Förgasare med sladd?

700mb

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125r 03
Sitter nu med vad jag tror är två Mikuni TMX 34mm förgasare. De har tidigare suttit på någon slags snöskoter och nu ska den använda på min 125a.

Frågan är nu dock vad är det för sladd som går ut? Eftersom jag inte hittar någon slags choke hoppas jag det är denna eller om nu snöskotern hade chocken i luftburken. Har googlat men kan för all del inte hitta någon liknande förgasare, sitter jag på någon ovanlig slags mikuni variant utan choke eller vad har sladden för uppgift?

IMG_1930.JPGIMG_1931.JPGIMG_1932.JPG
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
De finns i lite olika varianter och satt på 440-maskiner.Vissa hade endast primer till kallstart.Powerjeten kan du plugga med M4 skruv i flottörhuset.Annars har jag ett par utan powerjet fast med choke om du är intresserad.
 

700mb

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125r 03
Det här med Powerjet lät ju onekligen intressant, vad jag har läst finns det powerjets konventioner på vanliga förgasare fast utan elektronik. Nu är det stora frågan var den sladden går till? Är det någon special CDI som har ett extra uttag till denna förgasare som öppnar den vid vissa varvtal? Jag ska visserligen byta CDI dock tror jag inte det är så vanligt med CDI med powerjet?

*Busaberg är det tmx 34mm förgasare eller? :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja dom är kopplade till tändboxen.Det är ett par tmx34.Ena trotteln är kass men det kan du ju flytta över.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Powerjet är ju inget som ger extra "power" utan bara nåt namn man la till en viss typ av förgasare med ett extra munstycke. Jag hade det på en del 2-taktare jag körde under 90-talet och det enda som skilde de från icke powerjet var att huvudmunstycket var betydligt mindre.

Av de bilder du postat så är jag rätt säker på att du har en elektroniskt kontrollerad choke på de förgasarna, för normalt sett sitter handtaget för choken där. Kanske kan man lura choken med en strömbrytare, annars får du kolla om det går att byta ut de elektroniskt kontrollerade delarna mot vanliga med en spak.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top