Tvekande keihin cr 33-or

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har nyligen köpt en cbr600 -89:a för RR i klassen formula 80-87. Det sitter en uppsättning keihin cr33 monterade. Förra ägaren säger att hojen gick fin förra året innan en mindre marksyning. Förgasare tydligen köpta hos braigasen.
Nu efter vintern startar hojen fint. Svarar bra på gas på tomgång och en bit upp. Efter varmkörning har jag varit ute ett flertal gånger och provkört. Den svarar bra upp till ca 5-6000 varv. Där tvekar den ordentligt. Vill inte fortsätta öka. Efter lite spottande hoppar den så småningom förbi detta för att sedan yla på så in i h-e hela vägen till varvstopp. När man sedan släpper av ner till 5-6000 varv för att ge gas är det samma visa igen. Har plockat av förgasarna två gånger nu och plockat isär och blåst rent utan skillnad. Har provat både med och utan axpump, ingen skillnad.
Är det förgasarna eller kan det vara tändningen som krånglar. Tvekandet uppstår vid exakt samma varvtal varje gång.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Axpump på CR förgasare? Det är inte FCR förgasare du har?
På Större FCR förgasare händer det att trottlarna spricker.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Intressant, ska följa... Har RS40'or på en 1216 motor som beter sig EXAKT som du beskriver.... :va
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Axpump på CR förgasare? Det är inte FCR förgasare du har?
På Större FCR förgasare händer det att trottlarna spricker.

Det står tydligt CR på förgasarna. Kan inte se några sprickor men kommer troligen att ta isär de igen om fenomenet kvarstår efter byte av tändstift. Sen blir det troligen en bänkkörning för att få ordning på hojen.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
likadant på varje växel,
är bara är lite på 3an o värst 4-6 ,så är det ofta med mekaniska fuggar att den tål inte mer än halvgas för att sedan dra på mer o mer o fullt vid 7000 drygt annars får dom lätt hicka,
testa med att göra som vanligt fullt pådrag lätta till halv kommer den då starkt igen ,såvet du att den inte tål fullt utan att följa med gasen lite mjukare,
kan givet vis vara lite bestyckning som kan hjälpa ,men man får lära sig förgasarna vilket pådrag dom klarar
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Lite återkoppling efter bänkkörning på RG i Fbg.
Enligt förra ägare gick hojen finfint förra året då jag hörde av mig och undrade om han upplevt den som jag, i princip okörbar i dagsläget. Men vi måste väl bara ha olika referenser i frågan. :3freak
Efter ett par repor i bänk konstaterades att den gick på tre cylindrar på tomgång ja det vill säga de fem sekunderna innan den självdog då tomgången antingen var svinhög för att sedan dö. Sedan spottade den ur sig en dimma av soppa på mellanregister då den gick vansinnig fett. Misstände även en aning på topp.
Vi bytte bort gamla sura iridiumstift mot nya fräscha standard enl. manual.
Synkade förgasarna som stod ordentligt ojämnt.
Skruvade ur blandskruvar 1,5 varv för att få rätt lambdavärde på tomgång.
Nålarna sänkes till lägsta möjliga nivå.
Det enda som verkade stämma var huvudmunstycken som gav fina värden på topp.
Bajken blev efter justeringar riktigt mycket bättre. Den går dock fortfarande för fett på mellanregister så nålarna måste bytas. Tveksamt om jag kan rejsa med den i helgen på falken. Ska ringa "braigasen" och hoppas på att jag kan få tag på nya nålar. :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top