätt på hojen.

För jag antar att hojen inte är sänkt eller liknande?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag håller med alla. Mina fotpinnar sitter ganska lågt och skrapade ofta i backen innan jag lärde mig att flytta på fläsket.
Annars så finns det ställbara fotpinnar. Min sambo säljer ett par för ~50.000:- men då får man en BMW R1200R på köpet.

Fråga instruktören nästa gång du går en knix så kan dom visa och förklara och kanske se om du kan förbättra din sittställning. Brukar vara trevligt folk di där instruktörerna
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Tack för tipsen alla och skönt att höra att problemet ligger hos mig och inte i själva hojen! :D Hojen är sänkt fram faktiskt en bra bit kan det påverka mycket? Kanske ska höja den? Har nämligen bokat ett par bandagar och vill inte stå där när jag exempel åker till Gotland och kan inte köra fullt ut för att fotpinnarna skrapar.....Men om problemet ligger hos mig som förare så går det ju att lösa! (om jag nu lär mig köra rätt).

Men sen tänkte jag hur kan fotpinnarna skrapa mindre ifall jag lutar ut mig mer? Jag måste väl ändå få ner hojen i samma vinkel för att ta kurvorna lika snävt?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Men sen tänkte jag hur kan fotpinnarna skrapa mindre ifall jag lutar ut mig mer? Jag måste väl ändå få ner hojen i samma vinkel för att ta kurvorna lika snävt?

Om du hänger ut så behöver hojen luta mindre för att ta kurvan i samma fart, därmed bättre fäste, mer däck i marken och inget fotpinneskrap.
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Okej börjar förstå nu. Men hojen är sänkt i framgaffeln spelar det stor roll?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej börjar förstå nu. Men hojen är sänkt i framgaffeln spelar det stor roll?

Inte någon jättestor roll skulle jag väl säga, du får nog några grader till om du höjer den, hur mycket beror på hur sänkt den är, men den riktigt stora skillnaden gör du med förflyttning av kroppen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fy fan vilken bra tråd, riktigt bra inlägg och en TS som tar åt sig istället för att käfta emot, så bör alla trådar vara!

Tillägger bara att även fjädringsinställningar spelar roll, om du har vettigt häng på hojen för banåka kan du lägga ner den mer än om fjädringen går i botten när du pressar i kurvan. Men som alla andra sagt, den största skillnaden är hur du flyttar vikten!
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
...och med originaldimension på bakdäcket (160/60 R17) svänger hojen bättre och fotpinnarna skrapar mindre än med bredare bakdäck. Det är vanligt på begagnade Thundercats att det sitter bredare däck än originaldimension bak.

Edit: Med originalljuddämpare är det inte långt kvar från att fotpinnen på höger sida skrapar i tills ljuddämparen skrapar i och då är risken för vurpa stor. Med eftermarknadsljuddämpare är det lite bättre.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tänk på att det är överkroppen som ska ut, inte arselet. Sök på "motorcycle body positioning" på youtube så ska du se att nån förklarar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...och med originaldimension på bakdäcket (160/60 R17) svänger hojen bättre och fotpinnarna skrapar mindre än med bredare bakdäck. Det är vanligt på begagnade Thundercats att det sitter bredare däck än originaldimension bak.

Edit: Med originalljuddämpare är det inte långt kvar från att fotpinnen på höger sida skrapar i tills ljuddämparen skrapar i och då är risken för vurpa stor. Med eftermarknadsljuddämpare är det lite bättre.

Nu var det ju inte med en thundercat, men jag har testat att stoppa ner avgasröret i marken pga nedlägg, det blev dyrt med nya kåpor, både av plast och motorkåpor. :crash
Det ska man helst låta bli. :hihi

Tänk på att det är överkroppen som ska ut, inte arselet. Sök på "motorcycle body positioning" på youtube så ska du se att nån förklarar.

Japp, röven flyttas några cm, sen vrider man höften mot innern i kurvan och böjer sig framåt. Men det där borde handledarna på knix ha koll på med och kunna visa så blir det mindre missförstånd. :fyllisar Lättare att träna avhäng på storbana, längre rakor att sätt sig tillrätta på, och längre krökar att hänga i, så en storbanekurs med SMC rekommenderas, nu när du ändå kört knix. :hihi
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Tack så hemskt mycket för alla tips alla!! Uppskattas enormt!! Dämpningen är inställd på så hårt det går både fram och bak. Just nu sitter det ingen original dämpare utan en efter marknads dämpare, dock så är den nästan lika fett som originalet.... Ska ta en titt på däcken men vad jag tänkt på så är de ingen tjockare storlek än normalt som brukar vara på äldre hojar. Kom gärna med er tips och vad som jag skulle kunna ändra på hojen för att få den mer anpassad för bana!! :D
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Varför är den sänkt fram?
Är det för att du behöver en lägre hoj eller bara för att den va så när du köpte den?
Om det är det sistnämnda så föreslår jag att du höjer tillbaka till originalinställning så har du rätt geometri på hojen...försprång mm.
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Varför är den sänkt fram?
Är det för att du behöver en lägre hoj eller bara för att den va så när du köpte den?
Om det är det sistnämnda så föreslår jag att du höjer tillbaka till originalinställning så har du rätt geometri på hojen...försprång mm.

Ingen aning varför den är sänkt fram den var så när jag köpte den. Kanske lika bra att höja den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack så hemskt mycket för alla tips alla!! Uppskattas enormt!! Dämpningen är inställd på så hårt det går både fram och bak. Just nu sitter det ingen original dämpare utan en efter marknads dämpare, dock så är den nästan lika fett som originalet.... Ska ta en titt på däcken men vad jag tänkt på så är de ingen tjockare storlek än normalt som brukar vara på äldre hojar. Kom gärna med er tips och vad som jag skulle kunna ändra på hojen för att få den mer anpassad för bana!! :D


Spontant tycker jag att en maxad dämpning låter väldigt fel, inte så att det påverkar läggvinkeln jättemycket, men det lär inte göra underverk för körbarheten i hojen. Om du inte menar förspänningen, men den ska egentligen inte heller dras upp till max. Även om det kanske inte ställer till det lika mycket som en dämpning ställd på max.
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Spontant tycker jag att en maxad dämpning låter väldigt fel, inte så att det påverkar läggvinkeln jättemycket, men det lär inte göra underverk för körbarheten i hojen. Om du inte menar förspänningen, men den ska egentligen inte heller dras upp till max. Även om det kanske inte ställer till det lika mycket som en dämpning ställd på max.

Fram ställde jag om den så fort jag köpte hojen för tyckte den var så himla mjuk medans nu tycker jag den är lagom fastän den är skruvad på max. Bak så var den redan på max men provade att ändra utan att jag tyckte det blev någon skillnad? Så av dom inställnings möjligheter som jag vet finns att göra på den här hojen med dämpningen så är max inte alls så hårt, men de kanske är bara min uppfattning..

Skickar med två bilder en på hur sänkt den är fram och en på ljuddämparen
11208830_10152910372997399_1225971872_n.jpg.
11198665_10152910373077399_1066885427_n.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fram ställde jag om den så fort jag köpte hojen för tyckte den var så himla mjuk medans nu tycker jag den är lagom fastän den är skruvad på max. Bak så var den redan på max men provade att ändra utan att jag tyckte det blev någon skillnad? Så av dom inställnings möjligheter som jag vet finns att göra på den här hojen med dämpningen så är max inte alls så hårt, men de kanske är bara min uppfattning..

Skickar med två bilder en på hur sänkt den är fram och en på ljuddämparen
View attachment 418955.
View attachment 418956

Dämpningen gör så att fjädern kan tryckas ihop/räta ut sig långsammare. Är dämpningen för hårt ställd så kommer däcket att få göra mycket av fjädringens jobb, vilket inte är fördelaktigt när det börjar gå fort.
Känns fjädern mjuk är det rätta att byta fjäder. (Det är det dyra också. Min gathoj har för mjuka fjädrar, och den har inte fått dem bytta. :crash)
Men, dämpningen påverkar bara läggvinkeln på så sätt att din gaffel/bakdämpare inte hinner komprimeras innan sväng på samma sätt om den är hårt ställd, vilket visserligen ger lite mer frigång, men till kostnad av grepp.
Förspänningen kan man väl säga höjer hojen och gör att det känns styvare. Egentligen ska man inte använda förspänningen till det, utan man ska byta fjäder så man får en som har rätt "styvhet" för hojen och förarens vikt.

Jag är dock ingen fjädringsguru, och har inte haft tillräckligt med tid på bana för att ens känna skillnad på några snäpp ändrad dämpning, så ta det jag säger mer som lite spontan reaktion och kanske något att fundera på och läsa mer om än rekommendationer.

Och det är viktigare att du lär dig hänga av rätt för att slippa skrapa fotpinnar, men din fjädring kan kanske behöva ses över av nån som är bra på det med, så kommer hojen kännas stadigare i böj sedan.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fram ställde jag om den så fort jag köpte hojen för tyckte den var så himla mjuk medans nu tycker jag den är lagom fastän den är skruvad på max. Bak så var den redan på max men provade att ändra utan att jag tyckte det blev någon skillnad? Så av dom inställnings möjligheter som jag vet finns att göra på den här hojen med dämpningen så är max inte alls så hårt, men de kanske är bara min uppfattning..

Skickar med två bilder en på hur sänkt den är fram och en på ljuddämparen
View attachment 418955.
View attachment 418956

Hur kort var egentligen den tidigare ägaren? Se om du hittar en likadan hoj på skroten och kolla upp längden på länkaget till bakdämparen, om man sänkt hojen så mycket fram så bör man ha sänkt den bak med, så då kan den bli ganska lustig om du bara höjer upp den fram igen. Du kan även skruva bort de små plupparna på fotpinnarna för att kunna lägga ner mer utan att de ska ta i. I övrigt - som alla andra säger, häng av med kroppen i kurvorna så kommer du inte behöva lägga ner hojen lika mycket för att svänga i samma fart. Ta även en titt på "Suspension for mortals part 2" på youtube. Den är lång, men nyttig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top