Hjälp köpt ny hoj och oljepluggshålet är helt trasigt

bikeman69

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
kiruna
Hoj
kxf 450 -08
vad kan man göra åt detta, kostsamt ? skulle byta ojla för första gången på hojjen och det läkte så då kollade jag och möttes av detta. verkar vara nå gummi klet som jag tog bort innan jag kunde lossa bulten, hur lagar man detta tips ? eller måste man köpa nytt ?`ser ju ganska dyrt ut jag är iofs ingen mekare.

20150425_145927.jpg
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du har blivit blåst och det enda riktiga sättet och fixa det på när det ser ut sådär är väl att byta den motorhalvan skruven sitter i !
 

bikeman69

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
kiruna
Hoj
kxf 450 -08
Köpte den förra veckan och bytte olja då och igår såg jag att det läkt och upptäckte att det var trasigt har inte dragit så hårt då jag bytte olja. Hur häver man köpet om säljaren vägrar ? Vad kostar ny motorhalva och vart kan man beställa
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Köpte den förra veckan och bytte olja då och igår såg jag att det läkt och upptäckte att det var trasigt har inte dragit så hårt då jag bytte olja. Hur häver man köpet om säljaren vägrar ? Vad kostar ny motorhalva och vart kan man beställa
Hur lyckades du byta olja utan att upptäcka den där fullagningen?

Du upptäckte det först en vecka senare?

Om du köpt den i befintligt skick så har du svårt att häva köpet, om inte säljaren går med på det av egen vilja.

Börja med att ta bort all tätnigsmassa och inspektera vad som är trasigt. Är det bara gängan som är paj så borde det gå att gänga ett större hål och sätta i en större oljeplugg. Är det någon spricka i blocket kanske det fungerar med högtemperatursepoxy (kemisk metall).

Det blir nog dyrt att köpa nytt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Trist! Konsumentombudsmannen i Din kommun kan ge Dig upplysningar om hur Du går tillväga för att häva köpet.

Vad som kan fungera är en insatsgänga typ Helicoil, däremot är dimensionen på pluggen rätt stor medan gänglängden är rätt begränsad så det kan vara en knivig operation. Jag antar att det är M12 fingäng (1.25) på hojen?

Wurth säljer Time-Cert, den har jag själv använt till andra ändamål, funkat kalas!

v-coil har tydligen en speciell reparationssats för oljepluggar, tyvärr i lite större dimensioner: http://www.motorwallin.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=163104023

Söker Du på insatsgänga hittar Du ett gäng trådar, bl a härifrån, där folk fixat pajade gängor till bl a oljepluggar. Ett par av många exempel:
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-36801.html
http://forum.soe.se/showthread.php?33537-Fixa-g%E4ngpaj-oljeplugg&highlight=g%E4ngpaj%20oljeplugg

Jaja, trist för Dig, lycka till i varje fall ��
 
Last edited:

bikeman69

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
kiruna
Hoj
kxf 450 -08
Bara spräckt yttre det som syns inte där inne. Frågan är ju om det går att laga eller om jag måste köpa ny motordel och vart köper man en sån till en kxf 450 ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Cross finns det inte så mkt begagnade delar till då man tenderar byta när det är slutkört så det blir nog att beställa hos närmaste Kawasaki-handlare. Kan iofs vara värt att kolla ebay.
 

bikeman69

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
kiruna
Hoj
kxf 450 -08
jag upptäckte ju gummi kletet vet ej va de heter, tog bort det och bytte olja direkt jag köpte den, sen har jag haft den i förvaring under veckan och nu då jag tänkte ut och köra så var det en stor oljepöl på backen. jag har ju haft momentnyckel och jag har inte dragit för hårt men jag kollade inte under i hålet då jag bytte olja. säljaren vet jag vem det är och han sa då jag köpte maskinen att den var i toppskick, nyrenoverad medmera och inga fel på den.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Säljaren har dragit sönder hålet och kletat på Biltemas röda silikon i hopp om att det skall hålla tätt. Det är inget du gjort.
Man kladdar liksom inte silikon kring oljepluggen ifall den är hel. Så han har vetat om det och ljugit för dig om att den är i toppskick, helt enkelt.

Vill du ha lite mera på fötterna så är det köplagen som reglerar det hela.
https://lagen.nu/1990:931
Närmare bestämt 19 §
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Edit: Och med tanke på att far med osanning om skicket så skulle jag personligen inte lita på att den är nyrenoverad....just saying...
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
jag upptäckte ju gummi kletet vet ej va de heter, tog bort det och bytte olja direkt jag köpte den, sen har jag haft den i förvaring under veckan och nu då jag tänkte ut och köra så var det en stor oljepöl på backen. jag har ju haft momentnyckel och jag har inte dragit för hårt men jag kollade inte under i hålet då jag bytte olja. säljaren vet jag vem det är och han sa då jag köpte maskinen att den var i toppskick, nyrenoverad medmera och inga fel på den.

Om du har köpt en hoj från 08 nu för nån vecka sen så kan man inte säga att du har köpt en ny hoj !
Däremot finns de ångertid även för gamla gräjjjor även hojar .
Kolla med konsumentombuds - verket - mannen - kvinnan ! :7peta
Meddela säljaren om problemet fortast möjligt (via e-post för bevisning) med tanke på ångertiden !
Att gänga i en ny gängplugg behöver inte bli så dyrt om de inte är några andra fel typ sprickor !
Kawa kx 450 f är en väldigt trevlig hoj ! Har just bytt bort en 06 : a ! :tummenupp
Lycka till ! :yoparty
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om du har köpt en hoj från 08 nu för nån vecka sen så kan man inte säga att du har köpt en ny hoj !
Däremot finns de ångertid även för gamla gräjjjor även hojar .
Kolla med konsumentombuds - verket - mannen - kvinnan ! :7peta
Meddela säljaren om problemet fortast möjligt (via e-post för bevisning) med tanke på ångertiden !
Att gänga i en ny gängplugg behöver inte bli så dyrt om de inte är några andra fel typ sprickor !
Kawa kx 450 f är en väldigt trevlig hoj ! Har just bytt bort en 06 : a ! :tummenupp
Lycka till ! :yoparty

Privat finns det ingen ångerrätt det har du bara mot företag.

I detta fallet har säljaren ljugit rakt av och att den nyrenoverad är nog nästan en omöjlighet då jag har svårt att se att en snubbe skulle lägga pengar på att renovera motorn men inte byta tråget. Det kan iofs hänt efter renovering men karaktären på förre ägaren lovar inte gott.
Fråga efter kvitto och vilken verkstad som renoverade.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om du vill slippa eländet med att häva köpet så kan du ju alltid göra som tidigare ägare gjort och täta pluggen med silikon. Det funkar utmärkt.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan du ta lite bättre bilder? Demontera gärna hasplåten innan om det går.
Det är väl inte till att bara byta en blockhalva då dom ofta är samborrade. Kan ju iof funka men kräver nogrann koll och en del arbete.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
För att fixa detdär så behöver du svetsa igen hålet och borra ett nytt.

Vilket såklart säljaren får betala.
Hur fan kan man sälja något så skadat utan att säga till.

Vilket ärkerickspucko.....
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Nya motorhalvor kostar 7-10k via handlare i Sverige. Med lite tur så kan du nog hamna runt 5k om du beställer från USA, det förutsätter att du "slipper" betala moms och tullavgift.

Man kan inte bara köpa en motorhalva utan man måste köpa båda i ett set. Halvorna är borrade i par.

Billigaste sättet att fixa problemet är att svetsa igen hålet och borra upp ett nytt.
Btw så ska du nog ta det där med "helrenoverad" med en (stor) nypa salt.. Fy fan vilken tattar lagning.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
För att fixa detdär så behöver du svetsa igen hålet och borra ett nytt.

Vilket såklart säljaren får betala.
Hur fan kan man sälja något så skadat utan att säga till.

Vilket ärkerickspucko.....

Jag instämmer att det är ett pucko som sålt hojen, men det är inte självklart att säljaren skall betala kostnad.

Om ägaren har lite intelligens så kommer han säga att han talade om att det fanns en defekt på oljepluggen och att köparen ville köpa den i vilket fall då den inte läckte olja vid säljestillfället. Att den nu läcket olja beror på att köparen tagit bort "lagningen" och nu ångrat sig i efterhand.

I det läget är det omöjligt att häva köpet om det inte klart och tydligt står på kvittot att motorcykeln inte har några defekter.

Kan bikeman69 lägga upp lite fler bilder på skadan, gärna utan kletet... så kan vi alla mer tydligt se hur stora sprickorna är och om det är lämpligt att göra någon enklare lagning med t.ex. silicon eller kemisk metall.

Edit:
Jag antar att det är en KX450F som du har (då KXF450 inte finns)?

Kollade hur motorblocket ser ut på en sådan, och oljetråget är inte en separat del, det är en del av motorblocket.
Nytt motorblock kostar dock bara €650, men då måste man riva hela motorn...
Sprängskiss och priser på: https://www.motorcyclespareparts.eu/kawasaki-parts/off-road/kx450f-2008/crankcase-578017.aspx
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top