Busbygget, Honda cbx 600

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Sålde en av mina gammla 125or och fick en liten slant och uppskattningsvis 220kilo skrot. Har en så stram budget, så vi får vell se vad som blir av de som finns i gömmorna.

Fick bli ett bilbatteri på sadeln och en provtur, motorn går och växellåda på fem växlar plus O.D verkar fungera.

Monstret tuffade på men motorn gick lite rossligt och svarar dåligt på gasen, aödeles som den får för lite soppa, så he blir vell till så rengöra flöggarna.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1429990267175.jpg
    uploadfromtaptalk1429990267175.jpg
    871.6 KB · Visningar: 445

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ett sånt batterimontage har jag aldrig tillförne skådat...
Ha det gott i vårsolen!
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
först fick den smaka på strippen. uploadfromtaptalk1429991215593.jpg

Sen hitta jag två ljuddämpare till en gammal crf, och en gammal crossgaffel.

uploadfromtaptalk1429991249526.jpg

Orginalgaffeln var bortskänkes så att säga. Efter lite pyssel med att svarva bussningar och distanser till gaffeln så är den slutmonterad. Hade en bakdämpare ligggandes, borde passa sig att bygga om till singelbakdämpare, förstärka upp svingen lite så borde de fungera.

Någon som har koll på vad besiktningen kan ha att säga om de?

Men lite kaxig börjar den bli ?

Har inga stora förhoppningar på att den kommer vara blank någonstans, men desto mer attityd istället hoppas jag.

uploadfromtaptalk1429991284253.jpg
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Igår på morgonen så fick sig busen en liten omgång, masserade bakramen en del. Kapade av stöttorna och stukade upp den lite lagomt på en höft och den fick sig en bakdämpare. Hade en gammal engan isracing bakdämpare som var rätt hård som verkar bli lagom.

Sen den där ankstjärten får vi vell se om den får stanna kvar. Lite jäktigt att bygga mellan hästskötsel och frukostservering från damen. Då jag egentligen inte alls har någon tidsbudget att att bygga med. Så de blir ett jag skulle bara bygge.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1430456953564.jpg
    uploadfromtaptalk1430456953564.jpg
    342.8 KB · Visningar: 612
Last edited:

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Damen jobbar, lillan sover känns som planeterna står i linje nu ? äntligen ute och göra lite småpyssel.

Nya distanser till framhjulet och montera bromsok stod på önskelistan.
Bromsoket var en billig eBay historia från Holland. 250kr med frakt från en cbr 600, Fanns inte någon universal adapter mellan -91 Husqvarna crossgaffel och cbr 600 så de vart till att bygga, personligen tycker jag att det vart helt okej.

Har en liten julasvarv och jula fräs som fungerar bra till lite mindre objekt.

Fick även en leverans från Kina på en par små led lampor, tänkte man kanske kunde skärma av den ena och använda som halvljus lampa, lurar ingen besiktning men kanske en polisman iaf. Tänkte ha en annan lampa för besiktning bara, men den som lever får se.

Beställde även en broms och kopplingspump från Kina, ser ut som en brembo kopia, någon som har några erfarenheter?

[ATTACH]420401._xfImport[/ATTACH]
[ATTACH]420402._xfImport[/ATTACH]
[ATTACH]420403._xfImport[/ATTACH]
[ATTACH]420404._xfImport[/ATTACH]
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Ikväll vårt det lite gjort igen.

Började bygga på förstärkningen till svingen, till min hjälp fick det bli en improviserad rörbock ��

Får se om man hinner få lite gjort imorgon med.

Någon som har koll på vart man kan börja leta efter el scheman till en sådan gammal häck

IMAG1826.jpg
IMAG1824.jpgIMAG1823.jpg
 
Last edited:

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Nu har det hänt lite igen, svingen och regplåtshållaren vart lite pyssel. Sen fick jag hem broms och kopplingspump från kina, lättluftat och inga större konstigheter samt billigt 350kr ��

Sadeln är bara lite gummi jag hade liggandes, och skall byggas om.
Men om man klär, hur fäster man lädret på sadelplåten?


uploadfromtaptalk1435214100709.jpguploadfromtaptalk1435214140772.jpguploadfromtaptalk1435214160683.jpguploadfromtaptalk1435214227585.jpgIMAG1907_1_1.jpg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Coolt!!!! Men (och detta bär mig lite emot, jag är verkligen inte känd för att vara negativ) jag är lite fundersam till din enkeldämparmoddning! Minns för MÅNGA år sedan hur en polare lånade ut sin ena dämpare till en kompis, och körde vidare med en dämpare. Det blev RÄTT snett rätt fort!!!! Så, att ta några mått så du kan ha koll på om saker och ting rör på sig kan kanske vara en bra ide...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Konstlädret fäster du med kontaktlim. Väl rengjord plåt/lack och låt limmet torka på ytorna och låt det torka under press. På en vanlig sadel med en kant funkar det med klädnypor. Är den i plåt så finns det hakar utpressade där man hakar fast klädseln. På sadelstommar i plast så används häftklammer.
I ditt fall funkar det väl med korta popnitar? Risk att limmet släpper annars men det beror ju på hur hårt spänd klädseln är. Alternativt gör du sadelbotten i plywood och skruvar fast den i plåten
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Framskärm och fastback har en helt otrolig Arizonapatinering. Vet inte om jag sett något liknande på en svensk hoj.
Någon chans att bevara och få med dig över i bygget...?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Stenhård! Älskar sånt här =)
Om den var min skulle jag hitta ett gammalt standardstyre till den, typ superbike bars och vända på det. Plus ett riktigt lyse.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Coolt:rock. Ska du försöka få den streetlegal eller blir det en tracker? Schysst tank på hojen förresten, den kom liksom fram när du strippade hojen. Och du släng över ett hästtäcke eller nåt på den välputsade BSA:n man ser i bakgrunden.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Coolt!!!! Men (och detta bär mig lite emot, jag är verkligen inte känd för att vara negativ) jag är lite fundersam till din enkeldämparmoddning! Minns för MÅNGA år sedan hur en polare lånade ut sin ena dämpare till en kompis, och körde vidare med en dämpare. Det blev RÄTT snett rätt fort!!!! Så, att ta några mått så du kan ha koll på om saker och ting rör på sig kan kanske vara en bra ide...
Jag har styvat upp svingen ordentligt med de extra fackverks historian på svingen, men det är värt att hålla ett öga på.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Coolt:rock. Ska du försöka få den streetlegal eller blir det en tracker? Schysst tank på hojen förresten, den kom liksom fram när du strippade hojen. Och du släng över ett hästtäcke eller nåt på den välputsade BSA:n man ser i bakgrunden.
Planen är att få den steetlegal, eftersom det är en -83a så har jag inte så hårda krav på e-märkning på lysen, och jag tror jag kan lyckas ducka för en sfro besiktning, eftersom svingen är orginal och måtten på gaffeln är samma som orginal, men det är ett långskott som kräver en besiktningsgubbe med glimten i ögat. Tanken är orginal, men den trädde verkligen fram nu när den vart lite mer strippad.
Framskärm och fastback har en helt otrolig Arizonapatinering. Vet inte om jag sett något liknande på en svensk hoj.
Någon chans att bevara och få med dig över i bygget...?
Arizonapatinering hade vare ballt, men jag vet inte riktigt hur man ska få till de bra.
Framskärmen är under konstruktion, hade en trasig isracing skärm liggandes som fick bli donator.
Stenhård! Älskar sånt här =)
Om den var min skulle jag hitta ett gammalt standardstyre till den, typ superbike bars och vända på det. Plus ett riktigt lyse.
Hehe, första tanken var att köra med crossstyret, men, det börjar skära sig lite. Jag var och köpte rör idag, så det blir lägre och rakare.
Konstlädret fäster du med kontaktlim. Väl rengjord plåt/lack och låt limmet torka på ytorna och låt det torka under press. På en vanlig sadel med en kant funkar det med klädnypor. Är den i plåt så finns det hakar utpressade där man hakar fast klädseln. På sadelstommar i plast så används häftklammer.
I ditt fall funkar det väl med korta popnitar? Risk att limmet släpper annars men det beror ju på hur hårt spänd klädseln är. Alternativt gör du sadelbotten i plywood och skruvar fast den i plåten
Supertips där! Kom på att jag har ett gamalt sadelöverdrag till en cross som kan bli en skoj ide! Annars, vart får man tag på konstläder?
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
Kvällens pyssel,
Klä sadel, nu ligger jag här med en rynkig sadel på hojen och så mycket lim på fingrarna att jag inte vågar gå å pissa med risk för att fastna...

Gjorde en mockup på framlyktorna med, det blir nog bättre flyt där fram när skärmen blir klar.


uploadfromtaptalk1435527500139.jpguploadfromtaptalk1435527516769.jpguploadfromtaptalk1435527537408.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top