Gran Premio bwin de España - MotoGP Jerez, runda 4

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Suzuki då? Tror inte riktigt de räcker till i racet, motor och chatter lär bli för stor nackdel denna gång...

Kanske lite för tidigt, men med lite mer tid på cykeln - framåt Mugello / Catalunya - så tror och hoppas jag att vi kommer se Vinales blomma ut lite högre upp.

Svårare att bedöma Espargaro då han redan visat tecken på att fastna i tidigare säsongers strategi med lite väl mycket fokus på enstaka snabba varvtider istället för att arbeta med racesetupen. Kan teamet bryta denna trend så finns det nog hopp även för honom. Jerez är en bana som kräver att cykeln styr på delgas och "partial lean angle". Detta passar Suzuki, men detta kan också kräva en hel del setuparbete på just det däck man tänker rejsa. Tyvärr är stället också ökänt för att ta lång tid på sig att torka upp. Ifall det är fuktigt på morgonen kan det innebära att FP1 och FP3 blir lite bortkastade. Detta går inte riktigt ihop med Espargaros hittills uppvisade strategi, men jag hoppas att folket runt omkring honom lyckas vända detta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske lite för tidigt, men med lite mer tid på cykeln - framåt Mugello / Catalunya - så tror och hoppas jag att vi kommer se Vinales blomma ut lite högre upp.

Svårare att bedöma Espargaro då han redan visat tecken på att fastna i tidigare säsongers strategi med lite väl mycket fokus på enstaka snabba varvtider istället för att arbeta med racesetupen. Kan teamet bryta denna trend så finns det nog hopp även för honom. Jerez är en bana som kräver att cykeln styr på delgas och "partial lean angle". Detta passar Suzuki, men detta kan också kräva en hel del setuparbete på just det däck man tänker rejsa. Tyvärr är stället också ökänt för att ta lång tid på sig att torka upp. Ifall det är fuktigt på morgonen kan det innebära att FP1 och FP3 blir lite bortkastade. Detta går inte riktigt ihop med Espargaros hittills uppvisade strategi, men jag hoppas att folket runt omkring honom lyckas vända detta.

Tror du i förlängningen mer på Vinales än Espargaro?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad har Rossi för förväntningar i helgen, ser han sig själv som en vinnare?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tror du i förlängningen mer på Vinales än Espargaro?

Det skulle jag nog vilja påstå. Kanske inte denna säsong men definitivt på sikt. Hans utvecklingskurva i Moto3 och Moto2 samt det han hittills visat i MotoGP pekar ju spikrakt uppåt. Om han bara får vara skadefri och om folket runt omkring kan hålla huvudena kalla så är detta en potentiell framtida alien.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har Rossi för förväntningar i helgen, ser han sig själv som en vinnare?

Det är väl närmast ett krav för att vinna att man ser sig som vinnare.

Det skulle jag nog vilja påstå. Kanske inte denna säsong men definitivt på sikt. Hans utvecklingskurva i Moto3 och Moto2 samt det han hittills visat i MotoGP pekar ju spikrakt uppåt. Om han bara får vara skadefri och om folket runt omkring kan hålla huvudena kalla så är detta en potentiell framtida alien.

Ja, jag blev imponerad av hans vända i Moto2 förra året. Man såg ju att han blev bättre nästan varje race, och samma nu i MotoGP, lite bättre varje race. Dessutom tycker jag han ser stadig ut, och kör snyggt.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kanske lite för tidigt, men med lite mer tid på cykeln - framåt Mugello / Catalunya - så tror och hoppas jag att vi kommer se Vinales blomma ut lite högre upp.

Svårare att bedöma Espargaro då han redan visat tecken på att fastna i tidigare säsongers strategi med lite väl mycket fokus på enstaka snabba varvtider istället för att arbeta med racesetupen. Kan teamet bryta denna trend så finns det nog hopp även för honom. Jerez är en bana som kräver att cykeln styr på delgas och "partial lean angle". Detta passar Suzuki, men detta kan också kräva en hel del setuparbete på just det däck man tänker rejsa. Tyvärr är stället också ökänt för att ta lång tid på sig att torka upp. Ifall det är fuktigt på morgonen kan det innebära att FP1 och FP3 blir lite bortkastade. Detta går inte riktigt ihop med Espargaros hittills uppvisade strategi, men jag hoppas att folket runt omkring honom lyckas vända detta.

Jag bara tänker, när man har kommit såpass långt som espargaro och har varit med såpass länge, förstår han inte att prio ett är att hitta en bra race set up för den aktuella banan? snabba enstaka varv kan ju vem som helst lägga, märkligt. Du får upplysa honom vid nästa tillfälle ni träffas, hälsa från mig:hej
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det skulle jag nog vilja påstå. Kanske inte denna säsong men definitivt på sikt. Hans utvecklingskurva i Moto3 och Moto2 samt det han hittills visat i MotoGP pekar ju spikrakt uppåt. Om han bara får vara skadefri och om folket runt omkring kan hålla huvudena kalla så är detta en potentiell framtida alien.

Kanske också lite för tidigt att säga, men det känns ju som att Alex Rins håller på att göra precis samma sak. Kändes som att det gick väldigt snabbt för de här gossarna att bemästra en Moto2-cykel. Sen kanske det tar ännu längre tid att bli snabb på en MotoGP-hoj, därtill ska ju helst den hojen vara någorlunda bra för att man ska få ut den fulla potentialen också.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag bara tänker, när man har kommit såpass långt som espargaro och har varit med såpass länge, förstår han inte att prio ett är att hitta en bra race set up för den aktuella banan?...
Njae, hans snabba enstaka varv, försäsongsträningar och kval har ju i alla fall gett honom en fabriksstyrning hos Suzuki :)

Mycket handlar nog om förarens personliga marknadsföring eller -värde. Våra Aliens behöver inte anstränga sig upp över öronen, de har redan allas ögon på sig, har maskin och resurser i teamet för att backa upp ett bra raceresultat och kan därför fokusera mer långsiktigt. Upplever föraren att de resurserna saknas gäller det kanske att göra intryck vid de tillfällen som erbjuds, då konkurrenskraften är bättre och medtävlarna lägger fokus på annat?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Njae, hans snabba enstaka varv, försäsongsträningar och kval har ju i alla fall gett honom en fabriksstyrning hos Suzuki :)

Mycket handlar nog om förarens personliga marknadsföring eller -värde. Våra Aliens behöver inte anstränga sig upp över öronen, de har redan allas ögon på sig, har maskin och resurser i teamet för att backa upp ett bra raceresultat och kan därför fokusera mer långsiktigt. Upplever föraren att de resurserna saknas gäller det kanske att göra intryck vid de tillfällen som erbjuds, då konkurrenskraften är bättre och medtävlarna lägger fokus på annat?

Absolut! Det kanske är så att suzuki satsar mer på enstaka snabba varv än på att få till hojen inför söndagarna, för mig som lekman låter det väldigt märkligt men jag antar att suzuki har en plan, hoppas på underverk mest för aleix skull då jag har ett gott öga till honom och har så haft ett bra tag:)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När får du mest press och glada heja-rop? När du tagit en stadig 7e-plats eller när du kvalat förstaled?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
...att göra intryck vid de tillfällen som erbjuds, då konkurrenskraften är bättre och medtävlarna lägger fokus på annat?

Exakt rätt uppfattat. Det finns orsaker till att bl.a. Fausto Gresini fått ett rykte om sig att tvinga ut sina förare på banan i upptorkande väderlek. Fullständigt uselt för att jobba på setupen eller för att försöka testa något. Hyfsat farligt för föraren. Men vad gör väl det om man är ensam på banan och därigenom får flera minuter helt ensam i TV-rutan...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Lorre ser riktigt stark ut i första träningen. Skulle vara riktigt kul om han är med och fightas för vinsten.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
:banana
Lorre ser riktigt stark ut i första träningen. Skulle vara riktigt kul om han är med och fightas för vinsten.

Han har varit stark varje FP och Q men där får man inga poäng:banana
Skönt att se MM vara med ändå! Snyggt handtag grabbarna hade fixat åt han:)
Jeffla kast Abraham fick :3freak en annan hade ju bara släppt skiten:Bugar
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
:banana

Han har varit stark varje FP och Q men där får man inga poäng:banana
Skönt att se MM vara med ändå! Snyggt handtag grabbarna hade fixat åt han:)
Jeffla kast Abraham fick :3freak en annan hade ju bara släppt skiten:Bugar

Tycker hans stinter på FP1 är grymt bra.

De gånger han varit grym på träningarna så har det inte sett lika jämnt ut som nu, men självklart är det alldeles för tidigt för att veta vad som händer på söndagen.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
:banana
Tycker hans stinter på FP1 är grymt bra.

De gånger han varit grym på träningarna så har det inte sett lika jämnt ut som nu, men självklart är det alldeles för tidigt för att veta vad som händer på söndagen.

Ja det var ju många 1.39 av de 18 varv han la!
 

packbox

Blek, blyg, kort och tjock
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke
Lite OT kanske... men varför tog Honda inte upp Kryckan eller någon annan "satellit"-förare som ersättare till Pedrosa? AoH är ju inte med i toppen direkt...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Lite OT kanske... men varför tog Honda inte upp Kryckan eller någon annan "satellit"-förare som ersättare till Pedrosa? AoH är ju inte med i toppen direkt...

Finns en hel del att tycka om detta, fast personligen tror jag att Dani och Resol Honda vill ha så mkt hel cykel som möjligt till Dani då han kommer tbx. körs nått sönder så dras det ju inte direkt på tex Cal Crutchlow:s konto utan drabbar Dani. Känns onekligen som Aoyama tar det medvetet försiktigt. Draget Honda gör är ju att ge bl.a Crutchlow uppdateringar tidigare än vad som eventuellt vart planerat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Crutchlow och andra satellitförare har kontrakt med sina egna team och egna sponsorer, inte med Honda. Dessa kontrakt går inte att bryta hur som helst bara för att det finns en plats ledig hos Repsol Honda.

Den ende satellitförare som i modern tid haft kontrakt direkt med Honda är Hiroshi Aoyama. Om någon orkar komma ihåg det så ersatte han ju Dani även under ett race 2011, och hans ordinarie plats i Gresini-teamet togs då av Hondas testförare Akiyoshi.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top